آفتاب

۳ واحد زایمان طبیعی در بیمارستانهای مازندران به بهره برداری رسید

۳ واحد زایمان طبیعی در بیمارستانهای مازندران به بهره برداری رسید

فریدونکنار- همزمان با افتتاح ۷۱۴ واحد تک نفره زایمان طبیعی در ۱۴۴ بیمارستان کشور، سه واحد زایمان طبیعی در بیمارستانهای مازندران از طریق ویدئو کنفرانس با حضور وزیر بهداشت به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با افتتاح ۷۱۴ واحد تک نفره زایمان طبیعی در ۱۴۴ بیمارستان کشور، با محوریت دانشگاه علوم پزشکی فسا و با حضور وزیر بهداشت در فسا، سه واحد زایمان طبیعی در بیمارستانهای آیت الله طالقانی چالوس، امام خمینی(ره) فریدونکنار و رازی قائمشهر به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح و به بهره برداری رسید

قاسم جان بابایی رئیسدانشگاه علوم پزشکی مازندران صبح سه شنبه در حاشیه این مراسم در فریدونکنار در جمع خبرنگاران گفت: در طرح تحول سلامت بر افزایش زایمان طبیعی تأکید شده است در این راستا ساخت بلوک زایمان طبیعی بر طبق استاندارد ها در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: اتاق های ال. دی. آر یا همان اتاقهای زایمان تک نفره از راهکارهایی است که با ایجاد محیط امن، تمایل بانوان را به زایمان طبیعی افزایش می‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، اظهار داشت : دانشگاه علوم پزشکی مازندران فعالیت گسترده ای جهت بهینه سازی فضاهای موجود و بررسی امکان احداث یا توسعه فضاها را انجام داد که نهایتاً منجر به افتتاح اتاق های خصوصی LDR  در بلوک زایمانی بیمارستانهای  فریدونکنار، آیت اله طالقانی چالوس  و رازی قائمشهر شد.

جان بابایی اضافه کرد: واحدهای زایمانی تک نفره  در بیمارستان های فریدونکنار با  ۴ اتاق  LDR  ، چالوس با ۵ LDR   و قائمشهر با  ۴اتاق LDR   در مجموع به مساحت ۱۲۰۰ متر مربع و ارزش یک میلیارد تومان  افتتاح می شود .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران  در ادامه ابراز داشت: سلامت مردم همواره یک اولویت ملی است و طرح تحول نظام سلامت با هدف برقراری عدالت در دسترسی به خدمات سلامت، کاهش پرداخت مستقیم مردم برای هزینه های سلامت و ارتقای کیفیت خدمات و با تلاش جدی عوامل و دست اندرکاران نظام سلامت، حمایت دولت و همراهی مردم با موفقیت در حال اجرا ست.

 ان بابایی، رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص فرزند آوری را به عنوان یکی از مهمترین دستورالعمل های طرح تحول نظام سلامت، عنوان کرد و افزود: با دستور کار قرار دادن بسته ترویج زایمان طبیعی از سوی وزارت بهداشت، مقرر د ضمن ارتقای شاخصهای سلامت مادران و نوزادان، ترویج زایمان طبیعی به عنوان ایمن ترین روش زایمان مطرح گردد.

وی  رایگان شدن زایمان طبیعی و کاهش شاخص سزارین در بیمارستانها را از محورهای اصلی ترویج زایمان طبیعی برشمرد و اضافه کرد:  از آنجایی که کلیه بلوک های زایمانی بیمارستانهای دانشگاهی (بخش زایمان) قدمت دیرینه داشته و به روش سنتی  که کلیه مادران باردار در اتاق درد و  زایمان در کنار هم بستری می شوند، اداره می شد،   لذا بهینه سازی بلوک های زایمانی از سوی وزارت بهداشت و درمان ابلاغ شد .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت:پس از ابلاغ بهینه سازی بلوک های زایمانی در مرداد ماه سال ۹۳ ، ساختار زایشگاه ها از سیستم سنتی به ترکیبی (LDR) که در آن هر مادر برای زایمان دارای اتاق اختصاصی است و امکان حضور همراه فراهم می گردد تبدیل شده،   تا مادر و نوزاد در محیط امن و آرام فرآیند زایمان طبیعی خود را سپری نموده و خاطره ای خوشایند برای مادر ایجاد شود.

کد N1544508

وبگردی