آفتاب

حمایت از 14 طرح پژوهشی علوم پایه تصویب شد

حمایت از 14 طرح پژوهشی علوم پایه تصویب شد

تهران-ایرنا-کارگروه علوم پایه در صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی ریاست جمهوری از 20 طرح پژوهشی ارائه شده، حمایت از 14 طرح را تصویب کرد.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا ازمعاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علوم پایه علومی است که زیربنای اصلی سایر دانش‌ها محسوب می‌شود.این تعریف ساده می تواند اهمیت بنیادین و استراتژیک این علوم را برای هر مجموعه؛ کشور و ملتی بازگو کند.
در واقع علوم پایه ، بنیان نظری و ارکان شاخه های دانش بشری و رشته های دانشگاهی هستند. بر همین اساس کشورهای توسعه یافته سرمایه گذاری‌های قابل توجهی از طریق دانشگاه ها و سایر مراکز پژوهشی در این حوزه انجام داده اند زیرا سرمایه گذاری در علوم پایه زمینه های توسعه صنعتی، علمی و فنی را گسترش داده است.
در این راستا و با توجه به اهمیت این حوزه کارگروه علوم پایه در صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام طرح های پژوهشی این حوزه را مورد حمایت قرار می‌دهد، این کارگروه با تعیین عرصه های اولویت دار بر اساس اسناد بالادستی و نیاز کشورمان، به بررسی و ارزیابی طرح های پژوهشی پژوهشگران می پردازد. اعضای این کارگروه از استادان برجسته و اعضای هیات علمی دانشگاههای معتبر در رشته های مرتبط هستند.
بر اساس این گزارش، در آخرین جلسه این کارگروه 20 طرح پژوهشی ارسال شده از سوی محققان کشور مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت که از این تعداد 14 طرح تصویب شد. این طرح های بنیادی و کاربردی در زمینه های فیزیک، شیمی و ریاضی هستند.
صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور دارای 13 کارگروه تخصصی با موضوع های مختلف است که طرح های ارائه شده از سوی محققان و پژوهشگران را مورد بررسی قرار می دهد و با تصویب هریک از طرح ها، میزان حمایت مادی و معنوی آن طرح، از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور مشخص می شود.
این صندوق در راستای توسعه علم و فناوری در کشوربا بررسی طرح ها در کارگروه های مختلف، کرسی های پژوهشی ملی و بین المللی و نیزگرنت پژوهشی ( پژوهانه) ملی و بین المللی اعطاء می کند.
علمی**1023**1440
تنظیم کننده:ابوالقاسم تیموری**انتشاردهنده:گلشن
کد N1552382

وبگردی