آفتاب

درمان کودک تالاسمی با استفاده از سلولهای بنیادی در کرمان

درمان کودک تالاسمی با استفاده از سلولهای بنیادی در کرمان

کرمان - ایرنا - رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان گفت: نخستین کودک مبتلا به تالاسمی در کرمان با استفاده از سلولهای بنیادی خون بند ناف درمان شد.

رضا کامیاب مقدس روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه جهاد دانشگاهی با تاسیس بانک خون بند ناف اقدام به ذخیره سازی نمونه ها کرده است افزود: این بانک زمانی که مادر وضع حمل می کند با اعزام تیم تخصصی، خون بند ناف نوزاد را می گیرد.
وی بیان کرد: خواهر 10 ساله یکی از اعضای بانک خون جهاد دانشگاهی در شهرستان فاریاب که به تالاسمی ماژور مبتلا بود با استفاده از سلولهای بنیادی خون بند ناف خواهرش که عضو بانک خون بود درمان شد.
رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان گفت: روش های کلاسیک در درمان بیماری این کودک موثر نبود لذا از روش های سلول درمانی استفاده شد و با توجه به قرابت خونی پیوند دو خواهر، درمان این کودک محقق شد.
کامیاب مقدس ادامه داد: بیش از 2 هزار نفر در بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی استان کرمان عضو هستند و این ماده در گذشته ای نه چندان دور به عنوان زباله ای بیولوژیک در اتاق عمل دور ریخته می شد.
وی گفت: تحقیقات نشان داده سلولهای موجود در خون بند ناف بسیار مفید است و می تواند بسیاری از بیماری ها را درمان کند.
رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان به همه خانواده ها بویژه خانواده هایی که سابقه بیماری صعب العلاج دارند توصیه کرد در بانک خون بند ناف عضو شوند.
وی با بیان اینکه ثبت نام در بانک خون بند ناف زیر پوشش بیمه قرار ندارد گفت: هزینه ثبت نام در این بانک خون یک میلیون و 400 هزار تومان است.
کامیاب مقدس تصریح کرد: ثبت نام در بانک خون بند ناف اقدامی برای بیمه سلامت فرزندان خانواده در آینده است.
خبرنگار: نجمه حسنی ** انتشار دهنده: پروانه امانی
3029/1354
کد N1548280

وبگردی