آفتاب

زخم بی توجهی بر بستر رودخانه های لرستان/ برداشت بی رویه شن و ماسه و بحران زیست محیطی

زخم بی توجهی بر بستر رودخانه های لرستان/ برداشت بی رویه شن و ماسه و بحران زیست محیطی

خرم آباد - ایرنا - حدود دو هزار و 600 کیلومتر شبکه های رود خانه ای اصلی و فرعی به عنوان شریانهای حیاتی علاوه بر وظایف تامین آب کشاورزی ،شرب و صنعت، محیط زیست مناسبی را در استان ترسیم کرده که متاسفانه برداشت بی رویه شن و ماسه از بستر این رودخانه ها، تهدیدی جدی برای محیط زیست و طبیعت استان شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یکی از محورهای جلسه امروز چهارشنبه کمیته حمایت قضایی از سرمایه گذاری لرستان در خصوص وضعیت برداشت های غیر اصولی رودخانه ای بود که تصمیم گیری در این خصوص به انجام بررسی های بیشتر موکول شد.
در آماری غیر رسمی عنوان می شود سالیانه حدود دو میلیون متر مکعب مخلوط شن و ماسه رود خانه ای در لرستان برداشت می شود و این در حالیست که باید فرهنگ سازی لازم برای سوق دادن بهره برداران به سمت معادن کوهی صورت گیرد.
مصالح این معادن دارای کیفیتی به مراتب بهتر از مصالح شن و ماسه رودخانه ای است که برای تغییر این نگرش جهت حفاظت از رودخانه های استان که حیات مردم به آن بستگی دارد نیاز به حمایت همه جانبه دستگاههای اجرایی شامل سازمان صنایع و معادن ،محیط زیست و جهاد کشاورزی است.

**وضعیت اسفبار برخی رودخانه های لرستان به دلیل برداشت های بی رویه و غیرمجاز
دادستان عمومی و انقلاب خرم آباد در این جلسه گفت: در برخی مناطق استان وضعیت اسفباری به دلیل برداشت بی رویه شن و ماسه در رودخانه های استان ایجاد شده است.
سعید رازانی با تاکید بر جایگزین شدن برداشت شن و ماسه کوهی به جای برداشت رودخانه ای افزود: در سایت الشتر برداشت های رودخانه ای بدون مجوز انجام شده که حسب ماده 19 قانون معادن تخلف بوده و هم اکنون فعالیت آن متوقف شده است.
وی اظهار کرد: برداشت های غیرمجاز که دپو شده بود در اختیار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قرار گرفته است.
دادستان عمومی و انقلاب خرم آباد گفت: باید کارگاههای موجود در منطقه خرگوشناب الشتر و پل باباحسین خرم آباد با تاییدیه محیط زیست به مکان دیگری منتقل شود.
رازانی تاکید کرد: باید علاوه بر انتقال ماشین های این سایت ها به مکان جدید و سوق دادن آنها به سمت برداشت های کوهی، شن و ماسه دپو شده نیز تعیین تکلیف شود.

** شناسایی سه محدوده بحرانی و عدم نظارت دائم بر برداشت ها/ ضرورت جابجایی کارخانه های شن و ماسه
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز گفت: سه پهنه تیره رود دورود، بابا حسین خرم آباد و خرگوشناب الشتر به عنوان نقاط بحرانی شناسایی شده اند.
محمدرضا صفی خانی افزود: چندین کارخانه شن و ماسه در این مناطق قرار دارد که باید با همکاری دستگاههای مربوطه از جمله محیط زیست و منابع طبیعی جابجا شوند.
وی با بیان اینکه برخی از کارخانه های فعلی از بدو فعالیت مجوز نداشته اند گفت: استخراج و فروش آنها غیرقانونی و به اندازه ای بوده که بستر رودخانه نابود شده است.
این مسئول همچنین گفت که در حال حاضر اقدامات لازم برای جابجایی کارخانه های شن و ماسه، برداشت های کوهی و پرداخت حقوق دولتی معادن در دست انجام است.
صفی خانی تصریح کرد: امکان ادامه فعالیت هیچ واحد شن و ماسه ای هم از نظر زیست محیطی و هم از نظر منابع آبی در محدوده های شناسایی شده بحرانی وجود ندارد.
وی همچنین در خصوص برداشت های دپو شده نیز یادآورشد: مقدار قابل توجهی از این دپو ها بدون مجوز برداشت بوده که برای فروش آن مزایده برگزار می شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بیان کرد: امکان صدور مجوز برای برداشت های کوهی در حریم این رودخانه ها نیز وجود ندارد چراکه برخی افراد همچنان به فعالیت در کنار رودخانه اصرار و در بعضی موارد برداشت رودخانه ای دارند و متاسفانه به دلیل نبود نظارت های دائمی، نمی توان از برداشت های رودخانه های جلوگیری کرد.

**جابجایی کارگاههای شن و ماسه امکانپذیر نیست
رئیس سازمان نظام مهندسی لرستان نیز گفت: با توجه به هزینه های ده میلیاردری برای تامین زیرساخت هایی از جمله جاده و برق، جابجایی کارگاههای شن و ماسه به صرفه و امکانپذیر نیست.
امیرعلی امیری افزود: از 6 کارگاه فعال در منطقه خرگوشناب الشتر، تنها دو کارگاه مجوز برداشت کوهی دارند که باید برای حل مشکل منطقه، راهکار درستی دارائه شود چراکه جابجایی کارگاهها موجب متضررشدن این واحدها می شود
وی اظهار داشت: کارگاههای شن وماسه نباید جور ضعف نظارتی را بکشند بنابراین انتقال آنها با ماشین آلات تخصیص به فاصله 30 کیلومتری توجیه ندارد.
وی ادعای رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان مبنی بر اینکه کارگاههای این منطقه مجوز برداشت رودخانه ای ندارند گفت: سایتی که این سازمان برایانتقال کارگاهها در نظر گرفته اسناد ملی داشته وهمچنین معارض و مالکان عرفی دارد.
رئیس کل دادگستری لرستان نیز در نهایت اعلام کرد دادستان خرم آباد پس از بازدید میدانی از منطقه گزارش جامعی ارائه دهد تا در این خصوص تصمیمی گیری شود.
به هر حال گذشته از آلوده شدن رودخانه ها با زباله و پسماندها ی تجزیه ناپذیر، سرازیر شدن پسماندها و فاضلاب های خانگی، بیمارستانی و صنعتی و تجاوز به حریم رودخانه ها، امروز بلای بزرگتری رودخانه های لرستان را می بلعد.
این روزها برداشت بی رویه شن و ماسه از بستر رودخانه های لرستان به یک اپیدمی تبدیل شده و می توان گفت همانطور که این استان به کارگاه سازندگی بزرگتری تبدیل می شود، ترس رودخانه ای لرستان از زخم های عمیق، بیشتر می شود.
این روزها رودخانه ای لرستان درد می کشند و برداشت شن و ماسه از دامان آنها آنچنان تشدید شده که گویی رودهای خروشان سالهای نه چندان دور، امروز زخم بستر گرفته اند چراکه هر روز شاهد ضربه ماشین آلات به بستر و پیکره خود هستند.
خبرنگار: الهام بابایی** انتشار دهنده: علی شریفی
7269/6001 / 1200
کد N1539481

وبگردی