آفتاب

ظرفیتهای اشتغالزایی صنعت پوشاک و چشم انداز توسعه بخش پوشاک

ظرفیتهای اشتغالزایی صنعت پوشاک و چشم انداز توسعه بخش پوشاک

ایلنا: وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی اعلام کرد: اشتغال برای دولت مساله مهمی است و با توجه به تحولات جمعیتی ،جریان جدید و ورود به بازار کار،تمرکزبرمواردی که می تواند اشتغال زیادی به وجود آورد حائز اهمیت است .

به گزارش ایلنا، علی ربیعی در دومین نشست تخصصی توسعه صنعت پوشاک واتصال به زنجیره ارزش جهانی  که با حضور علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ، مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیرصنعت ، معدن و تجارت ورئیس سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر بازرگانی ،منصوری معاون کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون،کارورفاه اجتماعی ، محسن سازگارنژاد معاون وزیرکارورئیس سازمان اموزش فنی و حرفه ای ،کلانتری معاون وزیر در امور تعاون و صاحبان و نمایندگان صنایع پوشاک کشور و انجمن‌های تخصصی پوشاک  در محل مجموعه ورزشی فرهنگی تلاش برگزارشد گفت : معتقدیم درصنعت پوشاک و در یک فرایند زمانی می توان اشتغالزایی خوبی در ایبخش  ایجاد کرد . این درحالی است که  کشوربنگلادش در بخش پوشاک خود 20میلیون شغل و ترکیه حدود 2 میلیون نفر شاغل در بخش پوشاک دارد. ما هم در یک چشم انداز قابل قبول  می توانیم به اشتغالزایی خوبی در این بخش دست پیدا کنیم  و بابرنامه ریزی می توانیم دراین مسیرگام برداریم .

وزیرتعاون،کارورفاه اجتماعی ادامه داد : برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی وارتقای توان ملی خود ودیده شدن نمادها و نشان های  ملی کشورمان در سپهرعمومی شناسایی مرحله به مرحله بخش های مختلفی که  دارای ظرفیت ایجاد اشتغال هستند را آغاز کرده ایم .

 ربیعی گفت :  خوشبختانه مطالعات  اولیه حدود سه سال با رفت و آمد کارشناسان  بین المللی به ایران منجر به شناسایی ومطالعه تجارب کشورهایی شبیه به خودمان شد.

وی اضافه کرد : درتحلیل کارشناسان بین المللی و داخلی به این نتیجه رسیدیم که در زمینه های پوشاک و کفش (ابتدا پوشاک و سپس کفش) می توان درکوتاه مدت به نتایج مطلوب ایجاد اشتغال دست پیداکرد .

وزیرتعاون،کارورفاه اجتماعی بیان کرد : تمرکزبرصنایع پوشاک و کفش همزمان دارای اثردوگانه ای براقتصاد مقاومتی و اشتغال هستند و می توان در زمانی کوتاه به پاسخ های مناسب دست پیدا کرد .گفتنی است این ها مواردی هستند که درحضور رئیس جمهورو درنشست اقتصاد مقاومتی نیز طرح وبررسی شدند .

ربیعی به موفقیت های کسب شده در حوزه فن آوری ارتباطات و اطلاعات (آی سی تی )و زنبورعسل اشاره و این گونه موارد را ایجاد اشتغال خاص عنوان کرد .

  وزیرتعاون،کارورفاه اجتماعی تاکید کرد : برای حل موانع چند کارباید هم زمان باهم دنبال شود که ما هماهنگی های درون دولتی خود را مداوم دنبال می کنیم . مسائل شما نیز شنیده وپیگیری وتسهیل می شود . تولید کنندگان پوشاک خواستار افزایش سهم بازار خود هستند که این امر طبیعی است اما درکلان  باید این نوع درخواست ها درقالب اتحادیه ها ، کانون ها وتشکل ها رخ دهد. ما نیزدرعرصه عمل دربرخی از موارد با تقسیم کاربه هم افزایی (سینرژی) روابط افقی صنعت پوشاک  کمک می کنیم تا در کنار یکدیگر قرارگیرند .

ربیعی در بخشی دیگر از سخنان خود درجمع نمایندگان صنایع پوشاک و مقامات حاضر در جلسه تصریح کرد : برخی از  مطالعات ما نشان داد  مساله نام و نشان و برند واقعیتی است که نمی توانیم آن را انکار کنیم .برند سازی نیز کاردشواری است البته ما برندهای خوب و خوش نامی داریم اما گرفتن سهم در بازارجهانی ، افزایش سهم ایران در بازار منطقه هدف ماست ، ما کمک کنیم تا شما در بازار منطقه حضور پیدا کنید وتا جایی که ممکن است دراین زمینه ها تلاش و کارجمعی انجام می دهیم تا به نتایج مطلوب  برسیم .

وی نسبت به تداوم همکاری ها با بخش های مختلف صنعتی اظهار امیدواری کرد وگفت : حتی می توان با اندیشیدن تدبیرهای درست در سال 95 نیز شاهد آثار اولیه ای در گسترش بخش صنعت پوشاک کشور، مصرف ملی و داخلی وکسب سهمی از برندهای جهانی  باشیم .

گفتنی است در این نشست نمایندگان صنایع تولید پوشاک کشور مسایل و مشکلات  خود را با وزیرتعاون،کارورفاه اجتماعی درمیان گذاشتند . یکی از حاضران بردرنظرگرفتن سهم اشتغال درصنعت پوشاک با حفظ نساجی ومتکی بر صادرات اشاره کرد . علاوه بر این موضوع گمرک و تسهیل امور گمرکی و قوانین حمایت از صادارت نیزازسوی نمایندگان طرح شد .  تسهیل قوانین کسب و کار نیز از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مطرح شد  که وزیرتعاون،کارورفاه اجتماعی دراین زمینه خواستار ارائه جزئیات بیشتردرقالب قانون موجود و آئین نامه ها شد. تدوین برنامه های  آموزشی و لزوم برنامه ریزی برای آن از دیگر موضوعاتی بود که برآن تاکید شد . ایجاد صندوق ویژه صنعت پوشاک ازدیگردرخواست های یکی از نمایندگان به شمار می رود که ربیعی ضرورت تحقق این امر را تامین منابع مالی دانست . همچنین مشکلات مربوط به طراحی در صنعت پوشاک نیز ازدیگر موارد مطرح شده حاضران بود که وزیرتعاون،کارروفاه اجتماعی نیز برآن تاکید کرد و آن را نیازمند تقویت دانست .

کد N1534033

وبگردی