آفتاب
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین:

آزمایشگاه مرجع دامپزشکی قزوین عامل پدافند زیستی کشور شد

آزمایشگاه مرجع دامپزشکی قزوین عامل پدافند زیستی کشور شد

قزوین- مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: آزمایشگاه مرجع کنترل کیفی مواد غذایی با منشاء دامی قزوین به دلیلی داشتن امکانات مدرن و نیروی کارشناسی به عنوان عامل پدافند زیستی کشور انتخاب شد.

بهمن نقیبی در حاشیه بازدید استاندار قزوین از آزمایشگاه مرجع کنترل کیفی مواد غذایی با منشاء دامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: این ازمایشگاه از سال ۹۰ فعالیت خود را در استان آغاز کرده و امروز با داشتن ۱۳ نیروی کارشناس خبره خدمات ارزشمندی در حوزه سلامت دام و طیور و مواد غذایی به مردم کشور ارائه می کند.

وی افزود: این مرکز به عنوان آزمایشگاه مرجع کشور در کنترل مواد غذایی محسوب می شود و سومین سال پیاپی است که به عنوان مجری طرح ملی پایش باقیمانده دارویی در فراورده های خام دامی فعالیت می کند.

نقیبی بیان کرد: سالانه ۱۳ هزار مورد آزمایش فراورده های دامی در این آزمایشگاه انجام می شود و همیار داخل استان هم برای برخی دستگاهها هستیم تا کارها بخوبی صورت گیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین تصریح کرد:درآزمایشهای میکروبی و شیمی دارویی هم فعال هستیم وسازمان دامپزشکی کشور نمونه هایی را برای بررسی به این مرکز ارسال می کند و از ظرفیت های موجود بخوبی استفاده می شود.

وی اضافه کرد: در بخش تسخیر مولکولی تعدادی از بیمارهای مهم دامی در راین آزمایشگاه تشخیص داده می شود که آنفولانزای فوق حاد پرندگان، نیوکاسل در طیور، سالمونلا و بیماریهای VHS / IPN/ IHN/ در آبزیان نیز در استان مورد بررسی قرار می گیرد و امکان خدمات رسانی در این حوزه ها را نیز داریم.

نقیبی اظهارداشت: اگر تقلبی در گوشت قرمز و سفید هم رخ دهد و نیز حلال و حرام بودن گوشتها در این آزمایشگاه قابل تشخیص است و دربخش میکروبی هم پایش همه فرآورده های لبنی، پروتئینی، تخم مرغ قابل اندازه گیری است.

وی یادآورشد: قابلیت دیگر این آزمایشگاه اندازه گیری باقیمانده دارویی در فرآورده های خام دامی است که به صورت ملی مجری آن هستیم.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین اظهارداشت: در قسمت دارویی عملا در حوزه شیمی و میکروبی فعالیت می کنیم و در انالیز شیمیایی هم قادریم تا تقلب مواد را تشخیص داده و شناسایی کنیم.

آزمایشگاه مرجع دامپزشکی قزوین عامل پدافند زیستی کشور

نقیبی در ادامه با اشاره به اهمیت توجه به پدافند غیرعامل تصریح کرد: با داتشن تجهیزات و امکانات مناسب و نیروی کارشناسی خبره این آزمایشگاه توانست به عنوان عامل پدافند زیستی کشور تعیین شده که با آزمایش غربالگری در این بخش نیز خدمت خواهیم کرد.

آماده ارائه خدمات بین المللی هستیم

وی در ادامه از ظرفیت های خوب این آزمایشگاه برای ارائه خدمات بین المللی خبر داد و گفت: با تجهیز و خرید برخی دستگاههای مورد نیاز می توانیم برخی آزمایش هایی که واحدهای صنعتی از خارج کشور تامین می کنند را در این مرکز ارائه کنیم.

نقیبی بیان کرد:درآزمایش های خوراک دام بادیدآفلاتوکسین که درقارچ، علوفه و غلات هم دیده می شود با خرید دستگاه
«کوپراسل» می توانیم نیازهای خارجی خود را به خدمات آزمایشگاهی در این حوزه نیز تامین کنیم.

وی گفت: با داشتن ۳۴ پست سازمانی در حال حاضر ۱۳ نفر در آزمایشگاه مرجع کنترل کیفی مواد غذایی با منشاء دامی مشغول کار هستند و آمادگی داریم بزودی با جذب ۱۲ کارشناس دیگر خدمات خود را گسترش دهیم.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین یادآورشد: نقش رسانه ها در موفقیت های این سازمان بسیار کلیدی بوده و ضمن تشکر از همکاری خبرنگاران امیدواریم با تداوم این همکاری بتوانیم در زنجیره سلامت مردم نقش موثرتری ایفا کنیم.

وی بیان کرد: سامانه پیامکی ۵۰۰۰۱۵۱۲ برای رسیدگی سریع به مشکلات، انتقاد و پیشنهاد و مشاهده هر گونه موارد مرتبط با سلامت دام و طیور و فرآورده های خامی است که شهروندان می توانند این مسائل را منعکس کنند.

نقیبی اظهارداشت: همچنین شماره تلفن ۱۵۱۲ برای اطلاع رسانی پیش بینی شده که در اختیار شهروندان است.

کد N1542371

وبگردی