آفتاب

برگزاری نخستین دوره مسابقات شتردوانی در گلستان

برگزاری نخستین دوره مسابقات شتردوانی در گلستان

گرگان - ایرنا- نخستین دوره مسابقات شتر دوانی شمال کشور روز دوشنبه در قالب دو کورس در مجموعه سوارکاری بندرترکمن از توابع استان گلستان برگزار شد.

به گزارش ایرنا این رقابت ها پیش از این قرار بود که پنجشنبه گذشته در مسیر روستای سیجوال تا بندرترکمن برگزار شود که به دلیل بارش های شدید چهارشنبه شب و باتلاقی شدن مسیر به امروز دوشنبه موکول شده بود.
این رقابت امروز در حضور افزون بر 500 نفر تماشاگر و با شرکت 9 سوارکار در دو کورس به مسافت 1350 متر و 400 متر برگزار شد.
در پایان کورس اول 'خدرکمی' قهرمان شد و 'آنه محمد کمی و محمد امین اونق' به ترتیب عنوان های دوم و سوم را کسب کردند.
در این کورس به سبب مسافت زیاد مسیر فقط 4 شتر از خط پایان عبور کردند و مابقی شترها به خط پایان نرسیدند.
مسافت کورس دوم 400 متر بود که در پایان 'همراه کم، خدر کمی و آنه محمد کمی' به ترتیب اول تا سوم شدند.
22 میلیون ریال جایزه این مسابقات در دو کورس اهدا شد که به ترتیب قهرمان هرکورس 600هزار تومان، نفر دوم 300 هزار تومان و نفر سوم 200 هزار تومان دریافت کرد.
رئیس اداره ورزش و جوانان بندرترکمن در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در خصوص تغییر مسیر برگزاری مسابقه گفت: کمیته فنی مسیر روستای سیجوال به شهر بندرترکمن را برای سلامت سوارکاران و شترهای شرکت کننده ناایمن تشخیص داد و به همین دلیل مسابقه در مجموعه سوارکاری برگزار شد.
به گزارش ایرنا طبق مقررات در این مسابقه هر شتر می توانست در دو کورس شرکت کند.
سابقه برگزاری مسابقه شتردوانی را در منطقه نداریم، اما با توجه به این که بندرترکمن و برخی شهرهای اطراف آن در گلستان از مناطق مستعد پرورش شتر است و نیز علاقه مندی برخی مردم به ورزش سوار کاری، کمیته مسابقات با همکاری تعدادی از حامیان ورزش فعال و قرار شد که این رقابت ها برگزار شود.
این مسابقه در اجرای برنامه های اجلاسیه چهار هزار شهید استان گلستان و بزرگداشت سیزده آبان برنامه ریزی شده بود.
بندرترکمن واقع در شمال غرب گلستان است، این منطقه با دارا بودن دشت های وسیع، صحرا، مراتع و اراضی یکپارچه یکی از مناطق مستعد پرورش شتر در استان محسوب می شود.
طبق گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان حدود چهار هزار شتر در استان نگهداری می شود.
استان مرزی گلستان واقع در شمال کشور با بیش از 20 هزار کیلومتر مربع وسعت، در همسایگی کشور ترکمنستان، دریای خزر و استان های مازندران، سمنان و خراسان شمالی قرار دارد که 862 هزار هکتار از وسعت این استان را مراتع شامل می شود.
7333/1648
خبرنگار : علی قاسمعلی ** انتشار : پری سالارنیا
کد N1543710

وبگردی