آفتاب

طرح پزشک خانواده می توانست مقدمه طرح تحول سلامت باشد

طرح پزشک خانواده می توانست مقدمه طرح تحول سلامت باشد

سمنان- ایرنا- نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح پزشک خانواده هنوز در ایران متولد نشده است و این طرح می توانست مقدمه ای برای اجرای طرح تحول نظام سلامت باشد.

احمد همتی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طرح پزشک خانواده زیربنای طرح تحول نظام سلامت است و باید ابتدا، طرح پزشک خانواده انجام می شد و سپس طرح تحول نظام سلامت شکل می گرفت، در حقیقت باید طرح پزشک خانواده مقدمه طرح تحول نظام سلامت در نظر گرفته می شد.
وی تاکید کرد: طرح پزشک خانواده هنوز در ایران متولد نشده است، زیرا این طرح تا کنون تنها در 2 استان مازندران و فارس به صورت آزمایشی اجرایی شده است.
سیدحسن قاضی زاده، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پانزدهم آبان 95 در همایش کشوری گرامیداشت روز بهورز درباره طرح پزشک خانواده گفته بود: «طرح پزشک خانواده بد متولد شده است و بیمار رشد کرده است.»
نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرایی شدن طرح پزشک خانواده در همه جای دنیا و نتایج خوب و علمی آن، اجرایی شدن این طرح را در نقاط مختلف ایران خواستار شد.
همتی اضافه کرد: طرح پزشک خانواده نیازمند زیرساخت هایی است که تا کنون بیش از 70 درصد از زیرساخت های آن فراهم شده است و در برنامه ششم توسعه کشور نیز بر اجرای این طرح تاکید شده است.
وی، یکی از مشکلات اصلی اجرای طرح پزشک خانوار را کمبود اعتبارات عنوان کرد و گفت: اگر برای این طرح بودجه تخصیص داده شود، می تواند برای کل کشور منافع داشته باشد و هزینه های نظام سلامت را کاهش دهد.
همتی افزود: طرح هایی مانند پزشک خانواده به علت تحریم های سیاسی و اجتماعی، با احتیاط اجرا می شوند و اکنون فضا برای اجرای این طرح بهبود یافته و آماده است و امید است تا سال آینده این طرح به طور کامل اجرا شود.
نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی، همچنین با اشاره به افزایش بیماری های غیرواگیر در ایران گفت: در حال حاضر آمار بیماری های غیرواگیر مانند سرطان، سکته و دیابت در جهان افزایش یافته و در ایران این آمار از متوسط جهانی بالاتر است.
وی تاکید کرد: واقعیت ها و آمارها باید به درستی اعلام شود تا برنامه ریزی های مناسب برای کاهش این بیماری ها و جلوگیری از آن ها انجام شود.
نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بخشی از دلایل بیماری های غیرواگیر مربوط به خود افراد و سبک زندگی آن ها است و مردم باید به سمتی بروند که به صورت استاندارد زندگی کنند و روابط اجتماعی سالم، تغذیه مناسب، افزایش تحرک و تغییر نگرش می تواند در سلامت جسم، روان و اجتماع موثر باشد.
7341/6103
خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
کد N1548137

وبگردی