آفتاب

مدیرحوزه های علمیه: نقش مساجد در کنترل آسیب های اجتماعی موثر است

مدیرحوزه های علمیه: نقش مساجد در کنترل آسیب های اجتماعی موثر است

قم - ایرنا - مدیرحوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به نقش موثر مساجد در کنترل آسیب های اجتماعی گفت: اگر در هر محله ای مسجد وجود داشته باشد و به عنوان رسیدگی به مشکل نیازمندان و نیازهای جوانان فعالیت کند شاهد کاهش آسیب های اجتماعی خواهیم بود.

به گزارش ایرنا، آیت الله علیرضا اعرافی روز پنجشنبه در دومین اجلاس استانی نماز در مجتمع امام خمینی(ره) قم افزود: هسته های فرهنگی و کاهش آسیب های اجتماعی با محوریت مساجد در محله ها پایه ریزی شود، از این رو مساجد باید جایگاه متعالی در عرصه های اجتماعی و فرهنگی داشته باشند تا شاهد وقوع ناهنجاری های اجتماعی در کشور نباشیم.
وی با تاکید بر این که بخش زیادی از آسیب های اجتماعی با خواندن نماز حل می شود گفت: الگوی اجتماعی نماز باید در مساجد زنده شود تا بتوان با پرداختن به ابعاد مختلف نماز معضل های اجتماعی را کاهش داد.
وی گفت: همه باید در کاهش آسیب های اجتماعی اهتمام بورزند در غیر این صورت شاهد اتفاق جدی و خطرناک برای جامعه خواهیم شد.
اعرافی به نگاه آمریکا و آل سعود در خصوص دیدگاه سکولاریستی به آموزه های عبادی در کشور ایران اشاره کرد و گفت: از نظر این کشورها اعمال انسان از جمله حج و نماز یک عمل فردی و به طور کامل در انزوا و به دور از اجتماع و سیاست است.
وی تصریح کرد: برخی از روی ناآگاهی و برخی برگرفته از فرهنگ غرب، نماز را تفسیر می کنند و آن را به دور از سیاست و اجتماع می دانند این در حالی است که امام راحل و رهبر معظم انقلاب بر اسلام سیاسی و اجتماعی تاکید کرده اند.
وی ادامه داد: حقیقت اسلام توحید و ولایت است و در درون آن سیاست جای گرفته است.
وی بر سبک زندگی اسلامی ایرانی تاکید کرد و گفت: سبک این نوع زندگی باید در متن زندگی عبادی به گونه ای باشد که در دل نماز پیام های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی نهفته باشد.
مدیرحوزه های علمیه سراسر کشور ابراز داشت: انقلاب اسلامی، اسلام ناب محمدی(ص) را زنده کرد از این رو باید به سبک زندگی اسلامی اهتمام ویژه ای داشت.
وی در ادامه گفت: از لحاظ استاندارد باید برای هر یک هزار تن یک مسجد احداث شود این در حالی است که در استان قم به ازای هر دو هزار تن یک مسجد وجود دارد.
اعرافی ادامه داد: وضعیت استان قم در خصوص آسیب های اجتماعی در مقایسه با کشور در برخی از موارد متفاوت است به گونه ای که در برخی موضوع ها رتبه بالاتر و در برخی دیگر رتبه پایین تری داریم که باید با محوریت قراردادن مسجد در کاهش آسیب های اجتماعی برنامه ریزی کنیم.
وی با اشاره به این که استان قم از لحاظ علمی و دینی در جایگاه بالایی قرار دارد گفت: نباید وضعیت این استان در خصوص مساجد و برنامه های آن در سطح پایین قرار بگیرد.
دومین اجلاس استانی نماز با تجلیل از برترین های حوزه نماز و رونمایی از 2 کتاب در مجتمع امام خمینی(ره) قم برگزار شد.
8138 / 1175 خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
کد N1546778

وبگردی