آفتاب

معاون توسعه روستایی محروم رئیس جمهوری: حاشیه نشینی بر کشور هزینه تحمیل می کند

معاون توسعه روستایی محروم رئیس جمهوری: حاشیه نشینی بر کشور هزینه تحمیل می کند

تبریز - ایرنا - معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری با بیان اینکه حاشیه نشینی جز ضرر و هزینه، سودی برای کشور ندارد، گفت: این پدیده معلول سیاست ها و برنامه های غلط، غیرعلمی و ناصحیح است.

به گزارش ایرنا، سیدابوالفضل رضوی روز چهارشنبه در نشست مشترک کمیته راهبردی و کارگروه توسعه روستایی و عشایری آذربایجان شرقی با محوریت اقتصاد مقاومتی در سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی افزود: بزرگ گرایی، مرکز گرایی، شهر گرایی، خردستیزی و کوچک ستیزی از عوامل حاشیه نشینی است.
وی با بیان اینکه توسعه روستاها و مناطق عشایری سود و منفعت برای کشور به ارمغان می آورد، یادآوری کرد: باور به جنگ اقتصادی از لازمه های شرایط مدیریت بوده و مدیران باید به آن باور داشته باشند.
معاون توسعه روستائی و مناطق محروم رئیس جمهوری با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر جهاد اقتصادی اظهار کرد: براساس فرموده های ایشان در دو سال گذشته در مشهد، یکی از معروف ها انجام فعالیت های اقتصادی بوده و یکی از منکرها انجام ندادن فعالیت اقتصادی است.
رضوی، ادامه داد: باور به جنگ اقتصادی، مقدمه ورود به اقتصاد مقاومتی و واجب است و باور به راه اقتصاد مقاومتی، واجب برای فعال شدن اقتصاد مقاومتی است.
وی، عدالت بنیانی، دانش بنیانی، درون سازی، برون گرایی و مردم محوری را از محورهای مدنظر رهبری برای اقتصاد مقاومتی اعلام کرد.
به گزارش ایرنا، معاون توسعه روستائی و مناطق محروم رئیس جمهوری با بیان اینکه مردم باید در فعالیت های اقتصادی اثرگذار و فعال باشند، گفت: با وجود واگذاری سهام عدالت به بخشی از مردم، آنان هیچ نقشی در تعیین هیات مدیره هیات های سهام دار و تصویب تراز بازرگانی شرکت های سهامی نداشته و این امر از مردم محوری به دور بوده بلکه با مردم بازی کردن در مساله اقتصادی است.
رضوی با بیان اینکه با هماهنگی وزارت کشور یکی از معیارهای ارزیابی فرمانداران و بخشداران تشکیل شرکت های سهامی خاص و تعاونی است، اضافه کرد: راهکارهای لازم در این زمینه اجرای طرح های مشارکتی و بهره گیری از تسهیلات با کارمزد 3 درصد، طرح های غیر مشارکتی و استفاده از وام تک رقمی با کارمزد 8 درصد، استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای طرح های کشاورزی و غیر کشاورزی و صندوق کارآفرینی امید تا سقف یک میلیارد ریال برای طرح های کوچک است.
وی از استاندار آذربایجان شرقی خواست به فرمانداران دستور دهد تا هر فرمانداری تا پایان پاییز امسال یک شرکت مشارکتی بالای 100 خانوار در شهرستان ها تشکیل دهد که اگر این کار را انجام نداد، نشاندهنده باور نداشتن فرماندار و بخشداران به اقتصاد مقاومتی است.
رضوی موفقیت در این امر را نیازمند اعتماد سازی، تعریف پروژه، تعیین نرخ سود و زیان و انتخاب افراد مدیر و دارای تجربه در مسند این شرکت ها دانست.

** بیش از 70 درصد شرکت های تعاونی در کشور خانوادگی است
معاون توسعه روستائی و مناطق محروم رئیس جمهوری همچنین گفت: 228 هزار شرکت تعاونی در کشور تاسیس شده که بیش از 70 درصد آن ها شرکت خانوادگی است.
رضوی با بیان اینکه در این شرکت ها، مرد خانواده مدیرعامل و بازرس و زن و فرزندان آن سهامدار شده اند، افزود: اگر از این تعداد 200 هزار شرکت تعاونی فعال بود و برای حداقل 7 عضو خود اشتغال ایجاد کرده بود، یک میلیون و 400 هزار نفر مشغول کار می شدند.
وی آسیب این شرکت ها را خانوادگی بودن و نداشتن ناظر بر هزینه کرد آن ها دانست.
نشست مشترک یک روزه کمیته راهبردی و کارگروه توسعه روستایی و عشایری آذربایجان شرقی با محوریت اقتصاد مقاومتی با حضور فرمانداران و بخشداران استان برگزار شد.
استان آذربایجان شرقی بر اساس سرشماری 1390 حدود سه میلیون و 800هزار نفر جمعیت دارد.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: محمد عزیزی راد
8023/518
کد N1552980

وبگردی