آفتاب

کاهش 99 درصدی بارش باران در استان/ سایه خشکسالی بر سر کرمانشاه

کاهش 99 درصدی بارش باران در استان/ سایه خشکسالی بر سر کرمانشاه

کرمانشاه- ایرنا- شاهرخ پارسا مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه، از کاهش 99 درصدی بارش ها در استان طی سال آبی جاری خبر داد، تا به نوعی زنگ کم آبی را در استان به صدا در آورد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در حالی که سال آبی گذشته (اول مهر 94 تا 31 شهریور 95) برای کرمانشاه یکی از بهترین سال های آبی طی 40 سال اخیر بود، امسال و در 2 ماه که از سال آبی (96- 95) می گذرد شرایط کاملا برعکس شده است.
نبود بارش مناسب باران در 2 ماه اول پاییز بخصوص در ماه آبان که به ماه بارش باران معروف است، نگرانی هایی را در خصوص خشکسالی ایجاد کرده است.
این نگرانی زمانی بیشتر می شود که مدیرکل هواشناسی کرمانشاه، آبان 95 را کم بارش ترین آبان 60 سال اخیر استان معرفی می کند.
این در حالی است که بیش از 75 درصد از 900 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان دیم است و وابستگی شدیدی به بارش های پاییزی برای کشت گندم و جو در این موقع از سال دارند.
البته طبق گفته پارسا، بارش های پاییزی در آذر بسیار بهتر از آبان خواهد بود و بارش ها در فصل زمستان به حد نرمال خود خواهد رسید ولی مردم باید در مصرف آب نهایت صرفه جویی را داشته باشند.

** بارش 2.5 میلی متر باران در سال آبی جاری
مدیرکل هواشناسی کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در حالی که شاهد بارش 2.5 میلی متری باران در سال آبی جاری (اول مهر تا 23 آبان) بوده ایم که میانگین نرمال بارش تا این روز باید به 57 میلی متر می رسید.
پارسا با بیان اینکه از اول مهر تا 24 آبان 94 (سال آبی گذشته) 216 میلی متر بارش داشته ایم، گفت: امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 99 درصد و در مقایسه با دوره بلندمدت 96 درصد کاهش بارش داشته ایم.
وی ادامه داد: بارش شهر کرمانشاه نیز امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با کاهش 98 درصدی مواجه بوده است.
مدیرکل هواشناسی کرمانشاه گفت: در حالی که سال گذشته از اول مهر تا 23 آبان 175 میلی متر باران در شهر کرمانشاه باریده بود این مقدار امسال به یک ملی متر کاهش یافته است.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد؛ طبق آنچه که پیش بینی های اداره کل هواشناسی می گوید؛ بارش در زمستان بهتر و در حد نرمال خواهد بود.
در حالی که با کاهش چشمگیر بارش ها، خشکسالی در کمین استان و شهر کرمانشاه است، کیاست امیریان مدیرعامل آب منطقه ای نیز از کاهش بارش ها ابراز نگرانی کرد ولی در عین حال از تلاش برای اجرای پروژه های بزرگ آبرسانی و راه اندازی تصفیه خانه 200 هزار متر مکعبی شهر کرمانشاه برای تامین آب شرب مرکز استان خبر داد.

** 622 میلیون متر مکعب آب پشت سدهای استان ذخیره شده است
امیریان با بیان اینکه هفت سد در استان به بهره برداری رسیده است، مقدار آب ذخیره سده پشت این سدها را 622 میلیون متر مکعب عنوان کرد.
وی ظرفیت کلی ذخیره آب این سدها را 830 میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: 75 درصد مخازن آن ها پر شده است.
امیریان، همچنین از در دست اجرا بودن هفت سد دیگر در استان خبر داد و گفت: تا پایان سال قرار است 2 سد از این تعداد آبگیری شود.
مدیرعامل آب منطقه ای کرمانشاه گفت: بهره برداری از این هفت سد در دست اجرا، 430 میلیون متر مکعب آب را به حجم ذخایر آبی استان اضافه خواهد کرد.
وی همچنین با بیان اینکه طبق پیش بینی های هواشناسی وضعیت بارش ها امسال چندان مناسب نخواهد بود، گفت: در 2 ماه سپری شده از فصل پاییز شرایط بارندگی ها مساعد نبود و همین می طلبد تا مردم در استفاده از آب صرفه جویی کنند.
امیریان در خصوص وضعیت خشکسالی در سال های گذشته افزود: از 20 سال گذشته 11 سال آن در شرایط کم آبی قرار داشته ایم و از 10 سال گذشته نیز هفت سال آن زیر متوسط بوده ایم و این نشان می دهد که منابع آبی شرایط خوبی ندارند.
وی در پایان از پیشرفت مناسب تصفیه خانه 200 هزار متر مکعبی کرمانشاه نیز خبر داد و گفت: با راه اندازی این تصفیه خانه مشکل آب شرب شهر کرمانشاه که نیمی از جمعیت استان را در خود جای داده مرتفع می شود که امیدواریم بتوانیم تا پایان دولت یازدهم این مهم را به انجام برسانیم.
7458/8066 خبرنگار:مسعود اسماعیلی ** انتشاردهنده:علی مولوی
کد N1550290

وبگردی