آفتاب
رئیس مرکز آمار ایران:

خراسان جنوبی، لرستان، فارس، گلستان، ایلام و هرمزگان استان های نخست کشوردر طرح سرشماری

خراسان جنوبی، لرستان، فارس، گلستان، ایلام و هرمزگان استان های نخست کشوردر طرح سرشماری

خرم آباد - ایرنا - رئیس مرکز آمار ایران روند اجرای مرحله دوم سرشماری نفوس و مسکن را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: خراسان جنوبی، لرستان، فارس، گلستان، ایلام و هرمزگان 6 استان نخست کشور در طرح سرشماری نفوس و مسکن می باشند.

به گزارش ایرنا، امید علی سیفی روز دوشنبه در جلسه شورای اداری لرستان افزود: در حال حاظر استان های هستند.
وی با بیان اینکه سهم ثبت نام اینترنتی طرح 46.4 درصد بوده، اظهار کرد: این مهم در دنیا بی سابقه بوده چراکه کشورهایی از جمله ژاپن، کانادا و استرالیا که سرآمد اجرای این طرح هستند، بار نخست اجرای طرح و در مرحله اینترنتی مشارکت کمتر از 20 درصد داشته اند.
رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه هدفگذاری ثبت نام اینترنتی 35 درصد بوده ادامه داد: عملکرد استان های طی این مرحله در چهار طبقه برتر، عالی، خیلی خوب و خوب ارزیابی و لرستان موفق به کسب رتبه عالی شد.
پارسا اجرای موفق سرشماری اینترنتی را بسته به ضریب نفوذ اینترنت دانست و گفت: این شاخص در کشور 45 درصد اما در برخی استان ها کمتر یا بیشتر بوده و هدفگذاری ها نیز بر اساس ضریب نفوذ استانی انجام شد.
وی لرستان را از جمله استان های با سرشماری کمی و کیفی خوب برشمرد و اظهار کرد: هنر سرشماری به معنای دادن اطلاعات و امار صحیح به برنامه ریزان است.
پارساد تاکید کرد: چنانچه با ماموران سرشماری همکاری نشود و اطلاعات غلط ارائه شود بدون شک ببرنامه ریزی دچار مشکل خواهد شد.
رئیس مرکز آمار ایران گفت: نظام آماری کشور از نظام آماری سنتی در حال تغییر به ثبتی مبنا و مبتنی بر آمار متقن است.

***کاهش تورم به معنای ارزان شدن قیمت ها نیست
پارسا همچنین گفت: کاهش تورم به معنای ارزان شدن قیمت ها نبوده، بلکه منظور از کاهش تورم یعنی سرعت افزایش قیمت ها کاسته شده است.
وی تصریح کرد: کاهش تورم به نرخ 7.9 درصد بدین معناست که قیمت ها با رشد هفت تا هشت درصدی افزایش می یابد.
رئیس مرکز آمار ایران همچنین با اشاره به محاسبات مختلف در خصوص نرخ بیکاری و اشتغال ادامه داد: بر اساس آخرین آمار این مرکز از بهار سال گذشته تا بهار امسال یک میلیون و 240 هزار نفر جویای کار بوده اند که از این تعداد 740 هزار نفر موفق شده اند.
پارسا گفت: در این مدت نرخ بیکاری کشور 1.4 درصد افزایش یافت اما نرخ اشتغالزایی نیز 2.3 درصد افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه مجموعه عملکرد دولت و نظام مثبت و روبه جلو است، افزود: مرکز آمار ایران به عنوان دیده بان نظام بی طرفانه و متخصصانه فعالیت می کند.
7269/3022
خبرنگار: الهام بابایی** انتشاردهنده: احسان کردی
کد N1537126

وبگردی