آفتاب
معاون علوم پزشکی شیراز اعلام کرد:

۴۵درصد مردم فارس اضافه وزن دارند

۴۵درصد مردم فارس اضافه وزن دارند

شیراز- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد: ۴۵ درصد مردم فارس اضافه وزن دارند و مستعد بیماری دیابت هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن مقدمی ظهر پنج شنبه در نشست مسؤلین ارشد استان فارس پیرامون بیماریهای غیرواگیر گفت: توجه به بیماری دیابت در کشور و استان فارس از اهمیت بالایی برخوردار است به همین دلیل بیماری دیابت را بصورت ویژه بررسی می کنیم .

وی افزود: هرکس که قند خونش بالای ۱۲۵ باشد به بیماری دیابت مبتلاست هر فردی که قند خونش بین ۱٠٠تا ۱۲۵ باشد حکم چراغ قرمز را دارد و مستعد است برای بیماری دیابت و عدد زیر ۱٠٠ نرمال است.

وی اضافه کرد: افرادی که رژیم غذایی خاصی دنبال نمی کنند و از فست فود استفاده میکنند مستعد بیماری دیابت هستند.

وی افزود: افرادی که دخانیات استفاده می کنند ،اشخاصی که فعالیت بدنی کمی دارند و کسانی که اضافه وزن دارند بیش از دیگران مستعد بیماری دیابت هستند.

وی تاکید کرد: در استان فارس ۴۵ درصد افراد اضافه وزن دارند و در دنیا نیز اگر تمام بیماران دیابتی را در یک کشور جمع کنند آن کشور به لحاظ جمعیت سومین کشور پرجمعیت جهان است.

مقدمی بیان کرد: ۲۵ سال پیش  بیماری دیابت در کشور ما وجود نداشت و به تدریج سیر سعودی پیدا کرد به صورتی که از سه سال پیش روند سعودی بیماری دیابت به شدت افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: پیش بینی می کنیم تا ۲٠ سال آینده ۵٠ درصد افراد در استان فارس به دیابت مبتلا باشند، در حال حاضر در استان فارس ۱۷٠ هزار بیمار دیابتی داریم که ۳۷ هزار نفر آنان شناسایی شدند.

وی اضافه کرد:عوارض بیماری دیابت به مرور زمان زیاد است و در نوع حاد آن چشم کلیه و مغز را دربر می گیرد و در بعضی عفونتهای شدید منجر به قطع عضو می گردد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تشریح کرد: فعالیت بدنی افراد خیلی کم شده باید فضاهای ورزشی گسترش پیدا کند و شهروندان مد نظر داشته باشند که روزانه ۳٠ دقیقه ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهند و سالانه قند خون خود را  کنترل کنند.

کد N1533432

وبگردی