آفتاب

طرح احیا وتعادل بخشی منابع آب زیرزمینی راه نجاتی برای مقابله با بحران آب

طرح احیا وتعادل بخشی منابع آب زیرزمینی راه نجاتی برای مقابله با بحران آب

سنندج- ایرنا- طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی که از سال 94 از سوی وزارت نیرو در کشور اجرایی شده است راه نجاتی برای مقابله با بحران آب به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مشکلات مربوط به بهره برداری از منابع آب به طور اعم و منابع آب زیرزمینی به طور اخص پدیده نو ظهوری در کشور ما محسوب نمی شود و نگاهی به روند توسعه بهره برداری از منابع آب، بیانگر عوارض نامطلوب کاهش حجم مخازن آبرفتی از چهار دهه گذشته است و پیامدهای چنین پدیده نامطلوبی که بعضاً مترادف با توسعه اقتصادی- اجتماعی بوده، معمولا نادیده انگاشته شده است.
نگاه یک جانبه به توسعه کشاورزی و عدم رعایت الگوی مصرف از جانب متولیان امر کشاورزی از عوامل اصلی بروز پدیده نامطلوب افت ادامه دار در سطح آبخوان های آبرفتی کشور محسوب می شود.
با توجه به نقش تعیین کننده آب زیرزمینی در تامین آب مورد نیاز برای مصارف مختلف از جمله شرب، صنعت و کشاورزی در مناطق مختلف کشور ارزش و اهمیت آن بر همگان روشن است.
عدم توجه به تغییرات کمی وکیفی این منابع حیاتی تبعات جبران ناپذیری برای کشور به همراه خواهد داشت و بیم آن می رود که حیات و مدنیت بخش گسترده ای از کشور را به مخاطره انداخته وآینده ای مبهم برای مردمان ایران زمین رقم بزند.
وزارت نیرو با توجه به این موضوع و با عنایت به مصوبات شورای عالی آب کشور مبنی بر ارائه طرحی برای مقابله با این بحران اقدام به تهیه و تدوین طرح احیاء وتعادل بخشی منابع آب زیرزمینی که مشتمل بر15 پروژه اجرایی است کرده و این پروژه ها از سال 94 در کل کشور اجرایی شده است.
از اهداف وزارت نیرو و شرکت های آب منطقه ای درجهت مدیریت بهینه وکنترل مصرف آبهای زیرزمینی در قالب اجرای طرح احیاء وتعادل بخشی می توان به مواردی از جمله نصب کنتورهای هوشمند آب و برق بر روی چاه های کشاورزی و صنعتی، تشکیل تشکل های آب بران، انسداد چاه های غیر مجاز، جبران متوسط سالانه کسری حجم مخزن دشت ها تا پایان برنامه ششم و کنترل چاه های دارای پروانه بهره برداری اشاره کرد.
شرکت آب منطقه ای کردستان در این راستا و از ابتدای سال 94 تاکنون اقدامات مناسبی شامل انسداد چاه های غیر مجاز، توقیف موتور تلمبه های غیر مجاز برداشت آب، توقیف دستگاه های حفاری غیر مجاز چاه و نصب کنتورهای هوشمندآب و برق بر روی چاه های کشاورزی را انجام داده است.
مدیرعامل شرکت اب منطقه ای کردستان در این راستا در گفت و گو با ایرنا تعداد کل چاههای غیر مجاز شناسایی شده از ابتدای سال 94 تا کنون را سه هزار و 50 حلقه عنوان کرد و گفت: همچنین در این مدت زمان تعداد چاه های غیرمجاز انسداد یافته هزار و 31 حلقه بوده است.
اقبال شاه نظری به آمار تعداد موتور تلمبه های غیرمجاز شناسایی شده اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال 94 تاکنون یک هزار و 22 موتور تلمبه غیرمجاز در استان شناسایی شده که از این تعداد 389 مورد طی احکام صادره از سوی مراجع قضایی جمع آوری شده است.
به گفته وی همچنین تعداد دستگاه های حفاری غیر مجاز توقیف شده در سال 94 برابر با 20 دستگاه و در سال 95 برابر با پنج دستگاه بوده است.
وی با بیان اینکه کنترل میزان برداشت آب از چاه های دارای پروانه از سال 94 تاکنون هشت هزار و 435 مورد بوده است گفت: همچنین در این مدت 403 مورد رفع تصرف حریم و بستر انجام شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان تعداد کنتورهای هوشمند نصب شده در سال 95 را 219 مورد عنوان کرد و افزود: از این تعداد 173 دستگاه بر روی چاه های کشاورزی و 46 دستگاه نیز بر روی چاه های صنعتی نصب شده است.
وی اظهار کرد: همچنین در این مدت جلسات و کارگروه ها و همایش های مختلفی با خانه کشاورز و بهره برداران در راستای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی برگزار شده است و همچنان این فعالیت ها ادامه دارد.
7348/1904
**خبرنگار: افسانه گلباغی/** انتشار دهنده: مسعود احمدی
کد N1549911

وبگردی