آفتاب
رئیس سازمان محیط زیست:

برنامه احیای تالاب بختگان بهمن ماه تصویب می‌شود

برنامه احیای تالاب بختگان بهمن ماه تصویب می‌شود

شیراز- رئیس سازمان محیط زیست و معاون رئیس جمهور گفت: برنامه احیای تالاب بختگان نیز تا بهمن سال جاری تصویب خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه ابتکار عصر پنجشنبه در نشست مشترک با موضوع حفظ و بهبود محیط زیست در شیراز، گفت: بخاطر تدابیر انجام شده مثل توزیع بنزین یورو چهار شیراز از نظر پاکی هوا در کشور رتبه اول را دارد و این تلاش ها باید ادامه پیدا کند[span dir='LTR'].

وی افزود: حفظ باغات قصردشت و فضای سبز اقدامتی است که در جهت پایدار کردن هوای پاک شیراز مؤثر است.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: امروز گزارش هایی درمورد پساب های صنعتی و بیمارستانی داده شد و تصمیمات خوبی گرفته شد و پیش بینی می شود که این معضل ها تا سال آینده حل شوند.

وی در مورد مشکل آب استان تذکر داد: استانی که مشکل آب دارد باید طرح های ساماندهی فاضلاب را بررسی و پیگیری کند و امروز نیز در این زمینه و مدیریت پسماندهای صنعتی و بیمارستانی تدابیر ویژه ای اندیشیده شد.

ابتکار خاطرنشان کرد: حفاظت از محیط زیست تنها بر عهده سازمان محیط زیست نیست و همه دستگاه های اجرایی و مردم باید کمک کنند.

رئیس سازمان محیط زیست کشور تشریح کرد: امروز تصمیماتی برای احیاء تالاب های بختگان، پریشان، طشک و همه تالاب های استان فارس گرفته شد که در شورای آب پیگیری خواهد شد و احیاء تالاب پریشان بزودی پیگیری و برنامه احیاء تالاب بختگان نیز تا بهمن سال جاری تصویب خواهد شد.

وی اضافه کرد: اینگونه طرح های دستوری حل نخواهد شد و در کنار عزم دولت که در این زمینه جدی است نیاز به همت و عزم ملی است.

ابتکار متذکر شد: سال های سال در استان فارس از حق آبه طبیعت و منابع آب برداشت می شود برای توسعه کشاورزی با کمترین بهره وری و مدیریت این منابع سال ها کنترل نشده بوده است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در کمال تعجب و تأسف، طرحی که سال ها کار کارشناسی شده بود در مجلس نهم رد شد و قانونی که می توانست دائمی شود در حد یک برنامه باقی ماند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروزه تمامی طرح های بزرگ کشور ارزیابی محیط زیستی می شود و احداث سدها، جاده ها، نیروگاه ها و شهرک های صنعتی در فرایندی بررسی می شود و این کمیته در استان ها یک بازو دارند که بر امور نظارت می کند.

وی تاکید کرد: مردم با جلوگیری از برداشت آب غیرمجاز، جلوگیری از حفر چاه ها و کارهایی نظایر اینها می توانند تالاب های استان را احیاء کنند نمونه های موفقی در کشور نیز وجود دارد مثل احیاء تالاب گندمان که با کمک مردم انجام شد.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: دولت در زمینه محیط زیست به خوبی کارش را انجام خواهد داد و به کمک تشکل ها و جوامع محلی برای اجرایی شدن این طرح ها نیاز است و اگر بتوانید آموزش صحیح و حرکت اجتماعی و ارائه راه حل دهید در زمینه محیط زیست می شود تمامی اقدامات را به سرانجام خوب رساند.

ابتکار بیان کرد: باید یک جریان اجتماعی برای احیاء تالاب ها و رودخانه های استان فارس و حفاظت از تنوع زیستی ایجاد شود.

وی افزود: نمی شود به مردم گفت کشاورزی که شاید تنها منبع درآمدشان باشد را انجام ندهند باید اجماع ایجاد و مردم را آگاه کرد تا شیوه های کنونی استفاده بی رویه و غیر اصولی از آب اصلاح شود.

رئیس سازمان محیط زیست تشریح کرد: بخشی از بحران آب به تغییرات اقلیمی بر می گردد باید موضوع سازگاری با تغییر اقلیم هوا را انجام دهیم و یکی از این راه حل ها کاهش مصرف آب است با وجود بحران آب هر فرد ایرانی سه برابر استاندارد از آب استفاده می کند و صرفه جویی می تواند تاثیر زیادی بر کاهش زیان های این معضل داشته باشد.

کد N1546935

وبگردی