آفتاب

اسپانیا بیابان می‌شود

اسپانیا بیابان می‌شود

همشهری آنلاین: معاهده پاریس که در دسامبر ۲۰۱۵ میان ۱۹۵ کشور مختلف جهان شکل گرفت، دستوالعمل‌ها و اهدافی را برای مقابله با گرمایش جهانی تعیین کرده‌است تا مانع از آن شود که دمای جهان بیش از دو درجه سانتیگراد افزایش پیدا کند.

براساس گزارش ساينس، گروهي از دانشمندان فرانسوي با استفاده از مدل‌هاي آب و هوايي و داده‌هاي تاريخي تلاش كردند بدترين وضعيت ممكن درصورتي كه دماي زمين از مرز دو درجه عبور كند را متصور شوند.

نتيجه اين شبيه‌سازي نشان داد درصورتي كه دما بيش از دو درجه افزايش پيدا كند، جنوب اسپانيا از يك جنگل سرسبز به بياباني بزرگ تبديل خواهد‌شد و در نتيجه آن تنوع گونه‌هاي زيستي مختل شده و سيلي از حيوانات مهاجر در جستجوي يافتن سرپناه جا‌به‌جا خواهند شد.

براساس معاهده پاريس كشورها بايد متعهد شوند كه گرمايش جهاني را به دو درجه افزايش و درصورت امكان به 1.5 درجه افزايش محدود كنند. به گفته محققان بيشتر مردم اين مقدار افزايش دما را چندان مهم نمي‌دانند، اما اين شبيه‌سازي مي‌تواند واقعيت اين چند درجه افزايش دما را در برابر ديدگان آنها قرار دهد.

محققان اين شبيه‌سازي را روي منطقه مديترانه انجام دادند زيرا اين منطقه از گذشته‌هاي دور تا به امروز منطقه‌اي حاصلخيز به شمار رفته‌است. بسياري از تمدن‌ها اين منطقه را خانه خود مي‌دانستند، يوناني‌ها، مصري‌ها و رومي‌ها از اين رو دانستن اينكه تغييرات اقليمي چگونه مي‌تواند بر آينده اين منطقه اثر بگذارد مي‌تواند اثر بيشتري بر مردم داشته‌باشد.

براي انجام اين تحقيق، محققان از داده‌هاي مربوط به گرده گياهان براي بررسي تغييراتي كه طي 10 هزار سال گذشته در اين منطقه رخ داده استفاده كردند و براساس آن مدلي آب و هوايي طراحي كردند. بر اساس اين مدل مدل‌هاي رايانه‌اي پيچيده‌اي ايجاد شدند كه ميزان مختلفي از گازهاي گلخانه‌اي موجود در اتمسفر زمين را محاسبه مي‌كردند و به اين شكل محققان مي‌توانستند تغييرات ايجاد شده در منطقه را متناسب با ميزان افزايش اين گازها بررسي كنند.

پس از بررسي تمامي اعداد و ارقام به دست آمده، محققان دريافتند درصورتي كه دماي جهاني در حد امروز باقي بماند، يعني يك درجه سانتيگراد بالاتر از ميانگين دماي پيش صنعتي، منطقه مديترانه دچار تغيير چنداني نخواهد شد. اما اگر دما تا دو درجه دچار افزايش شود، خشكسالي منطقه را فرا خواهد گرفت و به تدريج اين منطقه مملو از درخت به بياباني بي آب و علف تبديل خواهد شد.

در نتيجه اين تغيير اكوسيستمي در اين منطقه ايجاد خواهد شد كه هيچ سابقه تاريخي نخواهد داشت، و اثري از اكوسيستم قبلي نيز باقي نخواهد ماند. تمامي اين يافته‌ها در شرايطي به دست آمده‌اند كه عواقب فعاليت‌هاي انساني از قبيل جنگل زدايي و تخريب زمين به واسطه كشاورزي در از بين بردن بافت گياهي اين منطقه در اين مطالعه به حساب نيامده‌است.

کد N1535975

وبگردی