آفتاب

تمایل 71 درصد جمعیت کشور به مصرف داروهای گیاهی

تمایل 71 درصد جمعیت کشور به مصرف داروهای گیاهی

ساری - ایرنا - معاون طب سنتی وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت که برپایه داده های آماری هم اکنون بیش از 71 درصد مردم کشور تمایل زیادی به استفاده از گیاهان دارویی برای درمان دارند .

به گزارش خبرنگار ایرنا ، محمود خدادوست روز چهارشنبه در همایش ملی باریجه در آمل افزود : با توجه به مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته که حاکی از گرایش زیاد مردم به استفاده از گیاهان دارویی و سنتی است ، معتقدیم که باید این نوع استفاده به دور از افراط و تفریط و با ضابطه باشد.
وی استفاده از ظرفیت طب سنتی و گیاهان دارویی را در کشور ضروری دانست و گفت : در همه کشورهای صنعتی و حتی در حال پیشرفت دنیا ، درصد مصرف گیاهان دارویی بیشتر از داروهای شیمیایی است.
معاون وزیر بهداشت افزایش تعداد دانشکده های طب سنتی را یکی از برنامه های این وزارتخانه برای ساماندهی این شیوه درمان و استفاده بهینه از طب سنتی دانست و افزد : هم اکنون 10 دانشکده طب سنتی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور وجود دارد.
وی ادامه داد : با حمایت مالی وزارت بهداشت ، دانشکده های طب سنتی متناسب با نیازهای کشور اقدام به تحقیق و پژوهش در زمینه مصرف گیاهان دارویی می کنند تا کشت این گیاهان هم در کشور متناسب با نیاز باشد.
خداددوست، تخصصی کردن رشته تحصیلی طب سنتی ، ایجاد 2 واحد درسی و تقویت رشته های تحصیلی پشتیبان طب سنتی را از جمله اقدامات آموزشی برای ساماندهی و ضابطه مند کردن این رشته برشمرد.
** تدریس اصول طب سنتی در تمامی دانشگاهها
وی از مصوب شدن 2 واحد درسی با عنوان ' اصول و مبانی طب سنتی ' در سال گذشته خبر داد و گفت که این مصوبه امسال به صورت اختیاری در برخی از دانشگاههای علوم پزشکی اجرا شده و در آینده در تمامی دانشگاهها تدریس خواهد شد.
معاون وزیر بهداشت بر لزوم آشنایی بیشتر جامعه با طب سنتی تاکید کرد و افزود: طب سنتی بنا ندارد به تمامی نیازهای درمانی امروز مردم پاسخگو باشد ، اما طب توانمندی هایی دارد که می تواند در کنار طب رایج در درمان مردم مفید باشد.
** طب سنتی همسو با اقتصاد مقاومتی
خدادوست همچنین با بیان اینکه ارزش اقتصادی و گردش مالی تولید و صادرات گیاهان دارویی کشور بسیار بالاست و می تواند در ایجاد اشتغال وگردش مالی کشور کمک کند ، گفت : متاسفانه اکنون بخش زیادی از تولیدات گیاهان دارویی به صورت خام صادرات می شود.
وی بر ضرورت تشویق و حمایت از سرمایه گذاران برای کشت انبوه گیاهان دارویی در مناطق مستعد کشور و نیز ایجاد دهکده های سلامتی تاکید کرد و افزود : استفاده از مواهب خدادادی در کشور ایجاد واحدهای تولیدی و کشت گیاهان دارویی را کاملا هموار کرده است.
خبرنگار : مهدی غلامی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7327/1654
کد N1553093

وبگردی