آفتاب

کاهش 42 درصدی بارندگی در آذربایجان غربی/ سدها 15 درصد بیشتر آب دارند

کاهش 42 درصدی بارندگی در آذربایجان غربی/ سدها 15 درصد بیشتر آب دارند

ارومیه- ایرنا- آذربایجان غربی از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، سال کم بارشی را تجربه کرده به طوری که میزان بارش در این استان 42 درصد نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته کاهش داشته است ولی امیدها برای افزایش بارش ها وجود دارد.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی از جمله استان های پرآب کشور خشک ایران به شمار می رود که با وجود میزان بارش کم آن نسبت به مکان های پربارش دنیا، میزان بارش در این استان مناسب است و منابع آبی سطحی و زیرزمینی خوبی در آذربایجان غربی وجود دارد.
این استان دارای سه حوضه آبریز ارس، دریاچه ارومیه و زاب می باشد که به ترتیب در شمال، مرکز و جنوب استان قرار گرفته است.
آذربایجان غربی سالانه حدود 300 تا 350 میلیمتر بارش رخ می دهد که سهم بیشتر آن مربوط به حوضه آبریز زاب در جنوب استان است.
در سال های اخیر با توجه به کاهش نزولات آسمانی، کاهش حجم آب سطحی، پایین رفتن سطح آب های زیرزمینی و از همه مهمتر وضعیت خشکی دریاچه ارومیه توجه ویژه به موضوع آب در کل کشور به ویژه در آذربایجان غربی صورت گرفته و آب به مولفه ای مهم در برنامه ریزی های آینده مسئولان تبدیل شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، آمار مربوط به حوزه آب در استان را تشریح کرد و گفت: در سال آبی جاری میانگین میزان بارش در آذربایجان غربی 39.9 میلیمتر، تراز دریاچه ارومیه 1270.48 متر و میزان آب موجود در پشت سدهای استان حدود 806 میلیون متر مکعب است.
کیومرث دانشجو افزود: امسال شاهد بارش 74 میلیمتر باران در حوضه ارس، 24 میلیمتر در حوضه دریاچه ارومیه و 24.5 میلیمتر در حوضه آبریز زاب بودیم که به ترتیب نیم درصد، 63 درصد و 73 درصد کمتر از میزان بارش مدت مشابه سال آبی گذشته بوده است.
وی اضافه کرد: میزان کل بارش سال آبی در آذربایجان غربی نیز 39.9 میلیمتر است که 6.4 درصد نسبت به متوسط درازمدت و 42.2 درصد نسبت به سال آبی گذشته کمتر است.
وی اظهار کرد: مهرماه امسال، ماه بسیار کم بارشی را در آذربایجان غربی شاهد بودیم به طوری که در 19 ایستگاه مبنای استان، 12 ایستگاه میزان بارش را صفر به ثبت رسید.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: بخش قابل توجهی از بارش های سال آبی جاری، مربوط به آبان ماه است و در ایام این ماه شاهد بارش 34.3 میلیمتر نزولات جوی در استان هستیم.
دانشجو در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه نیز گفت: تراز فعلی این دریاچه 1270.48 متر است که 36 سانتیمتر از زمان مشابه سال گذشته بالاتر است.
وی افزود: در ابتدای سال آبی جاری تراز دریاچه ارومیه 1270.54 متر بود که در حال حاضر، 6 سانتیمتر کاهش یافته که علت این کاهش نیز کاهش بارندگی بوده است.
به گزارش ایرنا، در کنار بارش های فصلی، از جمله مهمترین برنامه های احیایی دریاچه ارومیه بازشدن سدها و روان شدن آب آنها به سمت دریاچه است که این امر پس از کارشناسی های ستاد احیا و وزارت نیرو انجام می گیرد و هنوز در این خصوص تصمیمی گرفته نشده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی از وجود بیش از 806 میلیون متر مکعب آب در پشت سدهای استان خبر داد و اضافه کرد: این میزان 15 درصد و 105 میلیون متر مکعب بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.
دانشجو اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 252 میلیون متر مکعب آب در پشت سد بوکان، 175 میلیون متر مکعب در پشت سد آغ چای، 154 میلیون متر مکعب در پشت سد شهر چایی ارومیه و 75 میلیون متر مکعب در پشت سد مهاباد آب وجود دارد.
وی ادامه داد: در پشت سدهای حسنلو، ساروق، زولا، دریک، ماکو، شهید قنبری، ارس 2 و قیقاج نیز به ترتیب 24، 34، 37، 6.5، 30، هشت، چهار و 6.5 میلیون متر مکعب آب وجود دارد که در ماه های آینده نیز روند افزایشی خواهد داشت.
وی گفت: با توجه به این آمار در حال حاضر حدود 45 درصد حجم سدهای آذربایجان غربی پر است.
به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی 12 سد دارد و به زودی سدهای کانی سیب و سیلوه نیز به آنها اضافه خواهد شد.
با تصمیم ستاد احیای دریاچه ارومیه در حال حاضر، امکان ادامه کار سدسازی در این حوضه با توجه به نیاز آبی دریاچه وجود ندارد.
با ادامه این روند بارش های خوب پاییزی که به همراه سرمای هوا در آذربایجان غربی اتفاق افتاده است، صاحب نظران بر این عقیده هستند که روند مناسب بارش و سال آبی مناسب را در ماه آینده در استان شاهد خواهیم بود.
1905/2093**گزارش: صابر چهرقانی**انتشار دهنده: حسن فاخری
کد N1543534

وبگردی