آفتاب
با وجود خشکسالی در جنوب کرمان صورت گرفت

آبیاری باغ ها با آب آشامیدنی و لب های تشنه مردم منوجان

آبیاری باغ ها با آب آشامیدنی و لب های تشنه مردم منوجان

کرمان - برخی از باغ های شهرستان منوجان در جنوب کرمان در حالی با آب شرب آبیاری می شود که چند کیلومتر آن سوتر روستاییان به دلیل عدم وجود آب بهداشتی با مشکل مواجه هستند.

خبرگزاری مهر -  گروه استان ها: خشکسالی در کرمان همچنان ادامه دارد و در سال آبی جاری میزان بارندگی در کرمان نسبت به سال گذشته به شدت افت کرده است طبق گزارش های هواشناسی در سال آبی جاری هیچ گونه بارندگی در استان کرمان ثبت نشده است و ادامه این روند موجب بروز نگرانی هایی در راستای تامین آب شرب مردم شده است.

خشکسالی در حالی کرمان را تحت الشعاع خود قرار داده است که متاسفانه میزان خشکسالی و بی آبی در جنوب کرمان بسیار شدیدتر است.

نماد خشکسالی در جنوب کرمان باتلاق جازموریان و رودخانه هلیل رود است که به دلیل بی آبی مدت هاست خشک شده اند و این منطقه به کانون اصلی گرد و غبار تبدیل شده است.

این در حالیست که جنوب کرمان و به ویژه شهرستان منوجان در جنوبی ترین بخش استان کرمان قطب کشاورزی و دامپروری است یعنی آب با معیشت مردم ارتباط مستقیم دارد اما کمبود آب مشکلات فراوانی را برای مردم ایجاد کرده است.

خشکسالی شدید در جنوبی ترین شهرستان کرمان

متوسط بارندگی در منوجان طی سال های گذشته ۱۲۰ میلیمتر بوده است که بسیار کمتر از متوسط بارندگی در کشور است و از متوسط بارندگی در استان نیز کمتر است.

این آمار در کنار وجود صدها حلقه چاه برای برداشت آب های زیر سطحی در این شهرستان موجب شده سطح آب های زیر زمینی در این شهرستان جنوبی و محروم استان هر سال کمتر نیز بشود.

در نتیجه بحران خشکسالی در شهرستان هر سال بیشتر می شود بطوریکه کشاورزی منطقه و محیط زیست به صورت مستقیم با بحران جدی ناشی از کم آبی مواجه شده اند.

این شهرستان هم مرز با استان هرمزگان است و حرارات منوجان در تابستان به بالای ۵۰ درصد نیز می رسد  و بخش قابل توجهی از آبهای در دسترس تبخیر می شود و به دلیل نزدیکی به خلیج فارس از رطوبت ۶۰ تا ۸۰ درصد برخوردار است.

میزان زیرکشت آبیاری مکانیزه نیز در این استان به حدی نیست که بتواند از حجم مشکلات مردم بکاهد و طرح های تغییر الگوی کشت و مصرف بهینه آب نیز در سال های ابتدایی اجرا قرار دارد و سال ها نیاز است تا این طرح ها به ثمر بنشینند.

در شرایط موجود استفاده بهینه از منابع آبی در دسترس از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است که در کنار مسئولان مردم نیز در اجرای آن نقش به سزایی دارند.

کد N1552426

وبگردی