آفتاب
معاون استاندار تهران:

آسیب های اجتماعی حیات فرهنگی و اجتماعی نظام اسلامی را در معرض خطر قرار داده است

آسیب های اجتماعی حیات فرهنگی و اجتماعی نظام اسلامی را در معرض خطر قرار داده است

تهران - ایرنا - معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران با اشاره به اینکه بدون داشتن ماهیت فرهنگی مستقل، انقلاب اسلامی ایران ابتر خواهد ماند و به اهداف خود دست نمی یابد گفت: آسیب های اجتماعی، حیات فرهنگی و اجتماعی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را در معرض خطر جدی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا سیدشهاب الدین چاوشی عصر شنبه در نشست کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان تهران که در محل استانداری برگزار شد با اشاره به اینکه مردم نسبت به وجود آسیب های اجتماعی دغدغه پیدا کرده اند افزود: رهبر معظم انقلاب بیش از یکسال است که در این خصوص هشدارهای مکرری می دهند و از دستگاه های مرتبط خواسته اند تا تکالیف خود را در این حوزه انجام دهند.
وی با بیان اینکه با توجه به نگرانی های رهبر معظم انقلاب و جامعه، تلاش های کنونی در این حوزه کافی نیست، تصریح کرد: اعضای کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان تهران باید فعال تر از گذشته عمل کنند زیرا اگر آسیب های اجتماعی کنونی را جدی نگیریم، مدیریت آن با گذشت زمان سخت تر خواهد شد.
معاون استاندار تهران مذاکره و بحث برای شناخت مشکلات و آسیب های اجتماعی را کافی دانست و اظهار کرد: باید از پژوهشگران اجتماعی، روانشناسان، اساتید دانشگاه و کارشناسان دستگاه های اجرایی دعوت شود تا به صورت هفتگی جلسه داشته باشند و خوراک نشست های آتی کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان را تامین کنند.
چاوشی با انتقاد از اینکه با وجود شمار زیاد نهادهای فرهنگی در کشور، دستاوردهای ملموسی در این حوزه وجود نداشته است یادآور شد: وظیفه این نهادها اصلاح فرهنگ کشور است که البته باید پرسید تاکنون چه کرده اند؟
وی وظیفه اصلی کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان تهران را ایجاد هماهنگی در نهادهای متولی فرهنگ استان عنوان کرد و افزود: این کارگروه باید اولویت های فرهنگی را مشخص کند تا دستگاه های مرتبط براساس آن عمل کنند.
معاون استاندار تهران بر ضرورت کمک گرفتن از دستگاه های حاکمیتی علاقه مند به سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ همچون بنیاد مستضعفان تاکید کرد و گفت: باید از اعتبارات محدود دستگاه های دولتی نیز حداقل اعتباری به حوزه فرهنگ اختصاص داده شود.
وی به لزوم شناسایی کانون های آسیب پذیر اجتماعی اشاره و اظهار کرد: باید علاوه بر ارائه راهکارهای مناسب به منظور بهبود شاخص های اجتماعی، به اقشار آسیب پذیر جامعه نیز کمک های لازم انجام شود.
چاوشی با اشاره به اینکه با هجوم شبکه های غیررسمی، تعلیمات رسمی از انحصار دولت ها خارج شده است یادآور شد: نقش تاثیرگذار شبکه های اجتماعی در انتخابات اخیر آمریکا در همین راستا قابل ارزیابی است.
وی با اشاره به فرصت ها و تهدیدهای گسترده شبکه های اجتماعی در این حوزه، تاکید کرد: اکنون کنترل شبکه های اجتماعی در اختیار دولت ها نیست، پلیس فتا نیز قابلیت کنترل انبوه انباشت و تبادل اطلاعات این فضا را ندارد.

* تاکید بر همفکری و هم افزایی دستگاه های اجرایی برای کاهش آسیب های اجتماعی
رئیس کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان تهران ضمن تاکید بر همفکری و هم افزایی دستگاه های اجرایی برای کاهش آسیب های اجتماعی اظهار کرد: باید از ظرفیت سمن ها، شورایاری ها و سرای محلات برای کاهش آسیب های اجتماعی در تهران بهره برد.
وی خاطرنشان کرد: پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز متعهد شده که این نهاد، خانواده افراد جمع آوری شده در طرح های کاهش آسیب های اجتماعی را که نیازمند واقعی هستند، زیر پوشش قرار دهد.
چاوشی تاکید کرد: اداره کل بهزیستی استان تهران باید براساس وظیفه ذاتی و قانونی، امکانات و محل نگهداری کودکان خیابانی شناسایی شده شهر تهران را حداکثر تا سه ماه آینده فراهم کند.
معاون استاندار تهران با تاکید بر اینکه براساس قانون، تکدی گری جرم مشهودی است افزود: پلیس هرجا با این پدیده مواجه می شود باید نسبت به جمع آوری متکدیان و نسبت به معرفی آنان به دستگاه قضا اقدام کند.
وی گفت: دستگاه قضایی باید با سرباندهای کودکان خیابانی برخورد جدی داشته باشد و نیروی انتظامی نیز اقدامات خود را با جدیت ادامه دهد.
چاوشی به ضرورت فرهنگ سازی کمک نکردن به متکدیان در جامعه اشاره و اظهار کرد: باید از تریبون های ائمه جمعه، سازمان تبلیغات اسلامی، رسانه ها بویژه صدا و سیما برای فرهنگ سازی این امر کمک گرفت.
وی شهر تبریز را الگویی در این خصوص عنوان و تاکید کرد که برای زدودن چهره شهر از آسیب های اجتماعی باید از ظرفیت همه دستگاه ها کمک گرفت.
معاون استاندار تهران با بیان اینکه براساس قانون شهرداری ها مصوب سال 1334، وظیفه جمع آوری متکدیان شهرها برعهده این نهاد گذاشته شده است خاطرنشان کرد: پاکسازی چهره پایتخت از متکدیان، عزم عمومی می طلبد.
وی یادآر شد: نقص قوانین و عدم هماهنگی و نظارت به موقع، نتیجه ای جز آشفتگی و فروپاشی اجتماعی ندارد.

* داشتن آمار دقیق؛ اولویت برنامه ریزی و هدفگذاری برای کاهش آسیب های اجتماعی
معاون استاندار تهران یکی از مهمترین مشکلات حوزه آسیب های اجتماعی را نداشتن آمار دقیق عنوان کرد و گفت: متاسفانه آمار دقیقی از تعداد متکدیان، زنان و کودکان خیابانی و معتادان متجاهر شهر و استان تهران وجود ندارد.
وی تصریح کرد: ابتدا باید آمار دقیق مشخص شود سپس برای تجزیه و تحلیل این پدیده ها و هدفگذاری برای کاهش آن ها برنامه ریزی شود.
چاوشی با اشاره به اینکه برای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی باید به فکر راهبردهای اساسی بود خاطرنشان کرد: باید اولویت های اعلام شده از سوی شورای اجتماعی کشور مورد توجه قرار گیرد تا در پایان سال کارنامه قابل قبولی برای ارائه داشته باشیم.
در این نشست گزارشی از جزییات و نتایج آزمون سلامت روانی - رفتاری دانش آموزان شهر تهران از سوی مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ارائه شد.
همچنین فرماندار شهرستان تهران گزارشی از اقدامات فرمانداری در خصوص کاهش آسیب های اجتماعی در پایتخت و افتتاح مجتمع فوریت های خدمات اجتماعی شهر تهران ارائه کرد.
خبرنگار: مسعود گودرزی انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام**2079 / 1539
کد N1548859

وبگردی