آفتاب
یک بازیگر تئاتر و سینما:

حساسیت هنرمندان درباره خشکسالی/ چطور بدون آمار مجوز شکار می‌دهید

حساسیت هنرمندان درباره خشکسالی/ چطور بدون آمار مجوز شکار می‌دهید

شبنم فرشادجو با تاکید بر این که حمایت هنرمندان از محیط زیست به حیوانات محدود نمی‌شود گفت: ما به ویژه موضوع خشکسالی را با حساسیت ویژه دنبال می کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، شبنم فرشادجو بازیگر تئاتر و سینما که در حوزه محیط زیست نیز فعالیت می‌کند طی بازدید از غرفه خبرگزاری مهر در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها گفت: این تصور که هنرمندان حامی محیط زیست تنها به مشکلات حیوانات شهری و مسائلی از این دست توجه می‌کنند نادرست است.

فرشادجو با تاکید بر این که گروه ما با حساسیت ویژه به بحث خشکسالی می‌پردازد افزود: اخیرا به دانشگاه مفید قم دعوت شده بودیم و در آنجا پس از آن که فیلم «مادرکشی» به نمایش گذاشته شد، پنلی درباره خشکسالی برگزار شد و ما هم در آن حضور داشتیم.

وی ادامه داد: در این پنل از دیدگاه‌های مختلفی به بحث خشکسالی پرداخته شد. دکتر ضیاءالدین خرمشاهی حقوقدان حضور داشتند، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی طباطبایی مدیر موسسه بحرالعلوم که در زمینه حفاظت از محیط زیست هم آثاری دارند در حوزه فقهی صحبت کردند و هنرمندان هم از زوایای مختلفی به بحث وارد شدند.

این هنرمند حامی محیط زیست اضافه کرد: خانم کتایون ریاحی درباره مباحث اجتماعی خشکسالی و خانم میترا حجار در حوزه فرهنگی صحبت کردند و خانم کتایون جهانگیری هم بحث اقتصادی و شیوه‌های جایگزین مصرف آب و بازچرخانی را مطرح کردند که در دنیا از این‌ها بهره می‌برند و ما بی‌بهره‌ایم.

فرشادجو تاکید کرد: حتی وقتی از حیات وحش می‌گوییم نمی‌توان از حیات وحش صحبت کرد و زیستگاه را در نظر نگرفت. وقتی به زیستگاه می‌پردازی یعنی باید آلودگی، آب، خاک، جنگل، دریاچه و همه این‌ها را در نظر بگیری به خاطر این که حیات حیات وحش به حفظ محیط زیست و آب و خاک و هوا بستگی دارد. بنابراین کسانی که می‌گویند هنرمندان فقط به حیوانات می‌پردازند متوجه چرخه زیستی نیستند. حمایت از یک گونه، یعنی حمایت از زیستگاه و حفاظت از زیستگاه و همه آنچه نیاز دارد و به طور کلی همه محیط زیست را در بر می‌گیرد.

وی با ابراز نگرانی درباره شایعات مربوط به صدور پروانه شکار چهارپایان توسط سازمان محیط زیست پس از چند سال توقف صدور پروانه، تصریح کرد: حتی مثلا درباره گراز که گونه مخرب نامیده می‌شود و هر ساله برای آن پروانه شکار صادر می‌شود هم باید دید آمار تخریب‌های زمین‌های کشاورزی توسط گراز چه اندازه بوده است؟ وقتی که اصلا آماری ندارید بر چه اساسی پروانه شکار می‌دهید؟ در نهایت با فرض آمار بالای تخریب هم باید ابتدا روش‌های دیگر را امتحان کرد و راه‌های دیگر را رفت و اگر نشد مشکل را با روش دیگری رفع کنیم مثلا برای تعادل منطقه پروانه شکار صادر کنیم. این در حالی است که سازمان حفاظت محیط زیست نه در زمینه حیات وحش که در هیچ حوزه‌ای آمار مستند ارائه نمی‌کند.

کد N1546748

وبگردی