آفتاب

26 واحد تولیدی راکد در استان کرمانشاه امسال فعال شد

26 واحد تولیدی راکد در استان کرمانشاه امسال فعال شد

کرمانشاه- ایرنا- درحالی فعال سازی واحدهای صنعتی راکد و نیمه راکد از ابتدای امسال به صورت جدی دردستور کار دولت قرار گرفته که طبق اخبار منتشره 12 هزار واحد راکد با 90 هزار میلیارد ریال اعتبار تا پایان مهر ماه در کشور فعال شده و به چرخه تولید بازگشته اند که سهم کرمانشاه 26 واحد می باشد.

به گزارش ایرنا؛ صنعت از دیرباز به عنوان یکی از نقاط قوت استان کرمانشاه مطرح بوده اما چند سالی است این بخش حال و روز خوشی ندارد و به علل مختلف از جمله کمبود نقدینگی و نبود بازار فروش نفس واحدهای صنعتی این دیار را به شماره انداخته است.
امروز اکثر کارشناسان بر این نکته اتفاق نظر دارند که توسعه صنعتی، توسعه همه ­جانبه اقتصادی را به همراه دارد و از سوی دیگر دستیابی به توسعه صنعتی نیز نیازمند وجود یک راهبرد توسعه منسجم و عملیاتی و نیز عزم جدی ملی برای حرکت در این مسیر است.
کرمانشاه که از لحاظ وضعیت جغرافیایی موقعیتی راهبردی دارد یکی از استان هایی است که به دلیل دارا بودن مرز طولانی با کشور عراق در خصوص صادرات وضعیت مناسبی دارد به گونه ای که بیش از 50 درصد از صادرات کل کشورمان به عراق از مرزهای این استان صورت می گیرد.
داشتن دو مرز رسمی و فعال و چند بازارچه برای کار صادرات و واردات شرایطی را ایجاد کرده که واحدهای تولیدی و صنعتی استان با بهره مندی از این مزایا نهایت تولید و فروش را داشته باشند اما متاسفانه در شرایط کنونی وضعیت این گونه نیست.
تعطیل بودن نیمی از واحدهای صنعتی، فروش نرفتن محصولات تولیدی، بدهی های سنگین و ... از جمله مشکلاتی است که واحدهای صنعتی استان با آن ها دست و پنجه نرم می کنند، واحدهایی که در صورت فعال شدن می توانند بخش اعظمی از مشکل بیکاری استان را حل کنند.
رکود تعدادی از واحدهای صنعتی که عمده آن ها واحدهای کوچک و متوسط هستند باعث شده چرخ صنعت کرمانشاه خوب نچرخد البته طی یکسال اخیر با تدبیر دولت امید و دستور رییس جمهوری تا حدی این مشکل در حال مرتفع شدن است و تعدادی از آن ها دوباره به چرخه تولید بازگشته اند.
آنگونه که معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه می گوید از ابتدای سال جاری تاکنون 26 واحدی که به حالت رکود و تعطیلی درآمده بودند با استفاده از تسهیلات فراهم شده از سوی دولت دوباره به چرخه تولید بازگشته و زمینه اشتغال برای 800 نفر نیز فراهم شده است.
محسن رستمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، به آخرین وضعیت فعالسازی واحدهای راکد، تعداد واحدهای صنعتی راکد شناسایی شده، هدف گذاری برای سال جاری و وضعیت ثبت نام این دسته از واحدها در سایت بهین یاب اشاره کرد.
وی با بیان اینکه خوشبختانه با تسهیلات ایجاد شده از سوی دولت تا پایان مهر امسال 26 واحد صنعتی راکد در استان به چرخه تولید بازگشته اند، میزان سرمایه گذاری صورت گرفته در این واحدها را یک هزار و 470 میلیارد ریال و میزان اشتغال آن ها را 800 فرصت شغلی عنوان کرد.
رستمی، هدف گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در سال جاری را فعال سازی 63 واحد صنعتی با سرمایه گزاری یک هزار و 950 میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: انشاالله این امر محقق خواهد شد.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه با بیان اینکه واحدهای راکد برای استفاده از تسهیلات دولت باید در سایت بهین یاب ثبت نام می کردند، یادآور شد: تاکنون در کشور 57 هزار واحد و در استان کرمانشاه 950 واحد ثبت نام کرده اند که 1.7 کل ثبت نام ها متعلق به استان ما است و رتبه 24 را نیز از بین 31 استان کشور دارا هستیم.
وی افزود: از مجموع 950 درخواست ثبت شده توسط واحدهای صنعتی استان، تاکنون 573 مورد از این تعداد برای دریافت تسهیلاتی به مقدار پنج هزار و 18 میلیارد ریال به شعب بانک های مختلف ارجاع شده اند.
رستمی با بیان اینکه در سراسر کشور 31 هزار و 800 واحد تولیدی برای دریافت تسهیلاتی به مقدار 274 هزار و 870 میلیارد ریال به بانک ها معرفی شده اند، سهم استان کرمانشاه از ارسال پرونده واحدهای راکد تولیدی به بانک ها را 1.8 دهم کشور عنوان کرد.
این مسوول اشاره ای نیز به پرونده های پذیرش شده در بانک ها داشت و گفت: از استان کرمانشاه تاکنون 422 مورد برای دریافت تسهیلاتی به میزان سه هزار و 900 میلیارد ریال مورد پذیرش بانک ها قرار گرفته که این رقم برای سراسر کشور 16 هزار پرونده پذیرش شده با اعتباری در حدود 165 هزار و 300 میلیارد ریال می باشد.
وی سهم استان کرمانشاه در تعداد پرونده های پذیرش شده نسبت به کل کشور را 2.6، رتبه استان را 15 و در تسهیلات مشخص شده نیز شانزدهم کشور عنوان کرد.
رستمی همچنین در خصوص عقد قرارداد بانک با واحدهای صنعتی پذیرش شده نیز اظهار کرد: در بین واحدهای تولیدی استان، بانک ها با 198 واحد با تسهیلاتی به مقدار 914 میلیارد ریال قرارد منعقد کرده اند.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه یادآور شد: این رقم برای کل کشور عقد قرارداد با 6 هزار و 281 واحد با تسهیلاتی به مقدار 40 هزار و 638 میلیارد ریال می باشد که سهم استان کرمانشاه در تعداد پرونده های عقد قرارداد شده 3.2 درصد کل کشور است و رتبه 13 را در این خصوص داریم.
وی گفت: همچنین سهم استان از مبلغ تسهیلات نیز 2 درصد کل کشور و رتبه ما نیز بیست و پنجم است.
رستمی در پایان ابراز امیدواری کرد با اقدام صورت گرفته توسط دولت شاهد باشیم تا پایان سال جاری به هدف از پیش طراحی شده خود مبنی بر فعال سازی 63 واحد صنعتی دست یافته و شاهد رونق تولیدات و افزایش حجم صادرات باشیم.

** اشتغال بیش از یکصد هزار نفر در بخش های صنعت، معدن و تجارت
نعمت الله حقیقی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، به میزان اشتغال ایجاد شده در بخش های صنعت، معدن و تجارت استان و برنامه مهم این سازمان تا پایان سال اشاره کرد.
وی با اشاره به وجود 940 واحد صنعتی در کرمانشاه اظهار کرد: متاسفانه در ابتدای امسال بالغ بر 450 واحد از این تعداد با سرمایه گذاری حدود پنج هزار میلیارد ریال راکد و نیمه تعطیل بودند.
حقیقی همچنین به اشتغالزایی بالای بخش صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: هم اکنون حدود 70 هزار نفر در بخش تجارت، 30 هزار نفر در بخش صنعت و 2 هزار و 500 نفر در بخش معدن در استان کرمانشاه به صورت مستقیم و همچنین تعدادی زیادی به صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه همچنین از تعداد واحدهای صنعتی و اشتغال ایجاد شده توسط آن ها ابراز رضایت کرد و گفت: در بحث ظرفیت اشتغالزایی رتبه نخست در بین استان های غرب کشور و رتبه چهارم را از نظر تعداد در اختیار داریم.
وی، راه اندازی یکصد واحد تولیدی کوچک با چهار هزار نفر اشتغالزایی تا پایان سال را یکی از برنامه های مهم سازمان صنعت، معدن و تجارت استان عنوان و ابراز امیدواری کرد با کمک دولت و وزارتخانه محقق شود.
حقیقی همچنین از فعالیت 260 معدن دارای پروانه بهره برداری در استان خبر داد و گفت: تا پایان سال نیز 15 واحد معدنی دیگر نیز به بهره برداری می رسد تا مجموع واحدهای معدنی فعال در استان به 275 مورد برسد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه، میزان اشتغالزایی ایجاد شده واحدهای معدنی با بهره برداری از 15 معدن جدید را بیش از 300 فرصت شغلی عنوان کرد.

** صادرات بیش از یک میلیارد دلار کالا از کرمانشاه
مدیرکل گمرک استان کرمانشاه نیز از صادرات یک میلیارد و 140 میلیون دلاری کالا در هفت ماه سپری شده از سال جاری خبر داد و گفت: این میزان صادرات نشانگر توانایی استان در بخش واحدهای صنعتی و تولیدی است چرا که نیمی از آن ها متعلق به تولیدات خود استان بوده است.
خلیل حیدری با بیان اینکه هرقدر واحدهای تولیدی استان فعالتر باشند به طور قطع میزان صادرات نیز افزایش می یابد، گفت: اقدام اخیر دولت برای کمک به واحدهای راکد می تواند سهم استان از صادرات به کشورهای خارج را افزایش دهد.
وی ادامه داد: صادرات باعث معرفی واحدهای تولیدی استان شده و همین عامل نیز سبب افزایش تقاضا برای خرید از آن ها می شود که این چرخه در نهایت منجر به رونق واحد تولیدی و افزایش تولیدات آن خواهد شد.
استان کرمانشاه در بهار امسال با 2/19 درصد نرخ بیکاری در صدر استان های کشور قرار گرفت.
7458/8066خبرنگار:مسعود اسماعیلی ** انتشاردهنده:علی مولوی
کد N1539943

وبگردی