آفتاب

ابتکار: تالاب و رودخانه با دستور احیا و پر آب نمی شود

ابتکار: تالاب و رودخانه با دستور احیا و پر آب نمی شود

شیراز- ایرنا- معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سال هاست که حقابه تالاب ها برداشت شده و آب رودخانه ها برای توسعه کشاورزی با کمترین بهره وری به مصرف رسیده است حال چگونه انتظار داریم که با یک دستور رودخانه ها پر آب و تالاب ها احیا شود.

به گزارش ایرنا معصوم ابتکار، عصر پنجشنبه در نشست تشکل های زیست محیطی فارس با عنوان 'مشارکت در حفط و بهبود محیط زیست' در شیراز بیان داشت: متاسفانه بسیاری از سدها که قبل از سال 92 در کشور مطالعه و اجرا شده است بدون ارزیابی زیست محیطی بوده است.
وی افزود: ارزیابی زیست محیطی در گذشته به یک تشریفات تبدیل شده بود و چندان جدی گرفته نمی شد در حالیکه اکنون کل طرح های کلان باید ارزیابی زیست محیطی داشته باشند وما درمقابل بسیاری از فشارها ودرخواست ها، با رویکردی کارشناسی مقاومت کرده ایم و اجازه احداث سدها، جاده ها، پالایشگاه ها و شهرک های صنعتی را بدون ارزیابی زیست محیطی نمی دهیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در بسیاری از عرصه ها برای حفظ محیط زیست ما نیاز به قانون داریم و به صورت دستوری نمی توانیم به کشاورزان بگوییم که محصولی را تولید نکنند بلکه باید شیوه های کشت قانونمند شود تا به بهره وری بیشتر آب بیانجامد.
ابتکار، با تاکید بر اینکه، اشتباه سال های گذشته در عرصه محیط زیست نباید تکرار شود، گفت: تشکل های زیست محیطی یکی از اهرم های مهم در احیای تالاب ها هستند به گونه ای که تالاب کمجان در استان فارس و تالاب گندمان در چهار محال و بختیاری با همین حضور پر رنگ تشکل های زیست محیطی احیا شده اند.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: در سه سال گذشته با درایت دولت تدبیر و امید وحضور تشکل ها، فعالیت هایی صورت گرفته که در هشت سال قبل از آن این فعالیت ها انجام نشده بود.
وی، گفت: اینکه تشکل های مردمی بدون لکنت زبان، حرف خود را می زنند، ثمره خردگرایی و ثمره حضور مردم در صحنه انتخابات سال 92 است و امیدواریم که همین حضور که ثمره انقلاب است در سال 96 هم تکرار شود.
ابتکار اضافه کرد: آزادی بیان، ثمره خون شهداست، مردم اجازه دارند ما را نقد کنند و در چارچوب قانون حرف های خود را بزنند، این دولت، دولت نقد و پاسخگویی است.
این مقام مسئول گفت: در حالی که در دوره ای به بهانه های امنیتی اجازه فعالیت به سازمان های مردم نهاد حتی در حوزه محیط زیست داده نمی شد، اکنون مشاهده می کنیم که این گونه سازمان ها در فضایی خردگرایانه مطالب خود را بیان می کنند.
ابتکار بیان کرد: دولت آقای روحانی، دولت محیط زیست است و اگر چه دولت اولویت های دیگری مثل تامین معیشت مردم و افزایش اشتغال را دارد لیکن حفظ محیط زیست را در اولویت نخست خود قرار داده است.

** به تصمیم های کارشناسی در باره سد تنگ سرخ احترام می گذاریم
استاندار فارس هم در این نشست در پاسخ به پرسش یکی از اعضای تشکل های زیست محیطی فارس مبنی بر اینکه
چرا در مورد اینکه سد تنگه سرخ نباید احداث شود، مطلبی بیان نمی کنید، اظهار کرد: اجازه دهید، روند ساخت و یا عدم احداث این سد با دیدگاه کارشناسی بررسی و با همین رویکرد در باره آن تصمیم گرفته شود.
سید محمد علی افشانی افزود: اگر محیط زیست، مجمعی از کارشناسان و استادان دانشگاه که در حال بررسی احداث یا عدم احداث این سد هستند به نتجیه رسیدند، ما و شما و همه کسانی که دغدغه عمران و آبادانی شیراز را دارند باید به تصمیم های این جمع کارشناسی احترام بگذاریم.
وی ادامه داد: آنچه مسلم است این است که رودخانه خشک شیراز که هم اینک محل تجمع فاضلاب، حشرات و جانوران موذی است باید از این وضعیت خارج شود.
استاندار فارس بیان داشت: البته باید در مقابل تصمیم های غلط و نادرست واکنش نشان دهیم، به عنوان نمونه رسیدن به خود کفایی گندم در استان فارس یک کار غیر کارشناسی و اشتباه بود، باید مردم را برای اتخاذ تصمیم های درست و پذیرش دیدگاه کارشناسی در همه زمینه ها از جمله حوزه آب، خاک و کشاورزی ترغیب کنیم.
شماری از نمایندگان تشکل های زیست محیطی هم در این نشست به بیان نقطه نظرهای خود پیرامون احداث سد تنگ سرخ، احداث پالایشگاه دوم در زرقان شیراز، لزوم بازنگری در اعطای مجوزهای بهره برداری از معادن در روستای قلات و احیای تالاب بختگان نی ریز بیان کردند.
سد تنگ سرخ که عملیات آن بهمن سال 1390 آغاز شد، در فاصله 2 کیلومتری شهرک های شمال غرب شیراز واقع شده است.
این سد از نوع خاکی با هسته رسی و به ارتفاع حدود 80 متر از بستر سنگی پیش بینی شده است.
اهداف مختلفی برای ساخت این سد اعلام شده که از جمله آنها می توان به ذخیره سازی و استفاده از آب رودخانه خشک برای تامین آب مورد نیاز باغ های قصردشت شیراز و همچنین برای کنترل سیلاب بخصوص درفصل زمستان که در برخی سال ها خسارات فراوانی را به واحدهای مسکونی و تجاری شهر شیراز وارد می کند، اشاره کرد.
منتقدان ساخت سد تنگ سرخ بر این باورند، این سد بدون مطالعات کافی زمین شناسی احداث شده و ترکیدن یا شکستن سد در آینده، شهرک های شمالی شیراز را به زیر گل و لای می برد و موجب وقوع فاجعه اقلیمی، انسانی می شود.
6113 /6118
خبرنگار: نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده: علی شهیدیان
کد N1546915

وبگردی