آفتاب

کنایه سیدمهدی طباطبایی به آیت‌الله جنتی:خوشبختانه تفسیر قانون با شورای نگهبان است نه رئیس‌اش

کنایه سیدمهدی طباطبایی به آیت‌الله جنتی:خوشبختانه تفسیر قانون با شورای نگهبان است نه رئیس‌اش

عضو جامعه روحانیت در رابطه با عملکرد شورای نگهبان در مورد رد یا تأیید صلاحیت‌ها گفت: ضمن احترامی که به همه می گذارم اعتقادم این است که حتما شورای نگهبان براساس قانون باید بیاید نظر دهد نه براساس ذهنش. مجتهد نمیتواند براساس هوای نفسش حکم بگوید، باید خودش را خالص کند که حکم خدا را بگوید نه هوای نفسش را.

سيد مهدي طباطبايي عضو جامعه روحانيت در گفتگو با خبرآنلاين در رابطه با لروزم شفاف سازي واژه رجل سياسي و گفته افرادي همچون احمد توكلي مبني بر اينكه یک مشکل در تشخیص رجل سیاسی و مذهبی بودن کاندیداها این است که معیار ندارد و چند نفر در شورای نگهبان براساس سلیقه و تصمیم شخصی به نتیجه ای درباره آن فرد می رسند، گفت: این کلمه ای که همیشه سلیقه افراد باعث رد و تایید می شود را نمی‌توانم نظری بدهم. شما نظرتان این است و من هم نظر شما را به عنوان خبرنگار خوش فهم رد نمی کنم، چون این نظری است که خیلی ها دارند و می گویند آقایان با نظر خودشان عمل می کنند. در مورد اینکه رجل سیاسی تعریف ندارد. بله من هم معتقدم.

وي افزود: در ابواب قانون اساسی و برخی از فصل های قانون اساسی که می گوید اینگونه باشند، نشان میدهد که از مجموع این موارد باید استفاده کنند که ببینند رجل سیاسی چیست.

اين عضو جامعه روحانيت مبارز در مورد عملكرد شوراي نگهبان تأكيد كرد: زبان تاریخ امروز، گذشته را به ما می گوید، براین اساس هم من هیچ وقت در شورای نگهبان موفقیتی خصوصا دوران اخیر ندیده ام، یعنی از اول انقلاب شاید حدود 2 الی 3 دوره موفقیت دیده بودم اما از زمان آقای جنتی بررسي كنيد ببينيد نتايج و اثرات را بسنجيد حتي حرف هاي اقايان را در مورد كساني خودشان اختيار تاييد يا رد آنها را داشتند ببينيد متوجه مي شويد کاملا ناموفق بوده است.

طباطبايي معتقد است:«ضمن احترامی که به همه می گذارم اعتقادم این است که حتما شورای نگهبان براساس قانون باید بیاید نظر دهد نه براساس ذهنش. البته نکته لطیفی هست که من خیلی غصه میخورم، ما دینی داریم که این قدر شریف است که حتی مجتهدی که مردم بخواهند به فتوای او عمل و تقلیدش کنند، تاکید کرده که مجتهد نمیتواند براساس هوای نفسش حکم بگوید، باید خودش را خالص کند که حکم خدا را بگوید نه هوای نفسش را.»

*خوشبختانه تفسير قانون با شوراي نگهبان است نه با رئيس شورا

اين نماينده ادوار مجلس در رابطه با گفته آیت الله جنتی براي نظارت 4 ساله و مستمر شوراي نگهبان بر نمايندگان مجلس، گفت: تفسیر قانون با شورای نگهبان است، البته خوشبختانه با شورای نگهبان است نه با رییس شورا. در کشور ما اینگونه است که همیشه می گوییم با رئیس است و چون رئیس حرف می زند می گوییم پس نظر شورای نگهبان است. شما با تک تک اعضای شورا که صحبت کنید که این موضوع را قبول دارند یا نه، مطمئن باشید می گویند نه.

متن كامل اين گفتگو را اينجا بخوانيد.

29217

 

کد N1545122

وبگردی