آفتاب

معاون وزارت بهداشت: یک میلیون و200 هزارمادرازخدمات زایمان طبیعی بهره مند شدند

معاون وزارت بهداشت: یک میلیون و200 هزارمادرازخدمات زایمان طبیعی بهره مند شدند

شیراز - ایرنا - معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با به کارگیری 2 هزار ماما یک میلیون و 200 هزار مادر از خدمات زایمان طبیعی در کشوردرقالب طرح تحول سلامت بهره مند شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، دکتر محمد آقاجانی سه شنبه در جمع خبرنگاران در شهرستان فسا از توابع استان فارس به برنامه های وزارت بهداشت برای ترویج زایمان طبیعی اشاره کرد و اظهار داشت: 85 درصد هزینه های درمان ناباروری در مراکز دولتی تحت پوشش حمایتی بیمه قرار گرفته است .
معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه محور برنامه زایمان طبیعی توسعه زیر ساخت ها بود گفت:دراین زمینه یک هزار و 700 واحد تکنفره زایمان طبیعی در کشور افتتاح شده و امروز 714 واحد بلوک زایمانی در 133 دانشگاه علوم پزشکی کشور به بهره برداری رسید .
آقاجانی با بیان اینکه قبل از اجرای طرح تحول سلامت زایشگاه ها از واحد های فراموش شده بودند گفت : در حال حاضر توجه ویژه ای به مراکز زایمان طبیعی و زایشگاهها شده و این واحدها با فضای آرامش بخش با حریم خصوصی مناسب برای خانم های باردار و سطح مناسب باروری ایجاد شده است .
ین مقام وزارت بهداشت همچنین افزود: کاهش خطاهای زایمان ؛ کاهش عفونت بعد از زایمان از جمله اهداف دیگر افتتاح این واحدهاست که دنبال می شود .
آقاجانی در ادامه با اشاره به این که اقدام بعدی برای ترویج زایمان طبیعی توسعه آموزش است، گفت: سه هزار و 600 مادر باردار به صورت رایگان تا کنون آموزش دیده اند که زایمان ایمن و راحتی داشته باشند و چهار نوع دوره آموزشی مهارت دراین زمینه انجام شده است .
این مقام مسئول برلزوم همکاری بیشتر مراکز درمانی خصوصی و غیر دانشگاهی برای ترویج زایمان طبیعی تاکید کرد وگفت:اگر بیمارستان های خصوصی مطابق برنامه طرح تحول نظام سلامت عمل نکنند با آنها برخورد می شود .
معاون درمان وزارت بهداشت از دیگر اقدامات انجام شده را ترغیب پزشکان برای انجام زایمان طبیعی عنوان کرد و گفت: با اصلاح تعرفه ها به این هدف نیز بسیار نزدیک شده ایم.
وی توزیع عادلانه متخصصین زنان در سراسر کشور را از گام های طرح تحول سلامت برای ترویج زایمان طبیعی دانست و گفت : نتیجه این اقدامات کاهش 6و نیم درصدی سزارین درمقابل افزایش زایمان طبیعی در کشور است و این درحالی ست که تا قبل از طرح تحول سلامت ما هرسال افزایش زایمان سزارین را داشتیم.
دکتر آقاجانی در ادامه گفت: همچنین در سال 94 میزان موالید نسبت به سال قبل چهار و نیم درصد افزایش داشته است که همه این اقدامات با هدف ارتقای خدمات بهداشتی درمانی مردم و توجه به حوزه بهداشت و سلامت است.
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده: غلامرضا مالک زاده
6113 / 7375 / 1876
کد N1544587

وبگردی