به گزارش خبرنگار ایلنا؛ علیرضا سمیع آذر (مدیر حراج تهران) در حاشیه بازدید از غرفه خبرگزاری ایلنا در بیست و دومین دوره نمایشگاه بینالمللی مطبوعات؛ با اشاره به انتقال آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر به آلمان و ایتالیا اظهار کرد: من هم مانند جامعه هنری نگرانیهای زیادی نسبت به این پروژه دارم و در مجموع مطمئن نیستم که دستاوردهای این پروژه بیش از نتایج منفی آن باشد.
او با بیان اینکه در جریان جزئیات این پروژه قرار ندارد، ادامه داد: تا جایی که از طریق رسانهها اطلاع دارم این پروژه مراحل اولیه ازجمله عقد قرارداد و اعلامهای عمومی آن در خارج و داخل کشور صورت گرفته و مانند تیری است که از کمان خارج شده و تنها کاری که در حال حاضر میتوانیم انجام دهیم این است که منتظر بمانیم و دعا کنیم تا ختم به خیر شود.
مدیر حراج بزرگ تهران افزود: اینکه ما آثارمان را در تعداد کم و در بلندمدت به موزههای معتبر دنیا امانت دهیم بسیار امر صحیحی است و سالهاست که انجام میشود و در زمانی که مدیریت موزه را برعهده داشتم 16 مورد امانتسپاری داشتیم و آثار موزه را به نمایشگاههای مهم دنیا ارسال کردیم و این بسیار خوب است که ما هم در رویدادهای هنری دنیا مشارکت داشتیم.
سمیع آذر با اشاره به نمایشگاه بزرگ سورئالیستها خاطرنشان کرد: این نمایشگاه در سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان برگزار شد و دو اثر از موزه هنرهای معاصر همراه این نمایشگاه بود و آثار ما به عنوان کشوری خارج از دنیای غرب در کنار مهمترین آثار موزههای آمریکا و اروپا به نمایش درآمد و این بسیار غرورانگیز بود البته این فرصت در نمایشگاههایی از آثار هنرمندانی چون اندی وارهول، فرانسیس بیکن و ... بوجود آمده بود.
او با بیان اینکه میتوانست این روند ادامه پیدا کند، گفت: معتقدم نمایش تعداد بسیاری از آثار که از مهمترین آثار ما نیز است در یک نمایشگاه ایدهای فاقد خلاقیت است و قطعا شانس نمایش بعدی آثار را به صورت انفرادی کم میکند چراکه این آثار دیگر آثار دیده نشده نیستند.
سمیع آذر تصریح کرد: به هر حال این تصمیمی است که گرفته شده و نمیدانم چه مقدار براساس کار کارشناسی بوده البته به صداقت و حسن نیت مسئولان ایمان دارم و مطمئنم براساس خیر و صلاح این کار صورت گرفته و اینکه در نهایت نتایج این اقدام چقدر مثبت میتواند باشد جای بحث دارد.
او در بخش دیگری از صحبتهایش درباره شائبههایی که درباره حراج تهران وجود دارد، گفت: هر حراج آثار هنری که برگزار میشود در وهله اول سعی دارد تا از بهترین آثار برای ارائه در حراج استفاده کند و موفقیت یک حراج متضمن گردآوری آثار خوبی است که در دسترس مجموعهداران و خریداران نیست و آنها مجبورند برای خریداری آنها در حراجیها شرکت کنند و آن اثر را به یک قیمت بالاتر در یک مزایده خریداری کنند بنابراین وقتی یک اثر خوب را پیدا کنیم ما به سراغ آن میرویم و اگر حراج تهران موفقیتی داشته در گروی این بوده که ما آثاری را پیدا کردیم که شاید خریداران نمیتوانستند آنها را پیدا کنند و اگر اثر خوبی بوده و ما به سراغ آن نرفتیم بسیار حیرتانگیز است.
او با بیان اینکه ما آثاری که مطئن نیستیم در حراج موفق باشند را وارد این چرخه نمیکنیم، گفت: افرادی هستند که تعریف درستی از حراج ندارند و تصور میکنند که حراج مجموعهای است از آثاری که ما آنها را بدون هیچ ارزیابی انتخاب کردیم و عدهای نیز مجبورند آنها را خریداری کنند. چنین راهبردی در هیچ جای دنیا متداول نیست. مارکت هنر با اقبال زیاد مواجه شده و ما سعی میکنیم این آثار کمیاب را پیدا کنیم و در حراج ارایه کنیم.
او در پاسخ به این سوال که آیا حراج مارکت را به یک سمت و سوی مشخص و مورد نظر خود سوق میدهد، گفت: حراجها در نقطه پایان معرفی آثار و هنرمندان قرار دارند و نه در نقطه آغاز و کسانی که شروع کننده و معرف هنرمندان هستند و چهرههایی را کشف میکنند گالریها و موزهها هستند و درنهایت هنرمندانی که کرارا در گالریها مطرح شدند و مارکت خوبی پیدا کردند در حراج شرکت میکنند و اصلا اینگونه نیست که هنرمندی کار خود را با حراج آغاز کند و پس از آن وارد گالریها شود. حراج در حقیقت یک صحنه رقابت است.
او با اشاره به اینکه حراج محلی برای شناسایی هنرمندان کشف شده است، اظهار کرد: این هنرمندان کسانی هستند که مجموعهداران به دنبال آثار آنان هستند و به دلیل کمیابی باید در یک مزایده و با قیمت بالاتر آن آثار را خریداری کنند. ما میدانیم کدام هنرمندان در گالریهای تهران موفق بودند و به عنوان چهرههای شناخته شده تثبیت شده هستند و ما تنها ده درصد افراد را به این صورت معرفی کردیم البته این افراد نمایشگاههای موفقی داشتند.
مدیر حراج تهران با بیان اینکه قیمت آثار هنری در حال افزایش است؛ گفت: آثار هنری توسط برخی افراد در گذشته با قیمت اندکی خریداری شده و امروز توسط کلکسیونر به قیمت بسیار بالاتری به فروش میرسد و اگر هنرمند آن اثر در قید حیات باشد قطعا امروز اثرش را میتواند به همان قیمت بالاتر به فروش برساند و این سودی نیست که فقط در جیب مجموعهدار برود البته مجموعهدار نیز مطمئن نبوده که این کار به این قیمت میرسد و از هنرمندان زیادی آثاری با قیمت ارزان خریداری شده اما تنها بعضی از آثار افزایش قیمت دارند. این مسئله در همه جای دنیا متداول است و عدهای هستند که آثاری را خریداری میکنند و سالها صبر میکنند و بعد آن را به قیمت بالایی میفروشند حضور این افراد متضمن شکوفایی اقتصاد هنر است.
او ادامه داد: مسئلهای که باعث خوشحالیست این است که این افراد به جای ملک و زمین؛ اثر هنری خریدهاند و هنر به یمن خرید این افراد افزایش پیدا کرده است و از سود آن هم هنرمند و هم خریداران بهرهمند میشوند و ما نمیتوانیم بگوییم کسی اثر هنری را نخرد تا سودی نبرد و انتظار داشته باشیم که اقتصاد هنر پیشرفت کند.
سمیع آذر درباره احتمال حضورش در مجموعه دولت با روی کار آمدن آقای صالحی امیری گفت: نمیخواهم به کار دولتی بازگردم.
او درباره عملکرد موزه هنرهای معاصر پس از اتمام مدیریت خود در آن گفت: قدردانی میکنم از تمام زحماتی که مدیران موزه بخصوص مدیر فعلی آن انجام داده چراکه کارهای بسیار ارزشمندی انجام شده و من که خود در گذشته متصدی چنین امری بودم میدانم که نگهداری موزه نیازمند همت تلاش و ممارست فراوان است و زبان قدرشناسی کم و انتقاد بسیار است بنابراین همیشه قدردان هستم.
او درباره مرمت آثار گنجینه نیز خاطرنشان کرد: تا زمانی که من در موزه مسئول بودم آثار هنری به شکل نگرانکنندهای آسیب ندیده بودند چراکه شرایط آب و هوایی تهران برای نگهداری آثار هنری مساعد است و با بودجه نه چندان قابل توجهی هر از چندگاهی مرمت میشند البته باید رسیدگیها بیشتر باشد چراکه اینها ثروت ملی ما هستند و اگر امانتسپاری صورت بگیرد فرصت خوبی برای مرمت آثار است اما نگرانی عمده ما بیشتر برای میراث فرهنگی و آثار باستانشناسی ماست.
نظر شما چیست؟
لیست نظرات
نظری ثبت نشده است