آفتاب
مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان:

بازگشت به زندان فقط با ایجاد اشتغال کاهش می یابد

بازگشت به زندان فقط با ایجاد اشتغال کاهش می یابد

بیرجند - ایرنا - مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان با بیان اینکه بازگشت افراد به زندان فقط با ایجاد اشتغال بعد از آزادی آنها کاهش می یابد، گفت: اشتغال مهمترین دغدغه یک زندانی بعد از آزادی است،اگر این امر تحقق یابد جلوی بسیاری از آسیب های اجتماعی گرفته خواهد شد.

رحیم مطهر نژاد، روز دوشنبه در مراسم افتتاح پروژه گلخانه بنیاد تعاون زندانیان خراسان جنوبی در بیرجند افزود: در حال حاضر فقط 25 درصد زندانیان شاغل هستند و 75 درصد بیکارند که با هم افزایی بین دستگاهی می توان به صورت وسیع اشتغالزایی ایجاد کرد.
وی اضافه کرد: این بنیاد با قدمت 65ساله توانست برای 50 هزار نفر زندانی شغل ایجاد کند که هم اکنون آنها مشغول به کار هستند.
وی ادامه داد: این تعداد زندانی در واحدهای کوچک، متوسط و بزرگ وابسته به این تشکل در واحد های داخل و اطراف زندان مشغول به کارند.
وی تاکید کرد: اشتغال یکی از مهمترین اقدام های حمایتی برای مددجویان زندانی است و با ایجاد اشتغال برای آنها می توان مانع بسیاری از آسیب های اجتماعی شد.
به گزارش ایرنا، مطهر نژاد با اشاره به اینکه سالانه 100 هزار نفر مددجو آموزش های فنی و حرفه ای را در زندان فرا می گیرند، افزود: این کار ارزشمند قابلیت عرضه در سطح بین المللی دارد زیرا در زندان دیگر کشورها چنین روندی وجود ندارد.
به گفته وی بنیاد یادشده یک مجموعه خود اتکا و خودگردان است و از لحاظ مالی متکی به دولت نیست بلکه حتی مالیات هم پرداخت می کند.
** حضور سه هزار زندانی ایرانی در 60 کشور
مطهر نژاد رعایت نکردن قوانین و مقررات کشورهای خارجی را مهم ترین علت حضور سه هزار زندانی ایرانی در 60 کشور عنوان کرد و گفت: حضور این تعداد زندانی در کشورهای خارجی وجه خوبی نخواهد داشت.
مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان یادآور شد: این تشکل در موضوع زندانیان ایرانی خارج از کشور هم ورود پیدا کرده و کمک های لازم را انجام داده است.
** اشتغال یکی از مهمترین عوامل بازدارنده جرم و جنایت است
همچنین مدیر بنیاد تعاون زندانیان خراسان جنوبی، اظهار کرد: یکی از مهمترین عوامل باز دارنده جرم و جنایت در جامعه، ایجاد اشتغال، حرفه آموزی، کار درمانی، روان درمانی و آموزش های اخلاقی و مذهبی در بین مددجویان زندانی است.
احمد تاجدار، افزود: فعالیت در زمینه های یادشده باعث تغییر و تثبیت شخصیت مددجو می شود و آنها را آماده بازگشت سعادتمندانه به جامعه و آغوش گرم خانواده می کند.
به گفته وی این نهاد با برنامه ریزی صحیح و تاسیس چند کارگاه تولیدی در داخل و خارج از زندان توانست، به ایجاد اشتغال پایدار و تولید محصول در سه بخش کشاورزی، دام و طیور و صنعت کمک کند.
وی در این ارتباط به تاسیس مزرعه پرورش شتر مرغ، گلخانه هیدروپنیک، خدمات خودرویی حامی، کارگاه های خیاطی، سراجی، معرق، جوشکاری، بلوک زنی، قالی بافی، استخر پرورش ماهی قزل آلا، پرورش دام و شتر، مرغداری گوشتی و احداث باغ پسته و عناب ذکر کرد.
وی اظهار کرد: در مرحله یک مزرعه پرورش شترمرغ با ظرفیت 60 قطعه مولد و 2 هزار قطعه پرواری 9 میلیارد و 630 میلیون ریال هزینه شد که در مرحله دوم 300 قطعه مولد و پنج هزار قطعه شتر مرغ پرواری به آن اضافه خواهد شد.
به گفته وی در مجتمع خدمات خودرویی حامی هم یک میلیارد و 560 میلیون ریال سرمایه گذاری شد و این مجتمع در زمینه های تعویض روغن، پنچرگیری و کارواش انواع خودروهای سبک و سنگین فعالیت دارد و پیگیر احداث جایگاه پمپ بنزین هستیم.
وی در ادامه سرمایه گذاری 6 میلیارد و 250 میلیون ریال در احداث گلخانه هیدروپنیک به مساحت چهار هزار متر مربع در زندان مرکزی بیرجند اشاره کرد و افزود: در این گلخانه 20 نفر به صورت مستقیم مشغول کار شدند.
*3215*2047* خبرنگار-محمدرسول ابراهیمی اسفدن*انتشار دهنده- عباسقلی اشکور جیری *
کد N1550562

وبگردی