آفتاب

علامه طباطبایی به روایت علمای بزرگ معاصر در شبکه مستند

علامه طباطبایی به روایت علمای بزرگ معاصر در شبکه مستند

سه قسمت پیش روی «تاریخ شفاهی ایران» به آرا و نظرات علمای بزرگ معاصر درباره علامه طباطبایی اختصاص دارد.

به گزارش ایلنا، در این قسمت‌ها که به مناسبت سالگرد ارتحال ایشان آماده شده، آیت الله مرعشی نجفی، آیت الله جوادی آملی، حجت الاسلام محمدی گیلانی و... به اظهار نظر می‌پردازند.

در سال 61 سیمای جمهوری اسلامی درباره شخصیت علمی این علامه فقید در اولین سالگرد درگذشت ایشان، گفتگوهایی انجام داد که آیت الله مرعشی در بخشی از آن اظهار کرد: تفسیر قرآن در بین مسلمانان تاکنون به سه شکل بوده یکی تفسیر به عقل، یکی تفسیر به نقل، یکی هم تفسیر قرآن به قرآن. در دو مورد اول تفاسیری هم در بین علمای عامه که همان اهل سنت هستند وجود دارد و تفاسیری بین علمای خاصه که شیعیان هستند.

در تفسیر قرآن به قرآن دو تفسیر تا به حال در بین مسلمانان وجود داشت که از پس این کار برنیامده بودند و این توفیق شامل حال این مرد بزرگ شد که به توفیقات الهی و در توسلات به قبر مبارک سیدالشهدا (ع) خداوند به ایشان مرحمت کرد که تفسیر قرآن به قرآن را در «المیزان» شروع کردند.

این مرحوم از خاندان علم و عمل و از نیاکان ایشان از بزرگان روحانیت و از سادات محترم طباطبایی و همه آنها مروج شرع بودند. جد اعلای ایشان مرحوم میرعبدالوهاب از علمای بزرگ ایران بوده که در سلطه عثمانی در استامبول بود به دست شاهان عثمانی کشته شد.

آیت الله مرعشی در پایان به اساتیدی که ایشان در محضرشان در مراجعت به نجف بهره بردند اشاره کرده؛ می‌گوید: اساتید علامه طباطبایی، مرحوم میرزایی نائینی، مرحوم حاج شیخ حسین اصفهانی، مرحوم آسیدابوالحسن اصفهانی بوده اند و علم رجال را هم در محضر مرحوم آقای حجت تحصیل کردند.

«تاریخ شفاهی ایران» شنبه 22 تا دوشنبه 24 آبان هر شب ساعت 19 از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود و روز بعد ساعت 11 بازپخش می‌شود.

کد N1548338

وبگردی