آفتاب
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز:

خود مراقبتی رمز نجات بیماران دیابتی است

خود مراقبتی رمز نجات بیماران دیابتی است

کرج - ایرنا - رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت که خود مراقبتی رمز نجات بیماران دیابتی است چرا که هیچ کسی به اندازه خود فرد امکان مراقبت از خودش برای کنترل این بیماری را ندارد.

به گزارش ایرنا، دکتر حمید درفشی دوشنبه در مراسم روز جهانی دیابت در تالار شهیدان نژاد فلاح کرج، افزود: دوران بیماری های واگیردار در حال تمام شدن است و بیماری های غیر واگیردار مانند فشار خون، دیابت و چربی خون جایگزین بیماری های واگیر دار شده است.
وی اضافه کرد: بیماری های غیر واگیردار علاوه بر اینکه ناتوان کننده است تمام زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داه و عامل بزرگ مرگ و میر است.
درفشی گفت: هم اکنون دولت در حال برنامه ریزی است که چگونه مردم را نسبت به این گونه بیماری ها آگاه تا شاهد کاهش کمتر عوارض آنها باشیم.
وی ادامه داد: درمانگاه و بیمارستان های متعدد مشکل بیماران غیر واگیردار را حل نمی کند اما اینکه افراد خود نسبت به سلامت شان حساس باشند از درمان مهم تر است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه 35 درصد مبتلایان به دیابت فشار خون هم دارند اظهار داشت: هم زمان بودن فشار خون و دیابت می تواند علایم بیماری و ناتوانی های فرد را افزایش دهد بنابراین نیاز به مراقبت دو برابر خواهد بود.
درفشی با اشاره به تاثیر دیابت بر روی چشم گفت: دیابت تمامی عروق و رگ های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و در ابتدا بیمار ممکن است دچار اختلال در بینایی شود.
وی افزود: خوشبختانه در کشور ما تمامی علایم دیابت به شرط اینکه به موقع تشخیص و درمان شوند قابل درمان هستند و بر همین اساس افراد باید نسبت به سلامت خودشان بسیار حساس باشند.
به گفته وی فرد دیابتی با خود مراقبتی می تواند سال های طولانی بدون عوارض دیابت زندگی راحتی داشته باشد.
1535/6155خبرنگار:مژگان السادات سجادی**انتشار دهنده:داریوش غفاری
کد N1550369

وبگردی