آفتاب

نشست لندن درباره لیبی به نتیجه رسید

نشست لندن درباره لیبی به نتیجه رسید

ایسنا نوشت: مقامات غربی حاضر در نشست لندن برای تشکیل شورایی جهت رسیدگی به امور مالی دولت توافق ملی لیبی توافق کردند.

همزمان نیروهای "البنیان المرصوص" در جریان پیشروی‌هایشان در آخرین پایگاه داعش در سرت، کنترل برخی ساختمان‌ها را به دست گرفتند.

روزنامه المرصد چاپ لیبی به نقل از برخی منابع آگاه در این کشور نوشت، شرکت کنندگان در نشست لندن که روز دوشنبه با طرح وزرای خارجه آمریکا و انگلیس و حضور مقامات فرانسه، ایتالیا، امارات، عربستان و نمایندگانی از صندوق بین‌المللی پول برگزار شد، درمورد تشکیل هیاتی برای انتقال بودجه تحت عنوان "شورای عالی هزینه‌ها " به توافق رسیدند.

شرکت کنندگان در نشست لندن دلیل اتخاذ چنین تصمیمی را بحران اقتصادی در لیبی عنوان و اعلام کردند که این بحران به مرحله‌ای رسیده که نیازمند انجام اقدامات فوری برای حمایت مالی از دولت توافق ملی است.

شرکت کنندگان در این مذاکرات، تصمیم تشکیل شورای هزینه‌ها را آخرین تلاش برای نجات شورای ریاستی لیبی از خطر سقوط در پی فلج سیاسی، اجرایی و مالی لیبی دانستند که از مارس گذشته وجود داشته است.

از سوی دیگر، مرکز رسانه‌ای عملیات "البنیان المرصوص" وابسته به دولت وحدت ملی لیبی در صفحه رسمی خود اعلام کرد که نیروهای این عملیات ظهر روز دوشنبه کنترل ساختمان‌هایی در محله الجیزه در مرکز شهر سرت را به دست گرفتند.

طبق اعلام این مرکز، نیروهای البنیان المرصوص از سه محور وارد محله "الجیزه" شدند که داعشی‌ها مقاومت چندانی نکردند و آنها توانستند مقرهای این گروه تروریستی در محله الجیزه را به شدت هدف حملات توپخانه‌ای خود قرار دهند.

محمد الغصری، سخنگوی این عملیات نیز اخیراً اعلام کرد که عملیات سرت علیه داعش به پایانش نزدیک است.

نیروهای البنیان المرصوص از ماه مه گذشته عملیات پاکسازی شهر سرت از وجود داعشی‌ها را آغاز کردند، این نیروها از اول اوت گذشته حمایت هوایی جنگنده‌های آمریکایی را دریافت کردند.

همزمان مارتین کوبلر، فرستاده سازمان ملل به لیبی نیز طی بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی نسبت به درگیری‌های جاری در شهر الزاویه واقع در غرب لیبی توقف فوری درگیری‌ها و خشونت‌ها در این شهر و محاکمه عاملان جنایات در این شهر را خواستار شد.

فرستاده سازمان ملل به لیبی تاکید کرد: کشته و زخمی شدن غیرنظامیان در جریان حملات مستقیم و یا غیرمستقیم جنایتی شنیع است که عاملان آن باید به دست عدالت سپرده شوند.

از حدود چهار روز قبل درگیری‌ها میان گروه‌های شبه‌نظامی داخل شهر الزاویه آغاز شده و به شکل جنگی میان قبایل بزرگ این شهر در آمده است.

در این درگیری‌ها بیش از ۱۰ تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند و این در حالی است که ده‌ها خانواده در مناطق درگیری گیر افتاده‌اند.

52310

کد N1538160

وبگردی