آفتاب

20 اصل بنیادین صیانت از حقوق مردم در نظام اداری در آستانه تصویب قرار گرفت

20 اصل بنیادین صیانت از حقوق مردم در نظام اداری در آستانه تصویب قرار گرفت

یزد - ایرنا - رئیس امور اخلاق اداری، صیانت از حقوق مردم و دبیرخانه هیات عالی نظارت سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: 20 اصل بنیادین صیانت از حقوق مردم در نظام اداری به زودی در نخستین نشست شورای عالی اداری به تصویب خواهد رسید.

به گزارش ایرنا، فردین خرازی سه شنبه در همایش ملی حقوق شهروندی در یزد بدون اشاره به زمان برگزاری نشست شورای عالی اداری افزود: حقوق شهروندی شامل تکالیف متقابل مردم و نظام حکومتی و تکالیف مردم نسبت به یکدیگر است که در نظام اداری ایران، رعایت حقوق مردم بر پایه 20 اصل بنیادین قرار داده شده است.
وی ادامه داد: رئیس جمهوری به زودی منشور حقوق شهروندی را اعلام می کند و به تبع آن، اصول بنیادین صیانت از حقوق مردم در نظام اداری نیز در قالب آیین نامه و دستورالعملی در نخستین جلسه شورای عالی اداری به تصویب رسیده و ابلاغ خواهد شد.
این مسئول گفت: این اصول شامل رعایت کرامت و حیثیت انسانی شهروندان، عدم تبعیض در ایفای حقوق شهروندان و انصاف در تعامل با آنها، قانون گرایی و تبعیت همگان از مقررات، شفافیت مقررات و فرایند انجام امور، سهولت و سرعت در فرایندهای اداری و ارایه خدمات، اطلاع رسانی به موقع و بجا و آگاهی بخش به مردم، پاسخگویی و رسیدگی دقیق و سریع به خواسته ها و شکایتهای مردم است.
خزاری ادامه داد: کارآمدی وبهره وری واحدها و ماموران اداری، ابتناع (بنا نهادن )اخلاق اداری بر آموزه های اسلامی و موازین دینی، تناسب حقوق و تکالیف متقابل نظام اداری و مردم، جبران خسارت مردم ناشی ازکوتاهی و تقصیر واحدها یا ماموران دولتی، تداوم و استمرار تلاش برای روزآمد کردن روشهای ارایه خدمات مردم، نظارت سازمان یافته و لایه بندی شده از دیگر اصول بنیادین صیانت از حقوق مردم در نظام اداری است.
وی اضافه کرد: مشارکت مردم و نهادهای جامعه مدنی در امور نظارت همگانی، انتقادپذیری و اقبال واقعی به انتقادها، پیشنهادها و تذکرها، نظرخواهی و نظرسنجی از مردم و ارزیابی و تحلیل نظرات مردم در جهت بهبود فعالیتها، گزارش دهی و انعکاس نتایج ارزیابی و نظرسنجی ها در تحلیل ها به مقامات بالاتر و بهبود عملکردها، تلازم و توازن تشویق و تنبیه در خصوص عملکرد واحدها و کارکنان، برقراری رقابت سالم و سازنده بین کارکنان، سازمانها و واحدهای اداری و مسئولیت سلسله مراتبی نیز جزو اصول بنیادین صیانت از حقوق مردم در نظام اداری است.
پنجمین همایش ملی حقوق شهروندی و مسئولیت اجتماعی با حضور استاندار، نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد، معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری، شماری از مسئولان کشوری و استانی، استادان دانشگاه، وکلا، دانشجویان و صاحب نظران حقوق شهروندی در یزد برگزار شد.
حقوق شهروندی از دیدگاه نهج البلاغه، حقوق شهروندی و صیانت از حقوق مردم و حقوق شهروندی در آیین اداری از جمله محورهای مطرح شده در این همایش یکروزه بود.
7532/ 5054 خبرنگار: سعید صادقی مقدم** انتشار : بهنام احمدی *
irnayazdd@
کد N1551752

وبگردی