آفتاب

آمادگی وال استریت برای شوک بزرگ

آمادگی وال استریت برای شوک بزرگ

وال‌استریت در صورت انتخاب دونالد ترامپ برای شوکی بزرگ در بازار سهام جهان آماده می‌شود. تحقیقات جدیدی که به تازگی انجام شده است، بیانگر ...

بن وایت
پولیتیکو

وال‌استریت در صورت انتخاب دونالد ترامپ برای شوکی بزرگ در بازار سهام جهان آماده می‌شود. تحقیقات جدیدی که به تازگی انجام شده است، بیانگر این است که بازارهای مالی به شدت ترجیح می‌دهند هیلاری کلینتون رئیس‌جمهوری شود و بتواند نسبت به فروش سهام ناشی از هراس انتخاب شدن دونالد ترامپ در انتخابات 8 نوامبر واکنش نشان دهد.

 

اریک زیتزویتز، یکی از نویسندگان این تحقیق جدید و از اعضای کالج دارموث که این کار را با همکاری جاستین ولفرز از دانشگاه میشیگان انجام داده است، می‌گوید: «وال‌استریت از نظر قیمت سهام به وضوح ترجیح می‌دهد کلینتون پیروز انتخابات شود.» وی ادامه می‌دهد: «شما دیدید که پس از پیروزی کلینتون در نخستین مناظره، بازار سهام همراستا با آن حرکت کرد. اگر ترامپ بتواند پیروز انتخابات شود، می‌توانید فروش سهام عمده‌ای همانند برگزیت را ببینید.»  قیمت سهام در سراسر جهان در تابستان کاهش یافت، وقتی رای‌دهندگان بریتانیایی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رای دادند.  این گزارش همچنین نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران در چه مکان‌هایی پول‌های عظیم خود را در سال 2016 قرار داده بودند. معامله‌کنندگان شرط بسته‌اند که با انتخاب ترامپ، ارزش پزوی مکزیک تغییر خواهد کرد؛ زیرا وی قول داده است رابطه تجاری دو کشور را مورد بازنگری قرار دهد و در این باره بحث‌های زیادی را با کلینتون داشت که در آنها شکست خورد و کلینتون خوب عمل کرد.

پس از آنکه با انتخاب ترامپ به‌عنوان نامزد جمهوری‌خواهان، ارزش دلار به سطوح پایین‌تر کاهش یافت، پزو به دلیل ادامه بحث‌ها به دنبال افشای نوار صوتی از ترامپ که عبارات نامناسبی در مورد زنان در آن به کار گرفته شده بود، بالاتر رفت. اثر ترامپ همچنین برای معامله‌گران به این معنا بوده است که روی نوسانات بازار شرط ببندند. در طول مناظره نخست، قراردادهای آتی برای شاخص ویکس که نااطمینانی بازار را رصد می‌کند، به شدت کاهش یافت و بیانگر آن بود که سرمایه‌گذاران با راهیابی کلینتون به کاخ سفید، انتظار نااطمینانی بسیار کمتری را دارند تا با راهیابی ترامپ.  قیمت نفت در طول مناظره نخست، افزایش یافت و بهای طلا کاهش پیدا کرد. طلا یک دارایی «مأمن امن» محسوب می‌شود که وقتی سرمایه‌گذاران در مورد بی‌ثباتی‌های اقتصادی و مالی نگرانی‌هایی دارند، به آن روی آورده می‌شود. نفت نیز زمانی تمایل به افزایش قیمت دارد که سرمایه‌گذاران انتظار رشد اقتصادی قدرتمندتر و افزایش تقاضا برای انرژی را داشته باشند.

معامله‌گران و مدیران روی برد کلینتون شرط‌بندی می‌کنند که می‌تواند در صورت عدم تحقق این امر، پیامدهای بدی برای آنها داشته باشد. مایکل اوبوچفسکی از مدیریت دارایی مرلین، تمام حرکات در ستادهای انتخاباتی را با دقت بررسی کرده است (از جمله تمام آنچه ویکی‌لیکس در مورد کلینتون افشا کرده است) و دو فرضیه بر اساس آن ارائه کرده است: اینکه کلینتون پیروز شود و اینکه او به اندازه‌ای که برخی سرمایه‌گذاران در ابتدا می‌ترسیدند، چپ‌گرا نباشد. وی معتقد است: «من همیشه فکر می‌کردم ترامپ در نهایت بازنده می‌شود که به معنی ثبات قیمت سهام و دوری از سهام قطعی با سود تقسیم شده بالا است.» او ادامه می‌دهد: «من تمام اسناد ویکی‌لیکس را دیده‌ام و آنها از ‌نظر سرمایه‌گذاری به خصوص برای سهام بانکی مثبت هستند زیرا به نظر می‌رسد کلینتون بیشتر به چپ میل می‌کند که بیشتر برای جذب رای برنی سندرز بوده است تا باورهای واقعی خود وی.»

این گزارش جدید بیانگر این است که بازار سهام با ریاست جمهوری کلینتون 11 درصد بیش از ریاست جمهوری ترامپ ارزش پیدا می‌کند. این رویداد به شدت غیرطبیعی است؛ زیرا بازارها از نظر تاریخی سیاست‌های جمهوری‌خواهان را برای مالیات، مقررات و تجارت ترجیح می‌دهد تا دموکرات‌ها. در حالی که ترامپ قول داده است تا معاهدات تجارت آزاد را از بین برده و تعرفه‌های شدیدی بر واردات وضع کند تا کاهش شدیدی در مالیات افراد و حوزه کسب‌و‌کار و سیاست‌هایی که سرمایه‌گذاران وال‌استریت معمولا در پیش می‌گیرند، ایجاد کند.  اقدام بازار فعلی دقیقا معکوس آن چیزی است که در سال 2012 وقتی رئیس‌جمهور باراک اوباما به دنبال انتخاب مجدد در مقابل فرماندار سابق ماساچوست، میت رامنی بود. وقتی رامنی به وضوح در نخستین مناظره در برابر اوباما پیروز شد، بازارها تقویت شدند. این مطالعه به رقابت‌های ریاست جمهوری از سال 1880 نیز ‌پرداخته و نشان داده است که بازارها معمولا نامزد جمهوری‌خواه را ترجیح داده‌اند. این تفاوت در طول زمان تا سال 2016 کاهش یافته است. سرمایه‌گذاران اکنون در مقیاس وسیعی به وضوح از ریاست جمهوری کلینتون حمایت می‌کنند. اثر انتخاب ترامپ نیز جهانی خواهد بود.

بورس اف‌تی‌اس‌ای 100 بریتانیا نیز به دنبال مناظره نخست از افزایش قیمت سهام در ایالات‌متحده آمریکا تبعیت کرد. ارزهای خارجی کانادا، استرالیا و نیوزیلند که همگی شرکای تجاری عمده ایالات متحده آمریکا هستند، با انتخاب کلینتون و پیروزی وی تمایل به افزایش یافتن دارند.  ولفرز و زیتزویتز در مقاله جدید خود نوشته‌اند: «این تغییرات بیانگر این هستند که بازارهای مالی انتظار عموما اقتصاد داخلی و بین‌المللی سالم‌تری در زمامداری کلینتون نسبت به ریاست جمهوری ترامپ دارند.» اما شواهدی نیز وجود دارد که سرمایه‌گذاران وال‌استریت در انتخابات 2016 به دلیل سودی که برای مسائل پولی آنها دارد، نقش ایفا می‌کنند. پس از مناظره سوم، قیمت سهام در ایالات متحده آمریکا تغییر اندکی یافت، با وجود آنکه نظرسنجی‌های علمی نیز نشان‌دهنده پیروزی کلینتون بودند. پزوی مکزیک دوباره لحظاتی پس از پایان مناظره بالا رفت، اما در روزهای بعد پایین‌تر آمد که نشان‌دهنده این بود که معامله دلار-پزو دیگر نقش مهمی در وال‌استریت ایفا نمی‌کند.

بازارهای شرط‌بندی آنلاین اکنون با احتمال بیش از 80 درصدی برای پیروزی کلینتون، قیمت‌گذاری می‌کنند. وب‌سایت شرط‌بندی «پدی‌ پاور» مطمئن است که کلینتون پیروز خواهد شد و 1/ 1 میلیون دلار به سرمایه‌گذارانی که قراردادهای شرط‌بندی روی نامزد دموکرات‌ها را بخرند، پرداخت می‌کند. کریستوفر وچیو، تحلیلگر ارزی در دیلی‌اف‌ایکس معتقد است: «در این نقطه، به‌رغم شگفتی زیادی که وجود دارد، اما کلینتون قطعا پیروز می‌شود. شاید دنبال کردن قراردادهای کوتاه‌مدت یا دلار-پزوی بلندمدت ریسک را از بین ببرد.»  این امر همچنین بیانگر این مطلب است که شوک پیروزی ترامپ در ماه نوامبر می‌تواند قیمت سهام را در حدود 10 درصد کاهش دهد و پزو و سایر ارزها را به شدت پایین‌تر بفرستد در حالی که وقتی سرمایه‌گذاران تلاش کرده و تشخیص می‌دهند، چگونه ترامپ امور را سازماندهی می‌کند و آیا به تعهد خود برای آغاز جنگ تجاری با مکزیک و آمریکا و اخراج 11 میلیون مهاجر غیرقانونی فعلی خوب عمل می‌کند یا خیر، موجب دوره‌ای از نوسانات شدید بازار می‌شود.

اریک جونز، استاد دانشگاه جان هاپکینز در مدرسه مطالعات بین‌المللی پیشرفته ذکر می‌کند: «اگر ترامپ پیروز رقابت‌های انتخاباتی شود، فشار باورنکردنی روی قیمت سهام را مشاهده خواهید کرد و همه در ایالات متحده آمریکا، آلمان و بریتانیا، به فلزات کمیاب نظیر طلا و اوراق قرضه روی می‌آورند.» جونز می‌گوید عمق بازارها برای دارایی‌هایی که با عنوان «مأمن امن» نامیده می‌شوند، در صورت پیروزی ترامپ می‌تواند به شدت مورد بررسی قرار گیرد. وی می‌گوید: «بازارهای طلا برای نگهداری این همه ترس به اندازه کافی عمیق نیستند.» روی ‌هم‌رفته، نویسندگان مقاله جدید نشان می‌دهند که در صورت پیروزی ترامپ، شوک بزرگی برای بازارهای جهانی پیش می‌آید. آنان می‌گویند: «با توجه به بزرگی تغییرات قیمت، ما برآورد می‌کنیم که شرکت‌کنندگان در بازار باور دارند، پیروزی ترامپ ارزش سهام اس‌اندپی‌500، بازارهای سهام بریتانیا و آسیا را 10 تا 15 درصد، کاهش خواهد داد. همچنین قیمت نفت را تا 4 دلار کاهش داده و منجر به افت 25 درصدی ارزش پزوی مکزیک می‌شود و به‌طور معناداری نوسانات بازار سهام مورد انتظار در آینده را افزایش می‌دهد.»

در صورت شوک ترامپ به جهان، برای وال‌استریت یک نقطه روشن باقی می‌ماند. نتیجه فوری این است که سرمایه‌گذاران می‌توانند روی نوسانات بالای موجود در سهام شرط‌بندی کرده و قیمت طلا و سایر «مأمن‌های امن» را افزایش دهند. سپس آنها می‌توانند روی بازگشت و بهبود شرط ببندند، همان‌طور که این امر در هفته‌های پس از برگزیت رخ داد.  گرگوری داکو از دانشکده اقتصاد آکسفورد می‌گوید: «شما می‌توانید روی یک واکنش بد اولیه شرط ببندید و پس از شوک اولیه جهش کنید، اما برای این کار شما باید در مورد اینکه او واقعا از برخی موضع‌گیری‌هایش کوتاه بیاید، ریسک کنید.»

کد N1542941

وبگردی