آفتاب

رئیس مجلس مجارستان: بوداپست آماده همکاری هسته ای با ایران است

رئیس مجلس مجارستان: بوداپست آماده همکاری هسته ای با ایران است

اصفهان-ایرنا- رئیس مجلس مجارستان گفت: با توجه به توافق هسته ای، مجارستان آمادگی دارد تا همکاری های قبلی خود را در زمینه انرژی هسته ای با ایران ادامه و توسعه دهد.

به گزارش ایرنا، «لسلو کوور» روز پنجشنبه در دیدار با استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: مجارستان پیش از این با جمهوری اسلامی ایران در زمینه انرژی صلح آمیز هسته ای همکاری داشت.
وی گفت: ایران هم اکنون از دستاوردهای مثبت توافق هسته ای و اجرا شدن برجام بهره مند شده که توسعه صنعت گردشگری یکی از آنهاست.
لسلو کوور، برقراری ارتباط میان ملت ها را یکی از اهداف سیاست توصیف کرد و افزود: بهترین وسیله برای این کار، صنعت گردشگری است.
وی اضافه کرد: خوشحالیم که با توافق هسته ای، ایران به عرصه سیاست جهان بازگشت و توانست با استفاده از فرصت پسابرجام، روابط خود را با کشورهای جهان گسترش دهد.
رئیس مجلس مجارستان اظهار کرد: سفر به ایران پس از اجراشدن برجام برای گسترش روابط دو کشور انجام می شود.
لسلو کوور همچنین با اشاره به اینکه تاکنون بیش از چهار هزار دانشجوی ایرانی از دانشگاه ها و مراکز علمی مجارستان دانش آموخته شده اند، گفت: هم اکنون نیز یکهزار دانشجوی ایرانی در مقاطع مختلف در دانشگاه های مجارستان مشغول به تحصیل هستند.
رئیس مجلس مجارستان بیان کرد: دولت مجارستان برای تحکیم روابط خود با ایران، یکصد بورسیه تحصیلی برای دانشجویان ایرانی در نظرگرفته و خواهان توسعه ارتباطات علمی بین دو کشور است.
وی همچنین با اشاره به مشکلات کمبود آب در برخی از استان های ایران گفت: مجارستان از کارشناسان باتجربه ای در زمینه آب برخوردار است و اواخر ماه نوامبر میلادی(آذرماه)، دومین کنفرانس بین المللی آب را در بوداپست برگزار می کند و از ایران نیز برای شرکت در این کنفرانس کرده است که معاون وزیر نیرو ایران در آن سخنرانی خواهد کرد.
رئیس مجلس مجارستان اظهار کرد: حضور جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس، زمینه خوبی برای گسترش همکاری بین دو کشور در حوزه آب بوجود خواهد آورد.
وی گفت: در این سفر با رئیس مجلس، رئیس جمهوری و وزیر امورخارجه ایران دیدار و برای تحکیم و توسعه روابط در زمینه های مختلف گفت وگو خواهم کرد.
لسلو کوور از اصفهان به عنوان شهر تاریخی با جاذبه های فرهنگی و هنری زیاد نام برد و گفت: فرصتی ایجاد شد تا پیش از آغاز دیدارهای رسمی در تهران، سفر خود به ایران را از شهر تاریخی و فرهنگی اصفهان آغاز کنم.
استاندار اصفهان نیز در این دیدار با تشریح ظرفیت های این استان در زمینه های مختلف گفت: اجرایی شدن برجام، زمینه ای فراهم کرد تا دوستداران فرهنگ و هنر از سراسر جهان بتوانند با سفر به اصفهان، از جاذبه های فرهنگی و هنری این شهر دیدن کنند.
رسول زرگرپور افزود: پس از اجرا شدن برجام، آمار ورود گردشگران خارجی به اصفهان، نسبت به سال 92، چهار برابر شد.
وی خواستار همکاری بین اصفهان و مجارستان در زمینه توسعه صنعت گردشگری شد و افزود: بسیاری از مردم مجارستان و اصفهان علاقه مند به دیدن جاذبه های فرهنگی یکدیگرند و برگزاری 'هفته فرهنگی اصفهان' در بوداپست و 'هفته فرهنگی بوداپست' در اصفهان می تواند به توسعه فرهنگی این دو استان کمک کند.
وی همچنین همکاری اتاق بازرگانی مجارستان و اصفهان را خواستار شد.
لازلو کوور رئیس مجلس مجارستان چهارشنبه شب وارد فرودگاه بین المللی امام خمینی شد و مورد استقبال حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل قرار گرفت.
وی بلافاصله برای سفری یکروزه راهی اصفهان شد و چهارشنبه شب در فرودگاه این شهر مورد استقبال استاندار و مسئولان محلی اصفهان قرار گرفت.
رئیس مجلس مجارستان، در ادامه سفر خود به ایران امشب اصفهان را به مقصد شیراز ترک می کند و روز شنبه در تهران با رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهوری و وزیر امورخارجه کشورمان دیدار و گفت وگو خواهد کرد.
دو سال قبل 'یانوش لاتورسایی' معاون پارلمان مجارستان به ایران سفر و سال گذشته نیز سیدمحمدحسن ابوترابی فرد نائب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی از مجارستان بازدید کرد.
در تاریخ نهم و دهم دی سال گذشته نیز 'ویکتور اوربان' نخست وزیر مجارستان در صدر یک هیات اقتصادی به همراه پنج وزیر کابینه به ایران سفر کرد که در جریان آن دیدار چند تفاهمنامه و قرارداد همکاری اقتصای، سیاسی و فرهنگی بین دو کشور به امضاء رسید.
مجارستان، کشوری در اروپای مرکزی با حدود 9 میلیون و 880 هزار نفر جمعیت است.
پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر این کشور، بوداپست است که یک میلیون 740 هزار نفر جمعیت دارد.
مجارستان از کشورهای توریستی است که در سال 2011 میلادی 10٫2 میلیون گردشگر را به خود جلب کرد.
مجارستان، از کشورهای سابق کمونیستی شرق اروپاست که همراه شمار دیگری از کشورهای کمونیستی سابق و همچنین قبرس و جزیره مالت در سال 2004 به عضویت اتحادیه اروپا پذیرفته شد.
2093/ 6027/** خبرنگار: اصغر دواتگر، انتشار: محمدرضا شکراللهی
کد N1546864

وبگردی