آفتاب
معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفا وزارت نیرو:

ایران در خطر است/ لزوم حذف نگاه بخشی به مدیریت منابع آبی

ایران در خطر است/ لزوم حذف نگاه بخشی به مدیریت منابع آبی

معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفا وزارت نیرو هشدارداد:وقت این نیست که انگشت اتهام را به طرف هم بگیریم وهمدیگر را متهم کنیم. اگر نگران فرزندانتان هستید با عزمی ملی به حل مشکل آب بیندیشید.

به گزارش خبرنگار مهر، هدایت فهمی معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفا وزارت نیرو در کنفرانس ملی مدیریت کلانشهرها با رویکرد محیط زیست که صبح امروز در محل سازمان حفاظت محیط زیست آغاز به کار کرد با بیان اینکه در بیان ذکر مصیبت ما بهترین هستیم، گفت: به جای ذکر مصیبت باید به راه حل فکر کنیم.

فهمی خاطرنشان کرد: به واقع ایران در خطر است. زیرا عزم ما برای توسعه کشور بدون توجه به پایداری، محیط زیست و حفظ منابع ما را با بحران های متعددی همچون بحران آب روبه رو کرده است.

وی ضمن یادآوری این موضوع که بهره کشی ما از طبیعت سه برابر ظرفیت اکولوژیکی در کشور است، اظهار کرد: این موضوع نتیجه ضعف علمی مدیریان و تصمیم گیران در تمامی حوزه ها است.

معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفا وزارت نیرو با اشاره به اینکه در سال ۴۰، تنها ۴۰ میلیارد منابع آبی مصرف می شد، افزود: این در حالی است که اکنون با برخورداری از تنها ۱۲۰ میلیارد منابع تجدید پذیر آب و ۱۰ درصد کاهش بارش در کشور،  ۱۰۰ میلیارد آب در سال مصرف می شود.

وی ضمن تایکد بر ضرورت تهیه و تدوین سند سیاست های ملی آب کدر ایران، تصریح کرد: ابتدا باید وفاق و عزم ملی در حوزه مدیریت آب شکل گیرد و از نگاه بخشی و منطقه ای به مدیریت منابع آبی پرهیز شود.

فهمی خاطرنشان کرد: در بهترین حالت، توان تاب آوری، مصرف ۷۰ میلیارد متر مکعب است و این به معنای لزوم محاسبه مجدد آب قابل برنامه ریزی و کاهش میزان مصرف آب تجدیدپذیر به ۶۰ درصد است.

معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفا وزارت نیرو ادامه داد: بی توجهی و نادیده گرفتن این التزام، دورنمایی فاجعه بار برای کشور ایجاد خواهد کرد. زیرا در حال حاضر ما کمترین بهره وری از آب در جهان را داریم و برای اصلاح آن، جذب مشارکت مردمی یک اصل است.

وی عدم برخورداری از طرح آمایش سرزمین و برنامه ریزی بر اساس آن را یکی دیگر از چالش برشمرد و ادامه داد: راه حل های کلیدی در عرصه منابع نباید نظری و تئوری بماند. به عنوان مثال مگر می شود به راحتی از کشاورزان خواست از سیستم های جدید آبیاری کنند بدون آینکه به آن ها آموزش و آگاهی داد.

فهمی افزود: ایران به رغم برخورداری از تنوع جمعیتی، قومیتی، زبانی و فرهنگی هنوز سیاست و استراتژی روشن در خصوص توسعه روستاها ندارد و بنابراین تصور این است که خودکفایی مهم تر از توسعه روستایی است. این در حالی است که اساسا نمی شود کشوری بدون توسعه روستایی، توسعه پیدا کند.

به گفته وی، ارزش و ضرورت این موضع زمانی آشکار می شود که آمارها نشان از سهم ۴۰ تا ۵۰ درصدی توسعه کشاورزی در توسعه روستاها دارد و این به معنای غفلت از توسعه سایر بخش ها همچون اکوتوریسم یا صنایع دستی در روستاها است.

فهمی گفت: بحران آب در ایران فراگیر شده و به زودی به بحرانی اجتماعی و خطری فراگیر تبدیل می شود که وحدت و حیات کشور را مورد هجوم قرار خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: دیگر وقت این نیست که انگشت اتهام را به طرف هم بگیریم و همدیگر را متهم کنیم. اگر نگران فرزندانتان هستید با عزمی ملی به حل این مشکل بیندیشید.

کد N1550661

وبگردی