آفتاب

زوم عکاسان خبرگزاری های جهانی روی گل زعفران تربت حیدریه

زوم عکاسان خبرگزاری های جهانی روی گل زعفران تربت حیدریه

تربت حیدریه- ایرنا- دبیر دومین جشنواره ملی عکس زعفران گفت: عکاسان خبرگزاری های آسوشیتدپرس آمریکا، فرانس پرس فرانسه و آناتولی ترکیه، برای عکاسی از مزارع زعفران همزمان با برگزاری این جشنواره وارد تربت حیدریه شدند.

سیدمحمد محمدی سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این عکاسان با سفر به جای جای شهرستان های زاوه و تربت حیدریه از مراحل چیدن گل زعفران در کشتزارها، فرآوری و بسته بندی آن، تصویربرداری می کنند.
وی اظهار کرد: جشنواره ملی عکس زعفران از یکشنبه هفته جاری با حضور 100عکاس از سراسر کشور آغاز شد و عکاسان تا نیمه امشب فرصت دارند آثار خود را برای داوری به دبیرخانه تحویل دهند.
وی با بیان اینکه آیین پایانی جشنواره فرداشب در زاوه برگزار می شود، گفت: در مرحله نخست 484 عکاس از استان های مختلف درخواست شرکت داده بودند، اما به دلیل محدودیت امکانات اسکان، تنها توانستیم 80 نفر از بهترین ها را که دارای سوابق شرکت در جشنواره های مختلف بودند، پذیرش کنیم و 20 عکاس نیز بومی منطقه تربت حیدریه هستند.
محمدی افزود: جشنواره با هدف معرفی محصول زعفران به عنوان محصول پایه این خطه که بزرگترین تولید کننده زعفران در ایران جهان است، برپا می شود.
وی با بیان اینکه موضوع جشنواره شامل کلیه مراحل برداشت، فرآوری و بسته بندی است، گفت: بخش اصلی جشنواره عکاسی با دوربین دیجیتال و بخش جنبی نیز عکاسی با گوشی تلفن همراه است.
نخستین جشنواره ملی عکس زعفران آبانماه پارسال با حضور عکاسانی از داخل و خارج کشور برگزار شده بود.
از مجموع 70 هزار هکتار کشتزار زعفران استان خراسان رضوی، 11 هزار هکتار مربوط به شهرستان زاوه و هشت هزار و 400 هکتار مربوط به شهرستان تربت حیدریه است که خود را به عنوان پایتخت زعفران ایران و جهان مطرح کرده اند.
در استان خراسان رضوی 117 هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان 14 تا 15 هزار خانوار در تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند.
هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، 220 نفر روز مشغول کار هستند که در کل 70 هزار نفر اشتغال مستقیم و 2 تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.
در حالی که میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هکتار است، این رقم در تربت حیدریه به 4.2 کیلوگرم می رسد.
مرکز شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
6121/5132
کد N1538064

وبگردی