آفتاب

شیوع آنفلوانزا در مناطق سردسیر- تاکید بر رعایت بهداشت فردی

شیوع آنفلوانزا در مناطق سردسیر- تاکید بر رعایت بهداشت فردی

کرمان - ایرنا - کارشناس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به شیوع آنفلوانزا در مناطق سردسیر، گفت: در مورد آنفلوانزا و بیماریهای واگیردار تنفسی اصل بر رعایت بهداشت فردی است اما در مباحث پیشگیری یکی از روش ها، واکسیناسیون است.

به گزارش ایرنا، محمدنصر دادرس روز یکشنبه در کارگاه منطقه ای بیماریهای حاد تنفسی دانشگاههای علوم پزشکی استان کرمان در سالن شهید ذکریای رفسنجان افزود: بیماری آنفلوانزای انسانی در مناطق شمالی و غربی کشور در زمان حاضر با توجه به سرما شایع و خود را نشان می دهد که لازم است مردم با رعایت بهداشت فردی و اجتماعی از گسترش انتقال آن جلوگیری کنند.
وی خاطرنشان کرد: ما توصیه می کنیم گروه های در اولویت و در معرض خطر مانند زنان باردار، سالمندان و افراد دارای نقص ایمنی برای اینکه دچار عوارض بیماری آنفلوآنزا نشوند واکسن را دریافت کنند.
وی گفت: باید مواظب باشیم جمعیت انسانی در معرض خطر قرار نگیرد و از این دیدگاه است که در حال رصد آنفلوانزای پرندگان در کشور هستیم.
کارشناس وزارت بهداشت افزود: اگر گوشت سفید که برای همه افراد به ویژه بیماران قلبی و پر فشاری خون مفید است از سبد غذایی انسان ها حذف شود ممکن است در سلامتی جامعه اختلال به وجود آید.
وی بیان کرد: ما در فصل مهاجرت پرندگان هستیم که از اواخر شهریور آغاز شده و مسیر آنها تالاب‌ ها و دریاچه‌ ها و جاهای آبگیر است که مستقر می‌شوند، لذا نمی‌ توان گفت هیچ‌ جای ایران در معرض خطر نیست پس ممکن است این پرندگان دچار بیماری باشند که در کنار دیگر پرندگان قرار گیرند و بیماری خود را منتقل کنند.
دادرس گفت: اردک ‌سالان، مرغابی‌ سالان و برخی پرندگانی که بیمار می‌شوند اما بیماری خود را نشان نمی‌دهند و گروه‌ های حساس پرندگان از جمله گنجشک، پرستو، بوقلمون و ... که بلافاصله مرگ و میر در آنها ایجاد می ‌شود در معرض خطر هستند.
وی اظهار کرد: اگر آنفلوانزای پرندگان به ایران سرایت کند ممکن است طیوری که در مرغداری های صنعتی و سنتی هستند گرفتار این بیماری شوند لذا علم خودتان را به‌ روز و هر روز دنیا را رصد کنید و تجهیزات خود را برای هر نوع بیماری هدایت کنید، سرمایه‌گذاری روی بیماری‌ هایی انجام شود که در این منطقه شایع است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنحان هم گفت: سال گذشته از 10 مورد مرگ که در حوزه آنفلوانزا در رفسنجان رخ داد 8 مورد تست آنها مثبت بود و 2 نفر دیگر که فوت شدند، تست آنها در مورد آنفلوانزا منفی بود.
علی اسماعیلی ادامه داد: اولین فوتی که بر اثر آنفلوانزا در سال گذشته اتفاق افتاد خانم 38 ساله ای بود که حساس شدیم و مشخص شد با یک اپیدمی مواجه هستیم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نیز گفت: همه افراد در معرض آنفلوانزا هستند و لازم است بهداشت فردی و اجتماعی رعایت شود.
احمد جمالی زاده افزود: مراقبت برای برخی گروه ها مانند کودکان زیر پنج سال، افراد بالای 60 سال و خانم های باردار، کسانی که مشکلات ریوی از جمله آسم و برونشیت دارند، بیماران کلیوی و کسانی که بیماری کبدی دارند و نیز دیابتی ها باید بیشتر از سایر افراد باشد.
خبرنگار: مریم رضایی ** انتشار دهنده: عباسعلی نقی یان
7433/3028 /1596
کد N1536115

وبگردی