آفتاب
مدیر گروه مجلات نبات:

مجموع تیراژ نشریات کودک به ۲۰۰هزار جلد نمی‌رسد

مجموع تیراژ نشریات کودک به ۲۰۰هزار جلد نمی‌رسد

مدیر گروه مجلات نبات گفت: بسیاری از محصولات تولید شده در حوزه کودک مناسب دهه ۶۰ و یا نامناسب برای فرهنگ داخلی است و به جرات می‌توان گفت که حوزه کودک در ایران فراموش شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجتبی سادات مدیر گروه مجلات نبات در نشست خبری که در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد با اشاره به فرآیند تاسیس این گروه رسانه‌ای، اظهار داشت: این اولین بار پس از فعالیت  پنج ساله گروه ماست که تصمیم گرفتیم کار رسانه‌ای انجام دهیم تا خود را برای عموم معرفی کنیم.

وی افزود: نبات مجله‌ای برای نشاط، آموزش و تفکر و شعار آن «شعر، بازی و تفکر» است.

سادات با بیان اینکه ادبیات کودکانه، دانستنی‌ها، اطلاعات عمومی و مخصوصا بازی و سرگرمی نکته تمایز آن با سایر مجلات کودک است مطالب این مجله را شامل می‌شود، گفت: دلیل شروع کار این مجله این است که بنده از سال ۷۰ که تدریس دروس فیزیک را به عهده داشتم با چالشی مواجه بودم که چرا کودکان تفکر نمی‌کنند و مهارت حل مسئله ندارند و وقتی مهارت حل مسئله را یاد نمی‌گیرند، نمی‌توانند مسائل زندگی خود را تجزیه و تحلیل کنند.

وی ادامه داد: دلیل دوم این است که به عنوان معلم این نقد جدی را به سیستم آموزشی وارد می‌کنم که هیچ خلاقیتی در آن نیست و عملا سیستمی بدون خروجی است.

مدیر گروه مجلات نبات با تأکید بر اینکه خروجی سیستم آموزشی ما دستگاه تست‌زنی برای عبور از کنکور است، گفت: دلیل سوم آغاز این گروه نیز این بود که از سال ۸۴ با صنعت نشر آشنا شدم و این آشنایی باعث شد به‌طورجدی به شروع این کار فکر کنم.

سادات در تشریح دلیل دیگر برای آغاز این گروه گفت: در سال‌هایی که درگیر حوزه نشر کودک بودم متوجه شدم از سن صفر تا ۱۵ سال ۱۵ میلیون نفر در ایران داریم ولی مجله مفیدی برای این سنین وجود ندارد کما اینکه مجموع شمارگان نشریاتی که به حوزه کودک معطوف می‌شوند به ۲۰۰ هزار جلد نمی‌رسد و جامعه عواقب این مسئله را در آینده خواهد دید.

 وی با بیان اینکه برخلاف برخی نظرات مهم‌ترین و بنیادی‌ترین کاری که در جامعه می‌توان انجام داد تربیت کودک است، گفت: ما برای آغاز کار در جلساتی با منتقدین به همه نقدها گوش کردیم و این باعث شد در اولین شماره‌ای که در تیرماه سال ۹۱ بیرون آمد، همه منتقدین تعجب کردند و به ما گفتند معلوم است به تمام نقدها گوش فراداده‌اید.

سادات در تشریح مزایای نبات نسبت به سایر مجلات حوزه کودک گفت: این مجله از این لحاظ متفاوت‌ترین مجله حوزه کودک است که خانواده می‌تواند متناسب با رده سنی فرزند خود انتخاب محتوا داشته باشد.

وی با بیان اینکه اولین تلویزیون خصوصی حوزه کودک را با نام «نبات تی وی» راه‌اندازی کرده‌ایم یادآور شد: در چند سال اخیر مجوعه انیمیشن‌های خوب آموزشی دنیا را جمع و برای پخش در تلویزیون اینترنتی نبات تی وی آماده کردیم.

مدیر گروه مجلات نبات ضمن تاکید بر اینکه ما ۴ برنامه ۵ ساله برای خود ترسیم کرده بودیم، اظهار داشت:۵ سال اولی که گذشت به حوزه برندینگ اختصاص یافت و ۵ سال دوم نیز به توسعه اختصاص خواهد یافت تا خودمان را به عموم معرفی کنیم.

سادات ادامه داد: در همین زمینه نشریه نبات کوچولو برای کودکان ۳ تا ۷ سال و مجله نبات برای کودکان ۷ تا ۱۲ سال و همچنین مجله‌ای با موضوع حیوانات برای کودکان ۳ تا ۱۳ سال منتشر کردیم که دراین بین مجله حیوانات بازخورد خوبی را در بین مخاطبین داشته است.

وی با بیان اینکه باید از کودکی فرهنگ مطالعه در جامعه جا انداخت، گفت: این امر باعث می‌شود که دیگر در سنین بالای ۲۰ سالگی نگوییم چرا فرهنگ مطالعه نداریم.

مدیر گروه مجلات نبات همچنین با اشاره به اینکه ما در مجموعه خود توجه به فضای مجازی را در دستورکار قرار داده‌ایم، گفت: در این زمینه نرم‌افزار «واقعیت افزوده نبات» را با محوریت فرهنگ رسانه به بازار عرضه کردیم و در این زمینه سعی کردیم به‌روز باشیم؛ همچنین در ۲۰ بهمن ۹۲ اولین مجله الکترونیکی مخصوص کودک در دنیا را برای سیستم عامل‌های ios در سایت اپل گذاشتیم که هم‌اکنون نرم‌افزار اندروید و pc آن نیز تهیه شده است.

سادات با بیان اینکه دو سال است سایت خود را راه‌اندازی کرده‌ایم تا مرجعی برای انتخاب محتوای مناسب برای کودکان توسط والدین آنها باشد، اظهار داشت: مجموعه ما می‌خواهد در حوزه مطبوعات امروز دنیا با اتاق فکری فعال و به‌روز پیشتاز باشد و این از خصوصیات یک مجموعه رسانه‌ای در فضای امروز مطبوعات است.

وی با انتقاد از برخی محصولات رسانه‌ای تولیدشده گفت: خیلی از محصولات که برای کودک تولید می‌شود یا برای دهه ۶۰ است یا مناسب فرهنگ ایرانی نیست.

مدیر گروه مجلات نبات ادامه داد: ما در جامعه در کار گروهی نقص داریم، ولی تیم ما اعم از موسسان، کارمندان و هیأت تحریریه کاملاً متمایز هستند و ما همواره رصد رسانه‌های به‌روز دنیا را در دستورکار خود قرار داده‌ایم.

سادات با تاکید بر اینکه حوزه کودک در ایران فراموش شده است، تصریح کرد: حوزه‌های سیاست، ورزش و دیگر حوزه‌ها مخاطب زیادی دارند، اما کودک که مشکل اصلی کشور است مغفول مانده و کودکان‌مان را به دست محتواهای خارجی سپرده‌ایم.

وی ادامه داد: در حوزه کودک غیر از شعار کار دیگری صورت نمی‌گیرد و هیچ حمایتی از سوی وزارت ارشاد وجود ندارد.

مدیر گروه مجلات نبات با بیان اینکه ساختار توزیع مناسبی در ایران موجود نیست، گفت: ما اکنون ۶۰ درصد از سیستم توزیع خود را با امکانات خودمان انجام می‌دهیم و این یک نقص است.

وی با انتقاد از سیاست صداوسیما در قبال چنین مجلاتی گفت: ۵ ماه با صداوسیما سروکله زدیم تا تیزری از محصولات ما پخش کنند، ولی کالای ما را فرهنگی تشخیص ندادند و من در اینجا به معاونت بازرگانی صداوسیما عرض می‌کنم که آیا موضوع کودک فرهنگی نیست؟

مدیر گروه مجلات نبات در همین زمینه افزود: می‌گویند چون شما شماره تلفن خود را روی محصول درج کرده‌اید، پس کالای شما فرهنگی نیست، پس باید گفت اگر ما اینکار را نکنیم محصول‌مان را چگونه عرضه کنیم؟

مدیر گروه مجلات نبات با بیان اینکه از رسانه‌های مختلف خواهشمندیم که به حوزه کودک توجه کنند، گفت: بعضی رسانه‌ها حتی در صفحاتشان بخشی را برای کودک اختصاص نداده‌اند که این نیز باعث تأسف است.

سادات در پایان تأکید کرد: دست همه رسانه‌هایی را که در حوزه کودک فعال هستند می‌فشاریم و برای همکاری با آنها اعلام آمادگی می‌کنیم.

کد N1546765

وبگردی