آفتاب

استفاده از روش های تدریس قدیمی، کارآیی ندارد

استفاده از روش های تدریس قدیمی، کارآیی ندارد

زنجان - ایرنا - قائم مقام معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور گفت: هم اکنون اساتید معارف اسلامی برای سخنرانی و تدریس از روش های قدیمی استفاده می کنند که این شیوه ها دیگر پاسخگو نیست و کارآیی لازم را ندارد.

به گزارش ایرنا، سید محمد علی پور موسوی روز چهارشنبه در همایش تخصصی گفتمان انقلاب اسلامی ویژه اساتید معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان افزود: تا پایان برنامه و در چشم انداز 1404 ایران به لحاظ علمی، باید مرجعیت منطقه را داشته باشد و امروز نظام اسلامی در بسیاری از حوزه های پزشکی جزء کشورهای مطرح منطقه به شمار می رود و این خط سیر حرکتی باید ادامه یابد.
وی اظهار کرد: در حوزه علوم انسانی به رغم توجه هایی که به آن شده است، به ویژه در معارف اسلامی و برای دستیابی به جایگاه واقعی باید با رفع چالش ها و موانع موجود چشم انداز بهتری ترسیم شود.
پور موسوی افزود: اگر در مقابل بسیاری از پرسش ها پاسخی نداشته و در برابر چالش ها نیز منفعل باشیم، نمی توان به تداوم مسیر پیش رو امیدوار بود.
وی با بیان چالش های گوناگون در حوزه معارف اسلامی، ادامه داد: تولید متن علمی و بهره برداری نکردن از امکانات موجود از جمله چالش های این حوزه به شمار می آید و این در حالی است که وزارت بهداشت به بحث های پزشکی و قرآنی علاقه مندی نشان می دهد و دیگر دانشگاه های کشور نیز به این موضوع توجه کرده اند.
قائم مقام معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور کتاب های درسی معارف اسلامی دانشگاه ها را از دیگر چالش های این حوزه برشمرد و گفت: برخی کتاب ها در سال های گذشته تالیف شده و دیگر پاسخگوی نیاز امروز نیست و مسیر کنونی برای تالیف کتاب از سوی اساتید فراهم شده است.
پور موسوی عمق دروس معارف، تغییر، نبود ارتباط و تعامل تنگاتنگ بین استاد و دانشجو را از دیگر چالش های این بخش ذکر کرد و افزود: فقدان تحلیل سیاسی و اجتماعی صحیح از سوی اساتید از جمله چالش های مهم این بخش است.
قام مقام معاونت آموزشی و پژوهشی نهاد نمانیدگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور ادامه داد: اساتید باید مجهز به دانش روز باشند و دانشجویان را با مسائل کنونی جامعه و منطقه آشنا کنند، در حالی که اساتید فقط به تدریس مطالب کتاب خود اکتفا می کنند.
وی یادآوری کرد: استفاده از سامانه های هوشمند مانند فضای مجازی از دیگر چالش های این حوزه است که چندان مورد توجه قرار نمی گیرد.
این مسئول خاطرنشان کرد: رفع این چالش ها با بهره گیری از امکانات کنونی و انجام کارهای پژوهشی امکان پذیر است و این معاونت آمادگی دارد از نظرهای اساتید معارف اسلامی در این زمینه استفاده کند.

** بسیاری از شبهات سیاسی و اجتماعی مبانی واقعی ندارد
قائم مقام معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها همچنین در حاشیه برگزاری همایش گفتمان انقلاب اسلامی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان در گفت و گو با خبرنگاران گفت: باید فکری برای رفع شبهات سیاسی و اجتماعی در کشور شود چراکه بسیاری از این شبهات مبانی واقعی ندارند.
به گزارش ایرنا، پور موسوی افزود: مجموعه ای در کشور برای پاسخگویی به شبهات وجود ندارد که از این طریق نسبت به افشای دروغ ها اقدام شود.
وی یادآوری کرد: نباید اجازه داد شبهات به یک موضوع اجتماعی گسترده تبدیل، سپس بحث و بررسی در خصوص آن انجام شود علاوه بر آن شبه افکنان نیز باید مجازات شوند.
پورموسوی بیان کرد: شبهات متعددی در بخش های گوناگون به ویژه در فضای دینی، علمی و آموزشی وجود دارد که با استفاده از امکانات باید به آنها پاسخگو داد.
پور موسوی افزود: هم اکنون سایت پرسش و پاسخ این معاونت به بیش از 25 هزار سوال به صورت مفصل نه کوتاه پاسخ داده و این سایت به صورت برخط آماده است سوالات جدید را دریافت و پاسخ را در همین سیستم برای مخاطبان ارسال کند.
وی بیان کرد: در حوزه دینی، علمی و آموزشی این معاونت کارهای خوبی انجام شده و سوالی وجود ندارد که پاسخ های آن از قبل داده نشده باشد.
این مسئول ادامه داد: اگر پاسخ و بحث های شاخه ای هم وجود داشته باشد، این آمادگی وجود دارد به وسیله یک گروه 60 نفره که در قم تمامی آنها اعضای هیات علمی هستند، نکات لازم پاسخ داده می شود.
پورموسوی افزود: همه اساتید معارف اسلامی این معاونت در مقاطع مختلف تحصیل کرده و مجرب بوده و اغلب آنها توانایی لازم را دارند که در حیطه کاری و دایره علمی خود به سوالات دانشجویان پاسخ دهند.
وی بیان کرد: مجموعه دروس ارائه شده این معاونت نیز در کتابی به نام' دانش خانواده' تالیف شده و تکیه اصلی آن بر سبک زندگی ایرانی اسلامی دلالت دارد و در بحث پژوهش هم سرمایه گذاری لازم انجام شده است.
این مسئول خاطرنشان کرد: هم اکنون 18 هزار استاد معارف اسلامی با این نهاد همکاری می کنند.
به گزارش ایرنا، همایش تخصصی گفتمان انقلاب اسلامی ویژه اساتید معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به مدت2روز در 12 و 13 آبان برگزار می شود.
6085/7320
خبرنگار: اعظم شامی***انتشار دهنده: رویا رفیعی
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار استان زنجان به کانال www.telegram.me/irnazanjaan بپیوندید
کد N1539261

وبگردی