آفتاب
زائری در نقد آگهی‌های بازرگانی عنوان کرد؛

ذات آگهی بازرگانی با آموزه‌های دینی تعارض دارد/تبلیغات حاشیه نیست

ذات آگهی بازرگانی با آموزه‌های دینی تعارض دارد/تبلیغات حاشیه نیست

محمدرضا زائری گفت: درحوزه تئوریک و نظری ذات آگهی بازرگانی با آموزه‌های دینی تعارض اساسی دارد چون تشویق به مصرف را بیشتر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست نقد و بررسی پیام‌های بازرگانی، ۱۵ آبان ماه، ساعت ۱۵ با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری و جمعی از صاحب نظران عرصه ساخت و تولید تیزر و آگهی بازرگانی در محل تالارگفتگو این مجموعه برگزار شد.

در ابتدای جلسه حسن باقری نسب به توضیح روال کار تبلیغات تلویزیونی پرداخت ایشان بیان داشت: این موضوع به طورکلی یک فرایند سه بخشی است شامل جذب و بازاریابی تولید و پخش که این سلسله نشستها بنا دارد فقط به بخش دوم یعنی تولید بپردازد؛ بنابراین نقد و بررسی محتوایی منظور نظر است و درخصوص نقد فنی در زمان دیگری جلسات تخصصی برگزارخواهد شد.

باقری نسب با اشاره به روند رو به رشد کیفی تیزرها بخصوص در سالهای اخیر به زحمات شورای بازبینی تیزرها در اداره کل بازرگانی سازمان صداوسیما جمهوری اسلامی ایران اشاره نمود و این احتمال که شاید تاثیر این شورا بوده و از اعضای محترم این شورا هم برای حضور در این جلسات دعوت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری درآغاز سخنان خود به اهمیت موضوع آگهی‌های بازرگانی و نقش و تأثیر آن پرداخت و گفت: متاسفانه این تأثیرات مورد توجه و اهتمام قرار نمی‌گیرند. این موضوع چه در داخل ایران چه خارج از ایران به صورت آکادمیک مورد مطالعه قرار می‌گیرد و  سزاوار است که مورد مطالعه و بررسی بیشتر قرار بگیرد.

وی افزود: نکته بعدی حق مردم است که در واقع از فضای روانی و اخلاقی ما در جهت افزایش درآمد تولیدکننده‌ها و آگهی دهندگان استفاده می‌شود. تاثیر دیدن این آگهی ها بر ما و خانواده‌ها غیرقابل انکار است و این تاثیرات محاسبه نمی‌شوند. تغییر اخلاق و تأثیر بر اعتقادات فرزندان به دلیل تماشای این آگهی‌ها هیچ کجا محاسبه نمی‌شود و در واقع دیگران با ضربه زدن به روح و روان و جان و اعتقادات ما کاسبی می‌کنند.

زائری گفت: ساده‌ترین کاری که در دنیا در حال انجام است این است که به آگهی دهنده می‌گوید حالا که داری از فضای روحی و روانی مردم استفاده می کنی حداقل یک بخشی از درآمد خود را باید اختصاص بدهی به امورعام المنفعه مثل آگهی های مواد دخانی که به جسم و جان مردم آسیب می‌رساند. متأسفانه این کار حداقلی هم در کشور انجام نمی‌شود. مردم را باید نسبت به این حقشان آگاه کرد و این موضوع تبدیل به مطالبه عمومی شود.

وی ادامه داد: مهمترین اتفاقی که در مورد تبلیغات بازرگانی رخ داده این است که این موضوع را حاشیه دیدیم درحالی‌که متن است و بخش بسیار مهم متن هم هست. در دنیا اجازه تبلیغ در برنامه کودک نمی‌دهند چون بچه‌ها بی دفاع هستند.

وی با بیان اینکه درحوزه تئوریک و نظری ذات آگهی بازرگانی با آموزه‌های دینی تعارض اساسی دارد چون تشویق به مصرف را بیشتر می‌کند، گفت: نکته بعدی این است که آگهی‌های بازرگانی نگاه به آینده دارد و نکته روانی این موضوع این است که برعکس اخبار که اصولا مربوط به گذشته است ولی آگهی دارد امید کاذب به آینده می‌دهد. آگهی چون جنسش هنر است و علم و عقل نیست و تفاوت جزم و عزم و در واقع دانستن و دیدن است.

این کارشناس فرهنگی اظهار داشت: متاسفانه کمترین نظارت بر آگهی‌های بازرگانی است. سختگیری و دقت روی محتوا هست ولی روی تبلیغات نیست. در محتوا گروه‌های متفاوت مشغولند مثل گروه معارف و اقتصاد و... اما در بازرگانی اینگونه نیست. یکی از مهمترین عوامل تخریب حجاب آگهی های بازرگانی است.

در قسمت پایانی نشست، باقری نسب با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم نقد تاکید کرد و با اشاره به زحمات شورای بازبینی تیزرها در سازمان صدا و سیما به موضوع چالش میان وزارت بهداشت و تلویزیون در مورد قوانین مربوط به ممنوعیت پخش محصولات مضر برای سلامت مردم اشاره نمود.

کد N1543251

وبگردی