آفتاب
معاون اول رئیس‌جمهوری در مراسم افتتاح گندله‌سازی شماره 2 گل‌گهر تشریح کرد

پایان توسعه از کانال بودجه

پایان توسعه از کانال بودجه

روز گذشته در مراسمی با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و مقامات منطقه‌ای، طرح گندله‌سازی شماره 2 گل‌گهر سیرجان افتتاح ...

گروه بنگاه‌ها- زهرا مجتهد:روز گذشته در مراسمی با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و مقامات منطقه‌ای، طرح گندله‌سازی شماره 2 گل‌گهر سیرجان افتتاح شد.دکتر اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاح این طرح بزرگ معدنی گفت: کشور در مسیر صحیح توسعه قرار گرفته و بیشتر طرح‌ها این روزها با کمک بخش‌های خصوصی و نهادهای عمومی به بهره‌برداری می‌رسند.وی افزود: در گذشته طرح‌ها عمدتا دولتی بود اما اکنون شرکت‌ها با توان داخلی و بدون بودجه‌های عمومی تبدیل به موتور محرکه اقتصاد ایران شده‌اند.

به گفته معاون اول رئیس‌جمهوری ممكن است برای كسانی كه فقط نقاط ضعف را می‌بینند، نقاط قوت به چشم نیاید. البته انكار نمی‌كنم كه نقاط ضعف هم وجود دارد و ما باید برای رفع بیكاری، بهبود معیشت مردم و توسعه مناطق محروم كشور برنامه‌ریزی كنیم اما سرعت توسعه كشور را نیز نمی‌توان انكار كرد.معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به سفرهای اخیر خود كه در یكی دو ماه گذشته انجام شد، افزود: در این سفرها پروژه‌ها و طرح‌های متعددی در بخش‌های مختلف افتتاح شد و در اكثر این طرح‌ها بودجه دولتی هیچ نقشی نداشته است.وی افزود: كسانی كه فكر می‌كنند با بودجه دولت كشور توسعه پیدا می‌كند باید این پنبه را از گوش خود خارج كنند و شركت‌هایی كه به بخش خصوصی و نهادهای عمومی متعلق هستند، در حقیقت موتور اصلی توسعه كشورند.

وی افزود: شركت‌های خصوصی و نهادهای عمومی باید به دنبال بهره‌وری بیشتر باشند و برای اینكه بتوانند در بازارهای بین‌المللی رقابت كنند باید برنامه داشته باشند.وی با اشاره به اینکه در دهه 60 خورشیدی توسعه معدنی کشور با کارخانه‌های گل‌گهر آغاز شد، گفت: امروز شاهد افتتاح طرحی با ظرفیت تولید 5 میلیون تن گندله هستیم که متخصصان با اندکی سرمایه‌گذاری و تغییر قادرند ظرفیت آن را به 7 میلیون تن برسانند.معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: ارزش این سرمایه‌گذاری 500 میلیارد ریال و 103 میلیون یورو است و این طرح حتی از یک ریال کمک دولتی هم استفاده نکرده است.وی از مدیریت بانک سپه به‌دلیل عدم دریافت سود و کمک به سرمایه‌گذاری شرکت گل‌گهر تشکر کرد و گفت: به گفته مدیران این شرکت، این مجموعه 22 هزار میلیارد تومان طرح در دست اجرا دارد که در مقایسه با بودجه دولتی این رقمی بزرگ و قابل توجه و نشان‌دهنده توسعه بخش غیردولتی است.

جهانگیری گفت: مدیریت گل‌گهر در حال افزایش بهره‌وری و کاهش قیمت تمام شده است و در نتیجه قیمت تمام شده آن از سال 93 نیز کمتر خواهد بود.به اعتقاد جهانگیری این شرکت قادر به توسعه کار خود در بازارهای بین‌المللی بوده و نمونه یک شرکت موفق در عرصه اقتصاد مقاومتی است.معاون اول رئیس‌جمهوری توسعه معدن را از اولویت‌های اقتصاد ایران ذکر کرد و گفت: هم گاز و هم مواد معدنی هر دو توامان در ایران وجود دارد و نیروی انسانی خوب و تحصیلکرده و بخش خصوصی پایه‌های توسعه بخش معدن هستند.وی افزود: با توجه به رویدادهای پیش‌رو می‌توانیم بدون نفت به سایر بخش‌ها نظیر بخش معدن و صنایع معدنی اتکا کنیم.

همچنین در این مراسم محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ما پیش از این کمبود گندله داشته‌ایم که با افتتاح این طرح به سمت تکمیل زنجیره فولاد می‌رویم. این طرح حرکت در جهت جلوگیری از خام‌فروشی و توجه به ارزش افزوده است.وی افزود: با افتتاح این طرح‌ها و طرح‌های مشابه این، در ماه‌های اخیر تولید کنسانتره کشور از 31 به 45 میلیون تن و تولید گندله کشور از 21 به 5/ 29 میلیون تن رسیده است.نعمت‌زاده گفت: تولید آهن اسفنجی کشور نیز به 8/ 22 میلیون تن رسیده و تولید شمش از 22 میلیون به 27 میلیون تن رسیده است.ناصر تقی‌زاده، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر نیز گفت: در گام اول افزایش تولید گل‌گهر به میزان 21 درصد رسیده است که با تولید 5/ 15 میلیون تن محصول در 6 ماهه اول امسال این شرکت 6 درصد بیش از اهداف خود تولید کرده است.

وی افزود: در تولید کنسانتره به عدد 4/ 7میلیون تن رسیده‌ایم که 17 درصد رشد را نشان می‌دهد و این تولید تا پایان سال به 5/ 12میلیون تن می‌رسد.تقی‌زاده گفت: در تولید گندله نیز به رقم 7میلیون تن خواهیم رسید و فروش ما امسال با 33 درصد افزایش روبه‌رو خواهد شد.وی افزود: طبق برنامه‌ها فروش و صادرات ما امسال نسبت به سال 94، به میزان 15 درصد رشد و نسبت به سال 93، معادل 300 درصد رشد داشته است.تقی‌زاده گفت: 150 میلیون دلار صادرات و کاهش قیمت 10 درصدی محصول انجام شده و قیمت ما در سال 94 کمتر از سال 93 بوده است.وی افزود: در راستای اقتصاد مقاومتی در انتقال آب خلیج‌فارس مشارکت خواهیم کرد و از معاون اول رئیس‌جمهوری درخواست داریم تا در این زمینه به ما کمک کند.

وی در تشریح این موضوع گفت: در صورت خودداری بانک سپه از دریافت سود سهام این شرکت آماده ادامه توسعه سرمایه‌گذاری‌های خود است.در این مراسم مدیرعامل شرکت معدنی صنعتی گل‌گهر سیرجان با اشاره به اینکه بیش از 60 درصد تجهیزات به‌کار رفته در این پروژه ساخت داخل و 40 درصد آن وارداتی و از شرکت‌های معتبر اروپای غربی است، گفت: ظرفیت فعلی فولاد کشور حدود 24 میلیون تن است که با این میزان تولید فولاد، مصرف گندله به 30 میلیون تن می‌رسد و با ورود تولیدات گندله‌سازی 2 کمبود این ماده جبران می‌شود.ناصر تقی‌زاده اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد در پروژه گندله‌سازی 2، اجرای عملیات راه‌اندازی آن در مدت 45 روز است و طبق اظهارات مسوولان شرکت اتوتک یک، این رکوردشکنی در سطح جهانی محسوب می‌شود. تقی‌زاده جبران ظرفیت خالی فولادسازی و برقراری توازن در زنجیره فولاد، خودکفایی کشور از واردات گندله و جلوگیری از خروج ارز و همچنین جلوگیری از خام فروشی ناشی از عدم توازن در زنجیره فولاد را از اهداف پروژه گندله‌سازی 2 بیان کرد.

 

افتتاح مجموعه ورزشی گل‌گهر سیرجان

در این مراسم همچنین روز گذشته مجموعه ورزشی گل‌گهر سیرجان با صرف 450 میلیارد ریال اعتبار و در مساحتی به وسعت 39 هزار متر‌مربع به بهره‌برداری ‌رسید.ناصر تقی‌زاده با اشاره به افتتاح مجموعه ورزشی گل‌گهر‌ اظهار کرد: این مجموعه ورزشی 17 هزار و 200 متر‌مربع فضای سرپوشیده و 11هزار و 900 متر‌مربع فضای باز دارد.مدیرعامل شرکت معدنی‌صنعتی گل‌گهر گفت: فضای سرپوشیده دارای سالن‌های کشتی، ژیمناستیک، وزنه‌برداری و بدنسازی، تیراندازی، اتاق پزشک و... است و در فضای باز زمین فوتبال با ظرفیت 3 هزار و 200 نفر و دو قطعه زمین تنیس به مساحت یک هزار و 600 متر مربع و با ظرفیت 150 نفر قرار دارد.تقی‌زاده ادامه داد: این ورزشگاه قابلیت‌ها و توانمندی‌های زیادی دارد که از جمله می‌توان به برگزاری مسابقات بین‌المللی ورزشی و میزبانی از رویدادهای مهم، اجرای برنامه‌های فرهنگی و برپایی همایش‌ها، میزبانی از اردوهای آماده‌سازی تیم‌های ملی در رشته‌های مختلف، برگزاری تورهای گردشگری ورزشی و... اشاره کرد. مدیرعامل شرکت معدنی صنعتی گل‌گهر عنوان کرد: این ورزشگاه در بخش کارگری، حرفه‌ای، تیم‌های پایه، همگانی و کانون‌های استعدادیابی در دو بخش آقایان و بانوان در رشته‌های مختلف ورزشی فعالیت دارد.

 

آغاز عملیات اجرایی طرح تیتانیوم

به گزارش «دنیای اقتصاد» امروز،‌ عملیات اجرایی نخستین طرح فرآوری تیتانیوم،‌ با حضور مقامات عالی و به‌طور رسمی آغاز می‌شود. این طرح با هدف احداث کارخانه‌های تولید «کنسانتره تیتانیوم» به ظرفیت تولید 130هزار تن و «سرباره تیتانیوم» به ظرفیت تولید 70 هزار تن، به‌عنوان محصولات اصلی اجرایی می‌شود. محصولات فرعی این کارخانه‌ها نیز به ترتیب تیتانو مگنتیت و چدن سورل است. اجرای بخش کنسانتره از سوی کنسرسیومی از شرکت‌های ایرانی و یک شرکت استرالیایی صورت می‌گیرد و بخش سرباره نیز توسط دو شرکت از ایران و جمهوری چک اجرا می‌شود.طرح تیتانیوم از جمله پروژه‌های فعال‌شده ایمیدرو در دولت یازدهم است که حدود دو دهه در انتظار عملیات اجرایی قرار داشت. این پروژه که در شهرستان کهنوج (جنوب استان کرمان) و در نزدیکی بندرعباس واقع شده،‌ با بهره‌گیری از معدن غنی تیتانیوم آن شهرستان،‌ اجرا می‌شود. طبق مطالعاتی که تاکنون صورت گرفت، میزان ذخیره زمین‌شناسی این ناحیه به 400 میلیون و ذخیره قطعی به 160 میلیون تن می‌رسد.بخش فناوری طرح تیتانیوم، توسط کنسرسیوم داخلی-خارجی و بخش مالی آن نیز با استفاده از اوراق مشارکت تامین شده است.همچنین در سایت تیتانیوم، نخستین طرح نیمه‌صنعتی و تحقیقاتی تولید رنگدانه از فلز تیتانیوم، افتتاح می‌شود.

 

حاشیه مراسم

در حاشیه مراسم افتتاح خط گندله‌سازی 2 گل گهر، مدیر معدن شماره یک درباره وضعیت این معدن خاطرنشان کرد: این معدن عظیم معادل 100 میلیون تن ذخیره سنگ آهن دارد. احمد رفیع زاده افزود: این معدن سالانه 12 میلیون تن برداشت دارد و همزمان اکتشافات تکمیلی در منطقه ادامه دارد. وی با اشاره به ذخایر معدن یادآور شد: این ذخایر با برداشت سالانه 12 میلیون تن تا 8 سال دیگر عمر خواهد داشت.وی درباره اکتشافات تکمیلی در منطقه سیرجان اظهار کرد: گمانه‌زنی‌ها در حد فاصل 100 متر و تا عمق 500 متر انجام شده و تاکنون نتیجه اکتشافی در بر نداشته، اما در حال حاضر با کم کردن حد فاصل، به‌طور مجدد کار اکتشافی از سر گرفته شده است.

وی از دیگر اقدامات را دپوی باطله‌های هماتیت با عیار زیر 20 درصد دانست و گفت: با بازیابی این باطله‌ها در کارخانه این مواد دوباره به چرخه تولید کنسانتره باز می‌گردند.وی گفت: استخراج با روش‌های سنتی به روش‌های زیرزمینی و روباز در دوره‌های گذشته انجام شده و عملیات پی‌جویی و حفاری مقدماتی از سوی شرکت ایران باریت و عملیات جدید از سوی شرکت ملی فولاد با همکاری شرکت گرانگز انجام شده است. به گفته وی، عملیات اکتشافی جدید شامل ژئوفیزیک هوایی به میزان 45 هزار کیلومتر مربع و ژئوفیزیک زمینی به میزان 76 کیلومتر مربع انجام شده است.در حاشیه این مراسم همچنین مجموعه ورزشی گل‌گهر با 450 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در زمینی به مساحت 39 هزار متر‌مربع به بهره‌برداری رسید. این مجموعه 20سال پیش آغاز شد و روز گذشته با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری افتتاح شد.

کد N1550921

وبگردی