آفتاب

تغییرات اقلیمی، دریاها و اقیانوس ها

تغییرات اقلیمی، دریاها و اقیانوس ها

تهران - ایرنا - دریاها و اقیانوس ها شاید یکی از محیط هایی باشند که بیشترین صدمه را از تغییرات آب و هوایی می بینند و بر اثر آن حیات میلیون ها آبزی تحت تاثیر قرار می گیرد.

اقیانوس ها و دریاها جایگاه ویژه ای در زندگی بشر دارند، از حدود 510 میلیون کیلومتر مربع مساحت کره زمین، 361 میلیون کیلومترمربع یعنی 71 درصد کره زمین را اقیانوس‌ها تشکیل می دهند که این حجم بزرگ تاثیر زیادی در روند طبیعی زندگی بشر دارند.
دریاها و اقیانوس ها منبع غنی بخار آب و تبدیل شدن آن به باران هستند و هزاران نوع آبزی را در خود را جای داده اند که منبع غذای درصد زیادی از جمعیت انسانی است.
کوه های یخی عظیم الجثه منبع بزرگ و انکار ناپذیری برای حفظ حیات در قطب شمال و جنوب است و ادامه زندگی اهالی قطب به صورت مستقیم و سایر نقاط جهان به طور غیر مستقیم را فراهم می کند.
اما چند سالی است که زنگ خطر آب شدن این کوه های یخی و تحت تاثیر قرار گرفتن زندگی زیستمدان آن به صدا در آمده است که علت آن چیزی نیست جز زیاده خواهی انسان که موجب افزایش انتشار گازهای گلخانه ای بیش از ظرفیت محیط زیست شد که گرمایش زمین را به همراه داشت و اکنون باید تاوان آنرا پس دهد.
تحقیقات نشان داده است اگر آب اقیانوس یک درجه افزایش یابد 80 سانتیمتر تراز آب بالا‌ می ‌آید و این پدیده ای است که به صورت جسته و گریخته در نقاط مختلف دنیا حتی ایران هم مشاهده می شود و البته یکی از نگرانی های کشورهایی است که به صورت جزیره هستند.
همچنین از آنجا که سامانه های جوی در اقیانوسها شکل می گیرد بنابراین گرمایش زمین تاثیر بسزایی بر وضعیت آب و هوایی زمین خواهد داشت و ممکن است تعادل این چرخه به هم بخورد به گونه ای در برخی مناطق شاهد ترسالی و برخی مناطق شاهد خشکسالی باشیم.
این تغییر اقلیم بر میزان آلودگی دریاها و بروز پدیده هایی مانند شکوفایی جلبکی نیز تاثیر گذار است که مرگ و میر آبزیان زیادی را به همراه خواهد داشت.
ضیاءالدین الماسی مدیرکل دفتر بررسی آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: محیط های آبی مانند دریاها و اقیانوس ها بیشترین تاثیر را از تغییرات آب و هوایی می گیرند، این عامل موجب تغییرات در شوری، تغییر جریانات دریایی و تغییر در حد تحمل زیستمدان دریایی می شود.
وی افزود: تغییرات آب و هوایی موجب بروز آلودگی و گسترش آنها در دریاها می شود به این معنا که برخی از عناصر بر اثر تغییر آب و هوا آزاد می شوند و تاثیرات خاص خود را بر روی محیط آبی و آبزیان می گذارند.
الماسی اظهار کرد: به عنوان مثال پدیده فیلینگ به طور طبیعی در آب دریاها رخ می دهد که ممکن است با بروز تغییرات آب و هوایی رفتار آن تغییر کند و منجر به مرگ و میر گسترده آبزیان شود و یا پدیده شکوفایی جلبکی رخ دهد.
وی درباره پدیده فیلینگ توضیح داد: به لحاظ علمی زمانی که جریانات آب سرد به سمت سطح آب می آیند می توانند مواد مغذی را با خود بالا بیاورند و در سطح آب پخش کنند که بر اثر تغییر آب و هوا این رویه ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد.
الماسی افزود: به عنوان مثال اگر عنصر آهن به صورت گسترده ای در پهنه آبی پخش شود خود عامل افزایش رشد جلبک ها و بروز پدیده جلبکی می شود که بروز آن پیامدهای خاص خودش را دارد، اگر سمی باشد یک تاثیر بر روی آبزیان دارد و اگر هم سمی نباشد موجب نرسیدن نور و اکسیژن به عمق آب می شود که در نهایت مرگ آبزیان را به همراه دارد.
مدیر کل دفتر آلودگی دریا سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: همچنین این جلبک هایی که سطح آب را گرفته اند به مرور می پوسند که بوی بدی به همراه دارند.
وی اظهار کرد:تغییرات آب و هوایی بر روی تراز آب دریاها هم تاثیر می گذارد زیرا گرم شدن زمین موجب آب شدن کوه های یخ می شود که این بالا آمدن تراز آب دریاها و اقیانوس ها را به همراه دارد که به موجب آن پیشروی آب رخ می دهد و خط ساحلی تغییر می کند.
الماسی تاکید کرد: تمام این عوامل بر روی اقتصاد، معیشت، کاربری اراضی، فعالیت شیلاتی، تنوع زیستی و بروز انواع آلودگی ها در حوزه دریایی تاثیر گذار خواهد بود.
علمی 9014**1440
خبرنگار: کیمیا عبدالله پور**انتشاردهنده: معصومه گلشن
کد N1535768

وبگردی