آفتاب

ایران در جایگاه ۱۳۰ جهانی به لحاظ مدیریت اکوسیستم های آبی است

ایران در جایگاه ۱۳۰ جهانی به لحاظ مدیریت اکوسیستم های آبی است

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس آخرین گزارش های جهانی ایران از نظر مدیریت اکوسیستم های آبی در جایگاه ۱۳۰ از میان ۱۳۲ کشور قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، احمدعلی کیخا نماینده مجلس شورای اسلامی و ناظر شورای عالی آب کشور در کنفرانس ملی مدیریت کلانشهرها با رویکرد محیط زیست که صبح امروز در محل سازمان حفاظت محیط زیست آغاز به کار کرد با اشاره به رتبه ایران در مدیریت اکوسیستم های آبی، گفت: بر اساس آخرین گزارش های جهانی که در ابتدای شکل گیری دولت یازدهم در نخستین جلسه شورای عالی آب ارائه شد، ایران در میان ۱۳۲ کشور، در جایگاه ۱۳۰ قرار دارد.

کیخا ادامه داد: برای اعضای حاضر در جلسه و حتی رئیس جمهوری این موضوع جای پرسش داشت که چرا رتبه ایران به این شکل است؟

وی ضمن یادآوری اجلاس جهانی آب در ترکیه در سال ۲۰۰۹ و جمع بندی این اجلاس، گفت: نتیجه اجلاس این بود که آب و هوا در تمام جهان تغییر کرده و امکان بازگشت وجود ندارد. یعنی ما هرگز به شرایط دهه های ۳۰ و ۴۰ ایران باز نخواهیم گشت اما چرا این موضوع را نمی پذیریم و برنامه ریزی ها و نحوه مدیریت خود را تغییر نمی دهیم، جای سوال دارد!

به گفته وی، منابع آبی در ایران محدود است و قطعا تخصیص آب در بخش های مختلف باید با توجه به همین محدودیت ها باشد، اما به رغم این محدودیت ها، در حال حاضر ۴۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در اطراف دریاچه ارومیه ایجاد شده که حدود ۳ میلیاردمتر مکعب آب مصرف می کنند یعنی برابر با حجم مورد نیاز احیای دریاچه ارومیه یا در مجموع، دو میلیون هکتار از عرصه های کشور و ۹۰ درصد منابع آبی به کشاورزی اختصاص داده می شود.

کیخا تاکید کرد: شما نمی توانید هم افزایش تقاضای آب در بخش کشاورزی داشته باشید و هم انتظار احیاء ارومیه و زاینده رود؛ این بدون تجدید نظر و اصلاح در تخصیص منابع آب ممکن نیست.

ناظر شورای عالی آب کشور با بیان ضرورت این موضوع که باید امور و تصمیم گیری ها حوزه آب به دست متخصصان و کارشناسان سپرده شد تا بر اساس آخرین متد علمی روز جهان برنامه ریزی در این حوزه صورت پذیرد، اظهار کرد: قوانین باید مبنای عمل قرار گیرد و افراد باید در جایگاه قانونی خود حرف بزنند و اقدام کنند تا شاهد تشدید بحران ها نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: باید بحران آب و مدیریت صحیح این بحران را به عنوان مسئله جدی و یک مطالبه عمومی در جامعه ایران بپذیریم.

کد N1550638

وبگردی