آفتاب

عملیات سرنوشت ساز موصل به روز پانزدهم رسید/اولین یگان ارتش وارد شهر موصل شد/العبادی به نینوا رفت

عملیات سرنوشت ساز موصل به روز پانزدهم رسید/اولین یگان ارتش وارد شهر موصل شد/العبادی به نینوا رفت

منابع عراقی از ورود نیروهای ارتش به شهر موصل خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین، عملیات بزرگ و سرنوشت ساز آزادی موصل به روز پانزدهم رسیده است. خبرگزاری ها از مقاومت ارتش عراق خبر داده اند و مهمتر اینکه اولین یگان ارتش عراق وارد شهر موصل شده است؛ به این ترتیب حیدرالعبادی نخست وزیر عراق ساعاتی پیش وارد نینوا شد.

سرخط اخبار موصل را از نظر می گذرانید:

- نیروهای ارتش عراق بامداد امروز وارد اولین محلات حومه شهر موصل شدند. نیروهای ارتش عراق وارد دو منطقه شهرک 'حی الصدام' و 'محله کوکز' در شهر موصل شدند.

- سومریه نیوز، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در سفر به استان نینوا از یگان‌های نظامی در مناطق جنگی بازدید کرد.

- نیروهای عراقی امروز مرحله دوم از عملیات در محور شمالی شهر موصل، مرکز استان نینوا را از چند محور آغاز کردند.


- شبکه تلویزیونی العالم لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد ، حیدر العبادی نخست وزیر عراق از نیروهای مشترک در  عملیات آزادسازی موصل دیدن کرد.


- شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد، نیروهای بسیج مردمی عراق روستای خربه الطیر را در جنوب غرب موصل آزاد کردند.

- شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد، نیروهای بسیج مردمی عراق روستاهای حویط و ام سیجان را در جنوب غرب موصل آزاد کردند.

- نیروهای مشترک عراقی روستاهای صنیدیج و شهید صبحی در شمال الزاب در محور جنوب شرقی موصل را آزاد کردند.

- شبکه تلویزیونی العراقیه اعلام کرد: نیروهای لشکر نهم زرهی روستاهای صندیج و الشهید صبحی را در شمال منطقه الزاب در محور جنوب شرقی موصل آزاد کردند. همچنین فرمانده عملیات موسوم به «نینوا ما می آییم» اظهار داشت: نیروهای دستگاه مبارزه با تروریسم وابسته به ارتش عراق روستای بزوایا را آزاد کردند و پیشرویهای خود را به سمت ساحل چپ شهر موصل ادامه می دهند. همچنین نیروهای پلیس مرکزی در فاصله شانزده کیلومتری جنوب شهر موصل مستقر شدند.

 

- شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد، نیروهای مبارزه با تروریسم عراق روستای بزوایا را آزاد کردند و پرچم عراق را بر فراز ساختمانهای آن به اهتزاز درآوردند و به پیشروی خود به طرف ساحل غربی ادامه می دهند.

- شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد ، نیروهای بسیج مردمی روستای جوادی در جنوب غرب موصل را آزاد کردند.

- نیروهای بسیج مردمی عراق روستای زعیزیعه را در جنوب غرب موصل آزاد کردند.

- نیروهای عراقی به کارخانجات الحلانی در شرق موصل حمله کردند.

- شبکه تلویزیونی العراقیه اعلام کرد: نیروهای امنیتی و ارتش عراق روستاهای راحات الاغاوات و عباس حسین در محور شمالی موصل را آزاد کردند. همچنین نیروهای لشکر 16 ارتش عراق  پس از آزادسازی روستاهای نجموم و تل یابس به سمت منطقه الشلالات در محور شمالی در حال پیشروی هستند. ستاد تلیغات جنگ ارتش عراق هم اعلام کرد: نیروهای پلیس مرکزی عراق روستای راهبردی السروج در شمال ناحیه الشوره را آزاد کردند.

-  ارتش سوریه بر «تل الکردی» و مزارع مشرف بر روستای الریحان در غوطه شرقی دمشق مسلط شدند.

- شبکه تلویزیونی العالم  از حمله نیروهای مشترک عراقی به روستای بزوایا در شرق موصل خبر داد. این روستا فقط دو کیلومتر با موصل فاصله دارد.

- نیروهای بسیج مردمی از آزادسازی روستای الامام الحمزه در غرب موصل خبر دادند. فرمانده نیروهای ویژه عراق گفت نیروهای عراقی تنها دو کیلومتر با ورودی شهر موصل فاصله دارند. منابعی در عراق خبر دادند نیروهای مشترک عراقی پیشروی به طرف شهر حمام العلیل در جنوب شهر موصل را آغاز کردند.

- نیروهای مشترک عراقی روستاهای نجموم و تل الیابس را در محور شمالی عملیات موصل آزاد کردند و به پیشروی خود ادامه دادند.

- منابعی در عراق از انفجاری مهیب در نشست سرکردگان گروه تکفیری صهیونیستی داعش در منطقه السرجخانه در مرکز شهر موصل خبر دادند. نیروهای بسیج مردمی روستای تل سیخان در محور غربی موصل را آزاد کردند.

- منابعی در عراق خبر دادند نیروهای بسیج مردمی روستای دلاویه شرقی در محور غرب موصل را آزاد کردند. نیروهای مشترک عراقی روستای السروج در شمال منطقه الشوره در فاصله چهار کیلومتری حمام العلیل را آزاد کردند.

- نیروهای مشترک عراقی عملیات آزادسازی روستاهای شمال منطقه الشوره به طرف حمام العلیل را آغاز کردند.


-، منابعی در عراق از تیراندازیهای بی هدف و هرج و مرج در محور غرب موصل با آغاز عملیات و حمله نیروهای مشترک عراقی به این منطقه خبر دادند.

- شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد ، نیروهای مشترک عراقی عملیات آزادسازی روستاهای شمال منطقه الشوره به طرف حمام العلیل را آغاز کردند. نیروهای مشترک عراقی عملیات آزادسازی روستاهای الک ، جلیوخان و طبرق الزیاره را در محور شرقی موصل آغاز کردند.

- سخنگوی نیروهای پیشمرگ در منطقه کردستان عراق، تاکید کرد دولت این منطقه نمی تواند در مسئله نقش ترکیه در عملیات آزادسازی شهر موصل از دست گروه تکفیری صهیونیستی داعش دخالت کند.

- شبکه تلویزیونی العراقیه لحظاتی پیش در خبری فوری اعلام کرد: ستاد تبلیغات ارتش عراق تاکید کرد: نیروهای مبارزه با تروریسم وابسته به ارتش عراق به سمت ساحل سمت چپ شهر موصل و از سه محور در حال پیشروی هستند.

-  نیروهای ارتش عراق روستای علی رَش را در جنوب شرق موصل آزاد و تروریست های گروه تکفیری - صهیونیستی داعش را مجبور به عقب نشینی کردند.

 

- نیروهای پیشمرگه در عراق اعلام کردند این نیروها از آغاز عملیات بازپس گیری شهر موصل که از دو هفته پیش آغاز شد، 26 روستا را از اشغال  تروریست های داعش آزاد کرده اند.
ستاد فرماندهی نیروهای پیشمرگه در بیانیه ای اعلام کرد این نیروها روز یکشنبه شش روستای کیفروک ، خراب بیت ، کانی شیت ، غادیر، فاضلیه و قبر اسحاق را در مناطق شمال و شرق موصل از  وجود عناصر داعش پاکسازی کردند.

- پیشروی نیروهای بسیج مردمی عراق از محور جنوب غربی موصل به سمت تلعفر همچنان ادامه دارد.نیروهای عراق موفق شدند بیش از 22 روستا را در این محور آزاد کنند.

 

به گزارش خبرآنلاین، ارتش عراق صبح امروز دوشنبه، در 31 اکتبر در بیانیه ای اعلام کرد:  مرحله نهایی عملیات موصل را با حمله به این شهر آغاز کرده است.
اداره تبلیغات جنگ ارتش عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای دولتی این کشور در مرحله پایانی آزادسازی شهر یک‌ونیم میلیون نفری موصل از سه محور به این شهر حمله کرده‌اند.

در این بیانیه کوتاه آمده است: از ساعت شش و 30 دقیقه صبح امروز نیروهای مبارزه با تروریسم و سه لشکر پیاده، زرهی و مکانیزه ارتش عراق از سه محور به سمت ساحل چپ شهر موصل حرکت کرده‌اند.

شهر موصل، که دومین شهر بزرگ عراق محسوب می‌شود توسط رودخانه فرات به دو بخش راست و چپ تقسیم شده است که این دو بخش با سه پل اصلی به هم وصل می‌شوند. ساحل سمت راست شهر موصل به دلیل تازه ساخت بودن، مناطقی با خیابان‌های بازتر دارد که کار پیشروی را برای نیروهای عراقی به ویژه ادوات زرهی ارتش میسر می‌کند و به اعتقاد کارشناسان پیشروی در آن آسان‌تر خواهد بود.

اما بنا بر برآوردهای نظامی، محله‌های سمت چپ شهر موصل که در واقع قسمت تاریخی و قدیم این شهر چند هزار ساله است، محل اصلی رویارویی داعش با نیروهای ارتش عراق است. محله‌های تودرتو و پرجمعیت، خیابان‌های تنگ و بافت قدیمی ساحل چپ شهر موصل عاملی موثر در کند کردن روند پیشروی ارتش عراق خواهد بود و داعش نیز با علم به این موضوع بیشترین تله‌های انفجاری، تونل‌ها و مراکز فرماندهی خود را در این بخش ایجاد کرده تا هم از وضعیت بافت شهری بهره ببرد و هم از ساکنان پر تعداد این مناطق به عنوان سپر انسانی استفاده کند.

ارتش عراق بیش از دو هفته است که عملیات آزادسازی موصل و اطراف آن را آغاز کرده‌اند و در همین راستا دو مرحله ابتدایی این عملیات یعنی پاکسازی روستاها و مناطق حومه‌ای در مرحله اول عملیات و تصرف شهرهای اطراف موصل و یا محاصره آنها برای مرحله دوم را محقق کردند.

بنابر اعلام ارتش عراق تنها نیروهای رسمی دولت عراق متشکل از ارتش، پلیس فدرال و نیروهای مبارزه با تروریسم این کشور در عملیات ورود به شهر موصل حضور دارند و عملیات از پشتیبانی هوایی جنگنده‌های ائتلاف تحت امر آمریکا و بالگردهای ارتش عراق نیز بهره‌مند است.
عملیات آزادسازی موصل دوشنبه 26 مهرماه با دستور 'حیدر العبادی'، توسط نیروهای عراقی آغاز شده است.
حرکت رو به جلوی نیروهای عراقی در محورهای مختلف اطراف موصل همزمان با ورود تشکیلات بسیج مردمی الحشد الشعبی در بامداد یکشنبه، سرعت و شتاب بیشتری گرفته است.
ده ها هزار نیروی امنیتی در بزرگترین عملیات نظامی این کشور نبرد آزادسازی موصل را از سه جبهه شمالی، شرقی و جنوبی از 26 مهرماه آغاز کرده اند.

52310

کد N1536994

وبگردی