آفتاب

جلوگیری از تولد کودکان معلول با غربالگری پیش از ازدواج

جلوگیری از تولد کودکان معلول با غربالگری پیش از ازدواج

سمنان- ایرنا- معاون امور توسعه پیشگیری و درمان اداره کل بهزیستی استان سمنان گفت: اجباری شدن غربالگری پیش از ازدواج به عنوان اقدامی پیشگیرانه، با هدف کاهش نرخ معلولیت‌ها و کاهش نرخ مرگ و میر کوکان زیر پنج سال نیاز جامعه است.

نظام الدین زرگری روز یکشنیه در گفت و گو با ایرنا افزود: سالانه بین 25 تا 30 هزار معلول در ایران متولد می شوند و این آمار خود برهانی برای اجباری شدن غربالگری پیش از ازدواج برای زوج ها است.
وی ادامه داد: فرد معلول نه تنها برای جامعه بلکه برای خانواده ها نیز هزینه بسیاری زیادی دارد و خانواده ها علاوه بر پرداخت هزینه های مالی، هزینه های عاطفی زیادی صرف می کنند.
وی گفت: کسانی که قصد ازدواج فامیلی دارند یا در خانواده آنان افراد مبتلا به بیماری های ارثی وجود دارد، باید به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه کنند و افرادی که قصد ازدواج و یا فرزندآوری دارند بهتر است به مشاور ژنتیک مراجعه کنند تا از عوارض احتمالی جلوگیری شود.
معاون امور توسعه پیشگیری و درمان اداره کل بهزیستی استان سمنان گفت: در استان سمنان چهار مرکز مشاوره ژنتیک وجود دارد که سه مرکز در شاهرود و یک مرکز در سمنان است.
زرگری افزود: تا سال 94 طرح مشاوره و غربالگری پیش از ازدواج به طور رایگان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شاهرود برای زوج ها در مرکز ژنتیک شاهرود انجام می شد، اما در سال 95 در حالی که مرکز مشاوره ژنتیک سمنان آغاز به کار کرد، طبق دستور وزرات بهداشت، طرح غربالگری باید بدون همکاری بهزیستی انجام می شد و به همین دلیل، این طرح در سال جاری در استان سمنان به اجرا درنیامد.
معاون امور توسعه پیشگیری و درمان اداره کل بهزیستی استان سمنان اضافه کرد: علاوه بر طرح غربالگری ، مشاوره های پیش از ازدواج برای دختران مجرد برای انتخاب فرد درست و در نتیجه زندگی سالم بسیار اهمیت داد.
زرگری گفت: به همین منظور طرح مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج و غربالگری اختلالات ژنتیک برای دختران دبیرستانی پایه دهم و دوازدهم در 2 شهرستان سمنان و شاهرود با جمعیت آماری 2 هزار نفر آغاز شده است.
معاون امور توسعه پیشگیری و درمان اداره کل بهزیستی استان سمنان تصریح کرد: در دبیرستان ها که دختران برای ازدواج و زندگی آینده آماده شوند و در شرف ازدواج هستند پرسشگری انجام می شود و گروهای پرخطر شناخته می شوند و راهکارها و مشاوره های مناسب برای آگاه سازی این افراد انجام می شود.
عوامل محیطی مانند درصد بالای ازدواج های فامیلی، شیوه بالای بیماری های خونی همچون تالاسمی و ناآگاهی مردم درباره پیشگیری از بسیاری از بیماری ها و ناتوانی ها، در بروز بیماری های ژنتیک و معلولیت ها نقش اساسی دارند.
بیش از 12 هزار معلول از خدمات توان بخشی اداره کل بهزیستی استان سمنان استفاده می کنند.
سرشماری سال 90 نشان داد، از هر هزار نفر حدود 13 نفر در کشور یک نوع معلولیت دارد و به عبارتی 1.35 درصد از جمعیت کشور حداقل با یک نوع معلولیت مواجهند.
بیش از 50 درصد از معلولیت‌‌ها ناشی از عوامل ژنتیکی است و سالانه 30 الی 40 هزار نفر در کشور به دلیل ناآگاهی از بیماری‌ها، معلول متولد می‌شوند.
7341/6103
خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
کد N1542215

وبگردی