آفتاب

مشاهده گونه درمعرض تهدید غاز پیشانی سفید در تالاب قره قشلاق بناب

مشاهده گونه درمعرض تهدید غاز پیشانی سفید در تالاب قره قشلاق بناب

تبریز - ایرنا - معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از مشاهده گونه در معرض تهدید و انقراض غاز پیشانی سفید کوچک در تالاب قره قشلاق بناب خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی، میرمحسن حسینی قمی افزود: قره قشلاق بناب با 22 هزار هکتار مساحت از تالاب های اقماری و چسبیده به دریاچه ارومیه و محل زیست پرندگان مختلفی است که در شرایط فعلی دریاچه ارومیه به عنوان پناهگاه مطمئن مهاجرت انواع پرندگان به این تالاب است.
وی اظهار کرد: به دلیل شرایط خاص این زیستگاه، غاز پیشانی سفید کوچک نیز در این تالاب مشاهده شده که پرنده ای آبچر است و با توجه به اندازه کوچک و سفیدی مشخص روی پیشانی آن از سایر غازها قابل تشخیص بوده و کوچکترین غاز از نوع خاکستری است.
قمی با اشاره به اهمیت غاز پیشانی سفید کوچک از لحاظ مباحث حفاظت محیط زیستی اظهار کرد: تعداد این پرنده، در سطح جهانی کاهش چشمگیری داشته به نحوی که در فهرست پرندگان در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.
تالاب قره قشلاق بناب از جمله تالاب های منحصر به فرد کشور ظرفیت های بالایی برای گردشگری دارد و تنوع زیستی موجود در این تالاب آن را به یکی از ایستگاه های مهم حیات طبیعی و وحش تبدیل کرده به طوری که هر سال در فصل سرما هزاران پرنده مهاجر از مناطق دور دست به ویژه سیبری خود را برای زمستان گذرانی به این تالاب می رسانند.
محل زیست این پرنده 59 سانتی متری همانند دیگرغازهاست و زمستان ها به تعداد اندک در تالاب بوجاق گبلان، آذربایجان شرقی و دشت مغان به صورت مهاجر دیده می شود.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: محمد رستگار
8023//6183
کد N1545670

وبگردی