آفتاب

فیلیپین خرید سلاح از آمریکا را به حال تعلیق درآورد

فیلیپین خرید سلاح از آمریکا را به حال تعلیق درآورد

رئیس‌جمهوری فیلیپین معاهده خرید سلاح از آمریکا را به حالت تعلیق درآورد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «رودریگو دوترته» رئیس‌جمهوری فیلیپین، امروز – دوشنبه – دستور داد تا معاهده خرید سلاح‌های پلیس این کشور از آمریکا ملغی شود. این دستور در پی اعلام مقام‌های واشنگتن در ماه گذشته مبنی بر توقف فروش‌ این سلاح‌ها به فیلیپین به دلیل نگرانی‌های حقوق بشری انجام می‌گیرد.

دوترته در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «ما اصراری بر خرید سلاح‌های گران‌ قیمت از آمریکا نداریم. ما همیشه می‌توانیم اینگونه سلاح‌ها را از جای دیگری نیز بخریم. من به پلیس دستور داده‌ام که این معاهده را به حالت تعلیق در‌آورد. ما به این معاهده نیازی نداریم.»

وی همچنین گفت:« ما تنها باید به دنبال منابع دیگری که ارزانتر هستند باشیم. شاید سلاح‌های دیگر با دوام‌تر و بهتر از ارقامی باشد که هم‌اینک در حال خرید آن هستیم.»

روابط میان آمریکا و فیلیپین که از متحدان قدیمی به شمار می‌آیند، در پی واکنش‌های توهین‌آمیز دوترته به مقا‌های واشنگتن به دلیل مواضع این کشور در قبال مبارزه فیلیپین با مواد مخدر پیچیده و مخدوش شده است.

بیش از دو هزار و ۳۰۰ نفر در عملیات پلیس یا شبه‌نظامیان به عنوان بخشی از مبارزه دولت با مواد مخدر که از شعار‌های انتخاباتی این کشور بوده، بازداشت شده‌اند.

ماه گذشته، دستیاران سنای این کشور به رویترز گفتند که وزارت خارجه آمریکا طرح فروش ۲۶ هزار اسلحه به پلیس ملی فیلیپین را در پی اعلام «بن کاردین»، سناتور آمریکایی مبنی بر مخالفت با این فروش به واسطه نگرانی‌های حقوق‌بشری، متوقف کرده‌اند.

دوترته گفته است که در گذشته، روسیه و چین به فروش سلاح به این کشور ابراز تمایل کرده‌اند.  

کد N1543591

وبگردی