آفتاب
تودیع و معارفه وزیر ارشاد ـ ا؛

جهانگیری: هیچ عرصه‌ای از فرهنگ و هنر به دور نیست

جهانگیری: هیچ عرصه‌ای از فرهنگ و هنر به دور نیست

معاون اول رئیس‌جمهور در تودیع و معارفه وزرای قدیم و جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هیچ عرصه‌ای از فرهنگ و هنر به دور نیست و هیچ بخشی از کشور نیست که از دستاوردهای این حوزه بی‌بهره باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین تکریم علی جنتی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و معارفه سید رضا صالحی‌امیری وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز دوشنبه (۱۷ آبان ماه) با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، معاونین و مدیران این وزارتخانه و همچنین چهره‌های عرصه فرهنگ، هنر و رسانه در محل تالار وحدت در تهران برگزار شد.

اسحاق جهانگیری که در میانه سخنرانی علی جنتی و صالحی‌امیری، سخنان خود را ایراد کرد، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی را مدیری همه‌جانبه‌نگر، متدین، معتدل، منصف، توانا و انقلابی که عمر خود را در راه پیشرفت کشور، انقلاب و نظام صرف کرده، توصیف کرد و گفت: آقای جنتی سابقه بسیار درخشانی دارند و متأسفم که از ادامه خدمت ایشان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محروم شدیم.

وی با ابراز امیدواری برای توفیقات بیشتر جنتی در مسئولیت‌های جدیدی که بر عهده خواهد گرفت، افزود: آقای جنتی از زمان شروع مسئولیتش با سختی‌ها و ناهمواری‌های زیادی در فرهنگ و هنر کشور روبرو بود، خیلی تلاش داشت که در این سه سال اطمینان، آرامش و امید را به بخش فرهنگ و هنر برگرداند و فرهیختگانی که می‌توانند امید و نشاط را ایجاد کنند، تا حد زیادی فعالیت کردند.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین سید رضا صالحی‌امیری وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی را از چهره‌های شناخته شده، خوش‌نام و دارای فکر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی توصیف کرد و گفت: دوران مسئولیت‌های قبلی آقای صالحی‌امیری در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین مدت اخیر تصدی هدایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی، حاکی از موفقیت‌های خوبی برای ایشان بوده است و امیدوارم این تجربه، پشتوانه خوبی برای این عرصه باشد.

جهانگیری با ابراز امیدواری نسبت به اولویت‌بندی‌های جدید از سوی صالحی‌امیری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: حوزه فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بسیار متنوع و گسترده است و مخاطبان آن هم نخبگان فرهنگی، اجتماعی و هنری کشور هستند. هیچ عرصه‌ای از فرهنگ و هنر به دور نیست و هیچ بخشی از کشور نیست که از دستاوردهای این حوزه بی‌بهره باشد. از این جهت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارتِ سیاست و اقتصاد نیز هست؛ به همین دلیل انتظاراتی که از بخش فرهنگ وجود دارد، بالاست.

وی خاطرنشان کرد: ما وقتی می‌خواهیم مشکلات مربوط به حوزه مفاسد اجتماعی را حل کنیم، می‌گوییم که بزرگان عرصه فرهنگ به کمک ما می‌آیند، وقتی به دنبال توسعه اقتصادی می‌رویم، می‌گوییم که حوزه فرهنگ به این عرصه کمک می‌کند، به همین دلیل حساسیت همه گروه‌ها و جریان‌ها در حوزه فرهنگ بالاست، اما اینکه آیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قادر است به این حجم بالای مطالبات، با توجه به اختیاراتی که دارد، پاسخگو باشد؟ قاعدتاً پاسخ منفی است.

معاون اول رئیس‌جمهور، مطالبات از عرصه فرهنگ را منطبق با اختیاراتی که در این زمینه وجود دارد، ندانست و تصریح کرد: متاسفانه ما در این سال‌ها هر چه پیشتر رفته‌ایم، قدرت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاهش یافته است و درعوض قدرت نهادهای متعددی که در حوزه فرهنگ فعالیت و برنامه‌ریزی می‌کنند، بیشتر و بودجه‌هایشان افزون‌تر شده است. اتفاقاً این دستگاه‌ها به جایی هم پاسخگو نیستند.

وی با تاکید بر این نکته که مهمترین مسئولیت وزارت ارشاد، قدرتمند کردن بخش فرهنگ است، گفت: با بخش فرهنگی ضعیف، کل جامعه ضعیف می‌شود. اگر بخش فرهنگی ناتوان باشد، اقتصاد هم ناتوان خواهد بود؛ از این جهت من به آقای جنتی خسته‌نباشید می‌گویم که علیرغم محدودیت‌هایی که بود، گام‌های مؤثری برداشت که آقای صالحی‌امیری هم باید این گام‌ها را ادامه دهد.

جهانگیری با تاکید بر این نکته که مسئولیت دولت تدبیر و امید، بازگشت به قانون، مبارزه با فساد و قانون‌گریزی و جلب اعتماد مردم بوده است، گفت: اگر اعتماد افزایش پیدا کند، ما همه موانع را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذرانیم. لازم است در بخش فرهنگ به جای رویکردهای سیاسی و امنیتی، به رویکردهای علمی و فرهنگی بیشتر توجه کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه دیدگاه‌های مقام معظم رهبری درباره بخش فرهنگ روشن است، ضرورت برخورد حکیمانه مدیران فرهنگی را در مواجهه با این دغدغه‌ها یادآور شد و گفت: ما برای تقویت اقتصاد مقاومتی باید از همه ظرفیت‌ها از جمله ظرفیت‌های فرهنگی در کشور بهره ببریم. خوشبختانه وقتی به فرهنگ کشور مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم که ظرفیت‌های ایران از همه جای جهان بیشتر است. نسل جوان فرهنگی که در این سال‌ها شکل گرفته است، نویدبخش راه ماست.

جهانگیری در پایان از صالحی‌امیری خواست با توجه به چند ماه باقی‌مانده از عمر دولت یازدهم، مواردی را در ارتباط با حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که می‌توان در کوتاه‌مدت آنها را مرتفع کرد، فهرست و آنها را در جلسه هیأت دولت مطرح کند تا برای حل آنها چاره‌اندیشی و اقدام صورت گیرد.

پس از سخنرانی جهانگیری، علی جنتی به همراه سید رضا صالحی‌امیری روی سِن رفتند و علاوه بر هدیه معاون اول‌ رئیس‌جمهور ، لوح سپاس کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به جنتی اعطا شد.

کد N1543837

وبگردی