آفتاب

دستور استاندار آذربایجان شرقی بر حفاظت کامل از ارک/ آبدار: عملیات در حریم ارک متوقف است

دستور استاندار آذربایجان شرقی بر حفاظت کامل از ارک/ آبدار: عملیات در حریم ارک متوقف است

تبریز - ایرنا - معاون سیاسی امنیتی استانداری آذربایجان شرقی در نامه ای به مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بر توقف عملیات خاکبرداری ارک علیشاه تبریز تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، در نامه سعید شبستری خطاب به مرتضی آبدار که امروز پنجشنبه در فضای مجازی منتشر شد، آمده است: پیرو حوادث و اتفاقات به وجود آمده در خصوص انجام عملیات خاکبرداری از محوطه مجموعه تاریخی ارک علیشاه تبریز که منجر به اعتراضات گسترده اقشار مختلف مردم و موجب تحریک و سوء استفاده عوامل معاند گردیده است، و برابر شواهد و اطلاعات مستند به دست آمده مبنی بر عدم مدیریت صحیح و مناسب آن اداره کل، حسب دستور استاندار محترم لازم است ضمن توقف عملیات خاکبرداری و حفاظت کامل از این بنای تاریخی از طرف سازمان متبوع ، من بعد از هر گونه عملیات تخریبی بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی استان جلوگیری به عمل آید.

** مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی: هر گونه عملیات در حریم ارک متوقف است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: هیات اعزامی کارشناسان سازمان میراث فرهنگی کشور به تبریز در روز گذشته بازدید 6 ساعته میدانی از حریم بنای تاریخی ارک داشتند.
مرتضی آبدار افزود: گروه عزامی از سازمان میراث فرهنگی نشستی نیز با استاندار آذربایجان شرقی و معاون عمرانی وی داشتند.
وی اضافه کرد: با حضور این گروه همچنین نشستی با مسئولان بنیاد مصلی برگزار و مقرر شد انجام هر گونه عملیات خاکبرداری در حریم ارک تا حصول نظر کارشناسی از تهران متوقف شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی به مردم اطمینان داد که شرایط در حریم بنای تاریخی ارک عادی است و نگرانی از بابت تخریب این اثر تاریخی موضوعیت ندارد.
احداث پارکینگ مصلای بزرگ امام (ره) تبریز در محدوده ارک علیشاه تبریز در روزهای اخیر اعتراضاتی را در شبکه های اجتماعی موجب شد.
احداث بنای ارک علیشاه در سال 716 هجری قمری به دستور تاج الدین علیشاه جیلانی آغاز و در سال 724 به اتمام رسید. این بنا یکی از شاهکارهای هنر معماری اسلامی می باشد که عظمت آن در هنر معماری و بنا های اسلامی کم نظیر است.
ارک علیشاه نام یک بنای تاریخی در تبریز است. سبک معماری این بنا به شیوه آذری و معمار آن استاد فلکی تبریزی ذکر شده‌ است.
این ارک یکی از بلندترین دیوارهای تاریخی کشور و نماد شهر تبریز است. این ارک در مرکز شهر تبریز، در ضلع جنوبی تقاطع خیابان امام خمینی و فردوسی قرار دارد و امروزه فضای پیرامون آن برای برگزاری نماز جمعه مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصلای بزرگ تبریز در این مکان احداث شده‌ است.
ارک تبریز توسط خواجه تاج‌ الدین علی‌شاه بنا شده‌ است. این بنا بر اثر زمین‌لرزه و گذر زمان تا حدودی تخریب شده‌ است.
امروزه تنها بخشی از دیوارهای عظیم و محراب بسیار بلند شبستان جنوبی این مسجد بر جای مانده‌ است که خود موید شکوه و آبادانی آن در گذشته‌ است. دیوارهای موجود در حقیقت تشکیل‌ دهنده ایوان تاق‌ پوش و حمال تاقی استوانه‌ای عظیمی بوده‌ است که فضای به‌ وجود آمده به‌ عنوان شبستان و عنصر اصلی مسجد علیشاه به‌ شمار می‌ رفته‌ است.
ارک تبریز و محوطه باستانی آن در 15 دی 1310 خورشیدی به شماره 170 در فهرست آثار ملی ایران به‌ ثبت رسیده‌ است و نقشه حریم استحفاظی قانونی و ضوابط حفاظتی آن در نشست 29 خرداد 1357 شورای حفاظت آثار تاریخی اداره کل حفاظت آثار تاریخی مشخص و مورد تأیید اعضا قرار گرفته‌ است.
خبرنگار: عیسی عطاپور** انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
3077/518
کد N1546785

وبگردی