آفتاب

سالانه بیش از 7 هزار پیوند قرنیه در ایران انجام می شود

سالانه بیش از 7 هزار پیوند قرنیه در ایران انجام می شود

تهران- ایرنا- رئیس انجمن چشم پزشکان ایران گفت: سال گذشته هفت هزار و 200 پیوند قرنیه در ایران انجام شد و به طور کلی سالانه بین 7 تا 8 هزار پیوند قرنیه از متوفی در کشور انجام می شود.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر محمود جباروند روز یکشنبه در نشست خبری بیست و ششمین کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران اظهار کرد: از نظر پیوند قرنیه پیشرفت های بسیار خوبی در کشور حاصل شده است و در برخی موارد نیز از پیوند قرنیه مصنوعی برای بیماران استفاده می شود.
وی افزود: پیوند قرنیه به این صورت است که پس از اخذ رضایت بستگان فرد متوفی، در پزشکی قانونی چشم تخلیه و آزمایش های لازم از نظر آلودگی های میکروبی، ویروسی و قارچی و همچنین سلامت سلول ها انجام می شود و در صورتی که آلودگی نداشته باشد، از نظر میزان سلولی و کدورت قرنیه بررسی می شود و در صورت نبود هیچ مشکلی به بانک چشم داده می شود.
جباروند اظهار کرد: قرنیه را بین دو تا سه هفته می توان در بانک چشم نگهداری کرد و به نیازمندانی که به دلیل حوادث و تصادفات، ضربه یا بیماری های مختلف چشمی مانند عفونت قرنیه، قرنیه خود را از دست داده اند، پیوند زد.
وی به تاریخچه پیوند قرنیه در کشور اشاره کرد و گفت: اولین پیوند قرنیه 65 سال پیش توسط پروفسور شمس در بیمارستان فارابی انجام شد و پس از توقف چند ساله دوباره حدود 40 سال پیش توسط دکتر خدادوست انجام شد و پس از آن تاکنون درحال انجام است.
ادامه دارد....
علمی**1834
خبرنگار: ناهید شفیعی **انتشار: زهره محتشمی پور
کد N1549360

وبگردی