آفتاب

خراسان شمالی حلقه اتصال ایران و قزاقستان می شود

خراسان شمالی حلقه اتصال ایران و قزاقستان می شود

بجنورد - ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان شمالی با اشاره به فرصت های سرمایه گذاری و زمینه های برقراری ارتباطات بیشتر میان خراسان شمالی و قزاقستان، گفت که این استان حلقه اتصال ایران با قزاقستان می شود.

به گزارش ایرنا، محمود دلپسند روز چهارشنبه در نشست سفیر قزاقستان در ایران و استاندار خراسان شمالی اظهار کرد: در این استان محصولات پاک و سالمی (ارگانیک) همچون سیب، انگور و سایر محصولات تولید می شود که قابلیت صادرات را دارد.
وی همچنین با بیان اینکه این استان از نظر تولید گوشت قرمز نیز قطب کشور است گفت: از این نظر نیز محصولات قابل توجهی تولید می شود که قابل صادر هستند.
وی افزود: علاوه بر پتانسیل و ظرفیت کشاورزی و دامپروری در این استان در حوزه صنایع پتروشیمی محصولات متنوعی تولید می شود که جنبه صادرات دارد.
وی اظهار کرد: صنایع فولاد، آلومینیوم و محصولات در حوزه معادن، نیز وجود دارد که اگر کشور قزاقستان نیاز داشته باشد تبادل خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه در حوزه نفت و گاز در مانه و سملقان فرصت خوبی برای سرمایه گذاری وجود دارد گفت: در این حوزه نیازمند ارتباط تعاملی هستیم.
وی اشاره ای به کارخانه قند شیروان نیز کرد و افزود: این مجتمع تولیدی با ظرفیت پایین کار می کند اگر کشور قزاقستان چغندر قند تامین کند آمادگی پذیرش وجود دارد و می توانیم تولیدات کشور همسایه را تضمین کنیم.
دلپسند افزود: علاوه بر این ظرفیت ها خراسان شمالی به عنوان حلقه اتصال ایران در شمال شرق می تواند نیازهای کشور را تامین کند.
وی گفت: از نظر ریلی زیرساخت های مناسبی نداریم اما از نظر هوایی امکاناتی فراهم است.
رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی نیز در این دیدار گفت: این استان با بیش از 20 کشور دنیا ارتباط تجاری دارد.
محمد صمدی افزود: این استان آمادگی برای تبادل ارتباط تجاری با کشور قزاقستان را دارد چرا که ظرفیت ها و پتانسیل های متنوعی وجود دارد.
وی افزود: این استان آمادگی راه اندازی کنسولگری را نیز دارد و هم اکنون تفاهم نامه هایی در راستای توسعه بازرگانی با این کشور انجام شده است.
سفیر قزاقستان به همراه هیات پنج نفره از روز سه شنبه برای انجام سفری دو روزه وارد استان خراسان شمالی شده است.
6003/1744/ خبرنگار: ربابه صانعی ** انتشاردهنده: عباسعلی نقی یان
کد N1539555

وبگردی